2026-05-11, 19:15
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Kommer bli en lagom stor dos svensk döds om ett drygt halvår i vår huvudstad. En trio kända eller halvkända band (definitionsfråga) ställer sig på scenen.

"Nittiotalet var en avgörande period för svensk melodisk death metal, då scenen fortfarande formades och soundet ännu var i rörelse. Tre band som var med och definierade eran återvänder nu i samband med 30 års-jubileumskonserter: Gates Of Ishtar, A Canorous Quintet och Ablaze My Sorrow. Tillsammans representerar de en tid då melodi och aggression tog form sida vid sida – som fortfarande ekar i dag".

Datum:
• 14 november 2026

Kulturhuset Stadsteatern (Sergels torg, Studion, plan 1) är platsen och priset är 395 kronor.

Hur mycket publik tror ni att detta spektakel kan dra?
Citera
2026-05-11, 19:27
Medlem
grungewhores avatar
Vilket årtusende är detta?! Trodde de lade av runt 1996 🤣
Citera
2026-05-11, 19:31
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Vilket årtusende är detta?! Trodde de lade av runt 1996 🤣

Javisst, alla tre band har ju lagt av - men återuppstått.
Citera
2026-05-11, 21:00
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Javisst, alla tre band har ju lagt av - men återuppstått.
Alla tre lirade ju i ett slags demoträsk, men ovanför det så lyfte de aldrig. Tvivlar på att det har särskilt stor dragningskraft, men har varje band femtio familjemedlemmar och närmast sörjande kan det nog bli 150 pers ändå.

Skulle knappast säga att de definierade 90-talet på något sätt. Minns några flyers och några demorecensioner, men det var mediokert vad jag minns.

En herrans massa av dessa band som återuppstått med åren. Krypt of Kerberos, Toxaemia o s v. Är det någon ö h t som bryr sig om dessa?!
Senast redigerad av grungewhore 2026-05-11 kl. 21:04.
Citera
2026-05-12, 17:39
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Alla tre lirade ju i ett slags demoträsk, men ovanför det så lyfte de aldrig. Tvivlar på att det har särskilt stor dragningskraft, men har varje band femtio familjemedlemmar och närmast sörjande kan det nog bli 150 pers ändå.

Skulle knappast säga att de definierade 90-talet på något sätt. Minns några flyers och några demorecensioner, men det var mediokert vad jag minns.

En herrans massa av dessa band som återuppstått med åren. Krypt of Kerberos, Toxaemia o s v. Är det någon ö h t som bryr sig om dessa?!

Jag började lyssna på Ablaze My Sorrow något år in på 00-talet. Tycker det finns en del fint material i deras katalog men sångaren är ju utbytt, dessvärre. Gates Of Ishtar och A Canorous Quintet var väl aldrig några band som tilltalade mig speciellt mycket. Gates Of Ishtar ska in i studion nu för att spela in ett comeback-album.

Du bjöd för övrigt mig på dagens stora garv (ditt första stycke i inlägget) så det vill jag tacka dig för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in