2026-05-11, 15:42
Medlem
Har fått tag i en gammal telefon som suttit i en svensk telefonkiosk, troligen från Televerkets tid. Problemet är att den är låst och verkar kräva någon gammal televerksnyckel/service-nyckel för att öppnas.
Bifogar bild på samma typ av telefon och lås.
Någon här som vet vad den typen av nyckel heter exakt eller var man kan få tag i en sådan idag?

Tack!

https://imgur.com/a/z60c6XV
Citera
2026-05-11, 15:54
Medlem
Nyckel till Abloylås ser ut så här:
https://i.postimg.cc/CM7Qj1wK/Abloy.jpg
Citera
2026-05-11, 15:59
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undertoone
Har fått tag i en gammal telefon som suttit i en svensk telefonkiosk, troligen från Televerkets tid. Problemet är att den är låst och verkar kräva någon gammal televerksnyckel/service-nyckel för att öppnas.
Någon här som vet vad den typen av nyckel heter exakt eller var man kan få tag i en sådan idag?

Tack!

Vad du får tag på nyckel vet jag inte men du kan borra i nyckelhåler 8 mm borr så får du upp låset.
Citera
2026-05-11, 16:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av che3
Vad du får tag på nyckel vet jag inte men du kan borra i nyckelhåler 8 mm borr så får du upp låset.
Men då ju telefonen till skillnad mot nu helt värdelös?
Citera
2026-05-11, 16:16
Medlem
NyaHenriksss avatar
Som skrivits innan.
Borra upp låset och ersätt med likadant fast nytt.
Din lokala låsfirma kan säkert fixa nytt eller har liggandes i lådorna på lagret.
Citera
2026-05-11, 16:40
Medlem
Tack för svar!

Är inte helt sugen på att borra upp det. Men om det blir sista utvägen, hur länge behöver man borra tros? Är det ett jättejobb?

Vill minnas att jag någonstans har läst att det ska finnas just televerksnycklar till dessa men kan inte hitta det nu
Citera
2026-05-11, 17:00
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Tack för svar!

Är inte helt sugen på att borra upp det. Men om det blir sista utvägen, hur länge behöver man borra tros? Är det ett jättejobb?

Vill minnas att jag någonstans har läst att det ska finnas just televerksnycklar till dessa men kan inte hitta det nu

"Televerksnycklar" Har bara Skanova och deras underentreprenörer typ Transtema och inget som dom lånar ut hur som helst för delar av det nerlagda Telenätet används för fiberinstallationer vad jag fått förklarat för mig sedan är problemet att dom olika teleområdena i Sverige hade olika nyckelämnen

Enklast är att du lämnar in telefonen till en låssmed och ber dom borra upp och ersätta låset med passande så får du ju en ny nyckel dessutom
Citera
2026-05-11, 17:07
Medlem
Citat:

Tack!

Skoj! Fick en flashback av den sköna klickkänslan i knapparna på dessa fina maskiner (i alla fall när de var hyfsat nya)

Vad ska du göra med den?
Citera
2026-05-11, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Skoj! Fick en flashback av den sköna klickkänslan i knapparna på dessa fina maskiner (i alla fall när de var hyfsat nya)

Vad ska du göra med den?

Kul! Första steg blir att försöka få liv i den och därefter försöka göra den användbar med hjälp av en raspberry pi
Citera
2026-05-11, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius

Vad ska du göra med den?
Jag såg en liknande tele-automat utlagd på en välkänd auktionssajt i vintras, men äldre, med den klassiska djupt olivgröna tonen och någon sorts hårdbehandlad sten/cementyta. "Vintage inredningsdetalj" skrev säljaren.
Citera
2026-05-11, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag såg en liknande tele-automat utlagd på en välkänd auktionssajt i vintras, men äldre, med den klassiska djupt olivgröna tonen och någon sorts hårdbehandlad sten/cementyta. "Vintage inredningsdetalj" skrev säljaren.
Dom var lackade med hammarlack.
Citera
2026-05-11, 19:19
Medlem
sommarlovs avatar
Det finns grupper på Facebook som är experter på dessa grejer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in