2026-05-12, 00:47
Avstängd
Tja,

Jag har funderat på en grej. Hur tänker folk egentligen innan de skapar ett konto på internet, typ på sociala medier, forum, appar osv?

Gör ni någon form av “planering” innan, typ vad ni ska använda kontot till, hur mycket ni vill synas, vad ni vill dela osv? Eller är det bara att man klickar “registrera” och kör på?

Själv har jag märkt att jag ibland kan vara ganska noggrann och tänka igenom det, medan andra gånger skapar jag bara konto direkt utan att reflektera så mycket.

Hur gör ni? Tänker ni på integritet, anonymitet, framtida digitalt avtryck eller är det inte så noga?
Citera
2026-05-12, 01:04
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Hur gör ni? Tänker ni på integritet, anonymitet, framtida digitalt avtryck eller är det inte så noga?

Har man många konton och ska ha något konto till något skumt, är det såklart viktigt att man memorerar så att man inte blandar ihop kontona så att det skumma kan kopplas till ens andra konton...

Om man däremot inte gör något skumt gör det väl inte så mycket? På sin höjd att man får lite mer välriktad reklam...
Citera
2026-05-12, 01:32
Medlem
Det beror på var det är för konton! Här på flashback är det inte så noga, har haft många olika konton på grund av att jag glömt lösenorden men jag har varit här i över 20 år!
Senast redigerad av FallerIfallerA 2026-05-12 kl. 01:38.
Citera
2026-05-12, 07:30
Medlem
norther1s avatar
Ja. Djupa tankar, brainstorming och veckor av beaktande är ofta nödvändigt vid skapande av mina konton. Namnet är förstås en integral del av det hela är det ska finnas med en mycket personlig touch utan att det ska kunna kopplas till en själv på något vis. Detta gäller alltså för anonyma konton (sen kan det förstås diskuteras kring hur anonym man egentligen är). Jag förväntar mig att staten och främmande makter har full insyn i vad jag håller på med, men det skitar jag i.

//norther1
Citera
2026-05-12, 12:56
Medlem
lommeflaskas avatar
Enda som är väldigt identiferbart är väl Facebook och Linkedin. Facebook är väl mest för messsenger, profilen är begränsad så bara vänner ser den.

Framförallt unika lösenord för allt när jag skapar konto. Sen är det klart det finns vissa med samma för mindre viktiga tjänster. För tjänster man kan behöva logga in ofta på kör jag egen påhittat i stil med https://xkcd.com/936, andra helt autogenererade. Allt sparas i min Vaultwarden (Open source variant på Bitwarden) som jag kör på egen server. Bitwardens app och webbläsarplugin fungerar även för Vaultwarden så man kan få auto-fill och andra smidigheter.

AI/LLM-tjänster är en annan best att tygla... Framförallt fokus på att inte inkludera några nycklar eller annan känslig information. Den om något kan ju få ett väldigt stort och personligt digital avtryck.
Senast redigerad av lommeflaska 2026-05-12 kl. 13:02.
Citera
2026-05-12, 13:00
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Det beror på var det är för konton! Här på flashback är det inte så noga, har haft många olika konton på grund av att jag glömt lösenorden men jag har varit här i över 20 år!
Samma här
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in