2026-05-11, 17:06
Medlem
Mondhers avatar
Medan jag pratar en gång med Metas AI verktyg så sa den bl.a till mig att "man kan inte bara 'AI:a bort' ansvaret". Jag tror inte att den hade läst detta någonstans tidigare utan här pratar vi alltså on någon som bokstavligen "skapar nytt språk". Var det tänkt att det skulle vara såhär eller är detta ett bevis på att AI är smartare än vi tror?
Citera
2026-05-11, 17:28
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Medan jag pratar en gång med Metas AI verktyg så sa den bl.a till mig att "man kan inte bara 'AI:a bort' ansvaret". Jag tror inte att den hade läst detta någonstans tidigare utan här pratar vi alltså on någon som bokstavligen "skapar nytt språk". Var det tänkt att det skulle vara såhär eller är detta ett bevis på att AI är smartare än vi tror?

Tror utan tvekan någon sagt så i en debattartikel nån gång. Kanske inte på svenska, men någonstans i världen.
Det är inte direkt en revolutionär tanke
Citera
2026-05-11, 18:04
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
"Jag har aldrig läst någon skriva detta därför måste det vara nytt"

Jepp, ideocracy är nu verklighet.
Citera
2026-05-11, 18:05
Medlem
Fantens avatar
Att göra verb av substantiv är inte det minsta konstigt. Eller ens hitta på nya ord.
Citera
2026-05-11, 20:14
Medlem
mikaelss avatar
Ännu en glimrande trådstart om något alldeles alldagligt ts aldrig noterat tidigare.

Men det har inget att göra med AI, eller annan intelligens.
Citera
2026-05-11, 20:20
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Nej, det är snarare ett bevis på din bristande fantasi.
Citera
2026-05-11, 20:51
Medlem
Någonstans i AI:n fanns en serie siffror (vektor) som hade betydelsen eller innebörden "man bör inte överlåta viktiga beslut till AI". Innebörden är oberoende av språk och består enbart av ett antal punkter i ett n-dimensionellt rum. Innebörden översatte AI:n till en svensk ordalydelse. AI fast i verbform (eller är det adverb?) finns inte men eftersom AI:n kan svenska språkregler hittade den på "AI:a". Fenomenet är inte okänt men rätt fascinerande ändå.
Citera
2026-05-11, 21:00
Medlem
jcockers avatar
Citat:
En meta-diskussion, men är det en AI som säger att människor inte kan delegera ansvaret till en AI som fattar beslut över människor? Är inte det halva grejen med AI, för människan att tro sig kunna bedra sig själva från ansvar - vilket också görs hela tiden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in