Citat:
Ursprungligen postat av
Frontlinjen
Med din oerhört trevliga och inbjudande attityd blir man ju inte direkt villig att inveckla sig i fortsatta diskussioner. Jag avhåller mig från eventuella spekulationer om NPF-diagnoser, vilket annars hade varit en vanlig reaktion på ett inlägg som ditt på detta forumet.
Men kort: Jag kan ge dig att jag inte hunnit detaljläsa hela studien på telefonen innan jag skrev, men med en sampelmängd på säkert 1000+ st heteromän (totalt var det 2676 st efter att ha rensning av extremvärden) så är det ett rimligt antagande att det är en hygglig normalfördelning när det i det här fallet är oberoende variabler i form av människor som avses. Men det är ett antagande, vilket jag dock skrev. De skriver att dock att de rensat bort t ex folk som svarat extremt låga åldrar som indikterar pedofilt intresse så extremvärden ska inte påverka.
Och även om du har i stort rätt i ditt räkneexempel och 90% svarat att de sätter 18 år som lägsta gränsen och det finns en stor spridning uppåt så understryker det min poäng: Att vilja skjuta ihjäl och gräva ned folk som attraheras av 17-åringar blir lite skevt om 90% kan tänka sig ha sex med tjejer som är bara ett år äldre.
När du börjar hänvisa till vetenskapliga artiklar för att stödja en argumentation så öppnar du själv upp för en betydligt högre nivå av granskning och bemötande. När du sitter och misstolkar grundläggande central- och spridningsmått så behöver du - och alla andra som kan tänkas läsa ditt inlägg - få höra det, eftersom din större poäng tappar all form av trovärdighet. Någon som kanske inte är insatt i kvantitativ forskningsmetod hade, utifrån vad du skrivit, läst ditt inlägg och mycket väl kunnat tro att hälften av homosexuella män vill knulla folk under 18 års ålder.
Det må vara petigt men det handlar i grunden om god vetenskaplig sed, och att
inte använda vetenskap och siffror för att vilseleda människor. Om du inte hunnit läsa studien till en sådan grad att du är säker på att den faktiskt stödjer ditt argument, så kanske du inte ska hänvisa till den från första början.
Gällande min attityd så bjuder jag i allra högsta grad in till att skärpa till ditt förhållningssätt till vetenskap i framtiden. Utöver det så bryr jag mig väldigt lite om hur trevlig eller inbjudande du uppfattar mig.
God dag.