2026-05-11, 20:38
Avslutad
Behöver boka tid för provtagning av könssjukdom. Inget man direkt vill stoltsera med. Kan man säga åt vårdpersonal att man INTE vill att tiden för provtagning samt ens provresultat ska synas på min 1177? Det är ju MIN sida. Borde inte jag få bestämma själv? Sen att mina faktiska prover sparas i en biobank nånstans skiter jag i.

Och provresultat kan jag väl be att de ringer mig och meddelar?
Citera
2026-05-11, 20:46
Medlem
du kan spärra olika vårdaktörer, men på huvudsidan kommer ändå stå att du varit
i kontakt med könsmottagningen,
men inte vad som sades

då är det ju nästan bättre att proven syns, ifall de var negativa, lol
Citera
2026-05-11, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedishproffs
Behöver boka tid för provtagning av könssjukdom. Inget man direkt vill stoltsera med. Kan man säga åt vårdpersonal att man INTE vill att tiden för provtagning samt ens provresultat ska synas på min 1177? Det är ju MIN sida. Borde inte jag få bestämma själv? Sen att mina faktiska prover sparas i en biobank nånstans skiter jag i.

Och provresultat kan jag väl be att de ringer mig och meddelar?

Vem är inne och kikar på din 1177?
Citera
2026-05-11, 20:47
Medlem
Jag vet, det är helt stört att till och med tandläkarn kan läsa vad du sagt till psykologen eller vad du har för prickar på kuken
Citera
2026-05-11, 20:48
Medlem
Nej! Rädd att flickvännen ska vilja titta?
Citera
2026-05-11, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Vem är inne och kikar på din 1177?

till och med receptionen ser inkorgen!
Betalar du i kassan eller visar ditt frikort har praktikanten i kassan din journal öppen framför sig,
med tillåtelse att vara inne i den även om du så söker för öronvax eller resevaccinering i framtiden
Citera
2026-05-11, 20:59
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emoist
till och med receptionen ser inkorgen!
Betalar du i kassan eller visar ditt frikort har praktikanten i kassan din journal öppen framför sig,
med tillåtelse att vara inne i den även om du så söker för öronvax eller resevaccinering i framtiden

Nej så är det inte. Man får inte lov att gå in och rota i alla journalanteckningar hursomhelst. Allt loggas dessutom.
Citera
2026-05-11, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Nej så är det inte. Man får inte lov att gå in och rota i alla journalanteckningar hursomhelst. Allt loggas dessutom.

De flesta kontakterna man haft, står direkt på förstasidan.
Har du aids finns en röd ruta i hörnet.

glöm inte att många vc är privata och vill ha gratis arbetskraft, typ studenter som gör sin praktik
Citera
2026-05-11, 21:17
Medlem
Det beror lite på hur journalsystemet är upplagt.

I min region får man spärra de mottagningar man vill dölja för andra mottagningar (samt om man vill att journaler etc. ska döljas för vårdgivare utanför regionen), och då kan man även välja om läkemedel och provsvar ska spärras för andra.

Om det fungerar likadant i din region skulle du alltså behöva spärra den mottagning som beställer provtagningen, och då ange att provsvar också ska spärras.

Kolla info om journalspärrar för din region på 1177.

Edit: fast du lär inte kunna få bort provsvaren från vad du själv ser när du har loggat in på 1177, om det var det du var ute efter. Bara dölja för andra, utom den mottagning som beställer proverna.
Senast redigerad av GoForBroke 2026-05-11 kl. 21:19.
Citera
2026-05-11, 22:40
Moderator
Maviels avatar
Det finns möjlighet att dokumentera på så sätt att det inte är sökbart i 1177. Används i våld i nära relation. Men det är ju inte vad ts efterfrågar. Man kan också spärra journalen men osäker på om man kan göra det för sig själv vilket är vad som efterfrågas här antar jag.
Citera
2026-05-13, 12:55
Medlem
I min region så syns inte provsvar avseende könsjukdom i ens egna 1177 sida. Det brukar vara något i stil med "vi ringer om det är positivt". Däremot sparas uppgift om patientens alla provtagningsresultat i regionens journalsystem. Så där kommer personal kunna se det. Anteckning om besöket och anledningen kan dock stå med, t.ex. "sökorsak: testning STI".

All aktivitet i journalen loggas, man måste ha en legitim anledning att läsa journalen (man är involverad i vården, journalgranskningar). Loggar kan begäras ut.

Det är enbart du själv som får lov att läsa din 1177, ingen annan får lov att läsa den utan ditt samtycke. Via NPÖ kan hälso- och sjukvårdspersonal komma åt din journal på 1177, för det krävs ditt samtycke*.

Kom ihåg dock att i princip alla könsjukdomar faller under smittskyddslagen. Vid positivt test så sker smittspårning och sexuella kontakter informeras och måste själva provta sig.

*undantag: nödsituation, t.ex. du är medvetslös på akuten, då utövas presumtivt samtycke och hela journalen kan nödöppnas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in