2026-05-11, 21:28
Avstängd
Är det möjligt att leva ett normalt liv i Sverige idag utan internet hemma och utan egna digitala enheter?

Jag menar alltså:

Ingen stationär dator
Ingen laptop
Ingen smartphone (iPhone/Android)
Ingen surfplatta
Ingen internetuppkoppling hemma

Tanken är att man bara använder dator ibland på bibliotek eller eventuellt på jobbet, men inte äger någon privat enhet själv.

Hur mycket problem skulle man få i praktiken idag i Sverige? Jag tänker på:

Bankärenden
Myndighetskontakt
Jobbsökande
Biljetter/resor
Vård
Socialt liv
Inloggningar och BankID
Att många tjänster nästan kräver appar eller medlemskap

Skulle det gå att leva så långsiktigt, eller blir man i princip utanför samhället?
Citera
2026-05-11, 21:52
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Ja det gå men blir lite krångligare!
Citera
2026-05-11, 22:16
Medlem
2n00b4Us avatar
Det går, men det blir mycket lättare om du bor nära ett medborgarkontor eller bibliotek där du kan låna en dator. Bank-id blir det det stora problemet känner jag eftersom man behöver identifiera sig på så många sidor.
Citera
2026-05-11, 23:50
Medlem
Utan Bank-ID blir det tufft.....
Citera
2026-05-12, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Det går, men det blir mycket lättare om du bor nära ett medborgarkontor eller bibliotek där du kan låna en dator. Bank-id blir det det stora problemet känner jag eftersom man behöver identifiera sig på så många sidor.

Nog ingen bra ide att göra det till en vana att logga in på banken etc på allmäna datorer. Även om det nog är någorlunda säkert att göra det en gång, men göra det hela tiden, så ökar ju risken.
Citera
2026-05-12, 08:22
Medlem
Det går väl fortfarande att betala räkningar på det gamla sättet att man fyller i en betalningsförbindelse och skickar in i ett kuvert?
Vissa internetärenden kan man som sagt var sköta på offentliga datorer, jobbdatorer och annat. Klart är dock att det är krångligare, jag har provat på några gånger när internetförbindelsen inte har fungerat, av olika skäl.

Eftersom det numera är så viktigt att i princip alla är beroende av en pålitlig interneruppkoppling så borde Staten träda in och distribuera en standardiserad datakonsol som skulle kunna användas till det nödvändigaste som mailkonversation, enklare surfning, ge tillgång till BankID och sköta betalningar etc. Denna skulle tillverkas i ett "foolpoof"-utförande. Mycket enkel att hantera även för de med liten eller ingen datavana och stark och robust.
Helst skulle den distribueras kostnadsfritt till samtliga invånare eller åtminstone till ett mycket facilt pris.
Senast redigerad av brakfesten009 2026-05-12 kl. 08:25.
Citera
2026-05-12, 10:31
Medlem
Om jag har förstått det rätt så blir det jävligt svårt att fråga en AI om man inte har internet.
Citera
2026-05-12, 16:19
Medlem
bl-gr-ns avatar
Nej!
BankID eller annan elektronisk ID, har blivit ett måste ha.
Citera
2026-05-12, 17:26
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Nej!
BankID eller annan elektronisk ID, har blivit ett måste ha.

Det är absolut så att bankID gör allting mycket lättare, till den grad att försörjningsstöd ger bistånd för en smartphone man inte har.. Men är ändå nyfiken på vad som är omöjligt, inte svårt, att göra utan bankID?
Citera
2026-05-12, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Det går väl fortfarande att betala räkningar på det gamla sättet att man fyller i en betalningsförbindelse och skickar in i ett kuvert?
Vissa internetärenden kan man som sagt var sköta på offentliga datorer, jobbdatorer och annat. Klart är dock att det är krångligare, jag har provat på några gånger när internetförbindelsen inte har fungerat, av olika skäl.

Eftersom det numera är så viktigt att i princip alla är beroende av en pålitlig interneruppkoppling så borde Staten träda in och distribuera en standardiserad datakonsol som skulle kunna användas till det nödvändigaste som mailkonversation, enklare surfning, ge tillgång till BankID och sköta betalningar etc. Denna skulle tillverkas i ett "foolpoof"-utförande. Mycket enkel att hantera även för de med liten eller ingen datavana och stark och robust.
Helst skulle den distribueras kostnadsfritt till samtliga invånare eller åtminstone till ett mycket facilt pris.
Jäkla bra ide'...

Att kunna hämta ut en sådan typ av maskin som ett hjälpmedel, liknande som ett par kryckor eller rullstol.

Man skulle typ kunna scanna räkningar och trycka på en knapp så de betalas, trycka på en annan för att läsa/skriva meil, kunna beställa hem matkasse från ica, apoteket osv.

Vore perfekt för äldre och även kanske svagbegåvade.

Om det räckte att brukaren kunde "prata" in instruktionen om vad han ville göra i maskinen vore de ännu bättre, då kunde även blinda använda den.
Citera
2026-05-12, 19:51
Medlem
zombie-nations avatar
Har levt utan bank-ID men inte utan internet. Klart det går, men blir ju jobbigt. Klart man kan ha det mesta på autogiro och låna en dator för att betala resten av räkningarna, eller betala på gammaldagst vis. Man kan i stort sett inte beställa från nätet, men det kanske man struntar i. Man har olika behov. Jag beställer det mesta och skulle inte klara fysiska butiker. Andra kanske inte har det behovet.

Vad skulle största problemet bli? Om man nu förutsätter att man använder internetbank (med dosa) på någon annans dator så att iallafall det är fixat?

Mitt stora problem utan mobilt bank-ID är att jag inte kan parkera och inte kan beställa hem pizza.
Citera
2026-05-12, 21:47
Medlem
reverend.paisleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Mitt stora problem utan mobilt bank-ID är att jag inte kan parkera och inte kan beställa hem pizza.
Parkster, så parkerar du med SMS. Pizzan hämtar du innan du parkerar för dagen.

RIP
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in