2026-05-11, 14:31
Medlem
Jag börjar ärligt talat tycka att aktieindexen ser ganska ansträngda ut just nu. Värderingarna upplevs som höga samtidigt som osäkerheten kring räntor, geopolitik och den globala ekonomin fortfarande finns kvar i bakgrunden.

Är det bara jag som reagerar på det här, eller är det fler som tycker att marknaden börjar se något överhettad ut?

Jag valde nyligen att flytta 100 % av mitt pensionssparande från aktiefonder till räntefonder för att minska risken under en period. Min tanke är att stå något mer defensivt positionerad tills läget känns mer balanserat igen, eller åtminstone tills värderingarna kommit ner något mot mer historiska nivåer.

Jag har också startat ett mindre privat pensionssparande vid sidan av, mer som en hedge ifall det inte blir någon större nedgång. Tanken är att hålla det beloppet relativt begränsat, så att jag inte blir helt utan exponering om marknaden fortsätter upp.

NVIDIA rapporterar i slutet av maj, och jag har en känsla av att det kan bli ett klassiskt “sell the news”-scenario beroende på förväntningarna inför rapporten.

Hur tänker ni andra kring börsen just nu?
Senast redigerad av LypsylKungen 2026-05-11 kl. 14:47.
Citera
2026-05-11, 14:38
Medlem
Ligger kvar i globala indexfonder med en slant i AI-aktier.

Tror på börsen på sikt som vanligt. Visst kan det komma sättningar men jag är lång.
Citera
2026-05-11, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av villnihaflum
Ligger kvar i globala indexfonder med en slant i AI-aktier.

Tror på börsen på sikt som vanligt. Visst kan det komma sättningar men jag är lång.

Tack för svar. Självklart beror det på vilken sparhorisont man har också. Inte svårt att tima en uppgång men svårt att tima botten, får se om jag skiter ut mig!
Senast redigerad av LypsylKungen 2026-05-11 kl. 14:51.
Citera
2026-05-11, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LypsylKungen
Jag har också startat ett mindre privat pensionssparande vid sidan av, mer som en hedge ifall det inte blir någon större nedgång. Tanken är att hålla det beloppet relativt begränsat, så att jag inte blir helt utan exponering om marknaden fortsätter upp.

Vad är en hedge?
Citera
2026-05-11, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Vad är en hedge?

En hedge (från engelskans ord för "häck" eller skydd) är en finansiell strategi som används för att minska risken för förluster i en investering genom att öppna en motsatt position. Syftet är att skydda kapitalet mot ogynnsamma prisrörelser, ofta genom att balansera befintliga innehav med derivat eller andra tillgångar.

Så fungerar en hedge:

Riskskydd: Du äger en tillgång (t.ex. aktier) och oroar dig för ett prisfall. Du tar då en annan position (t.ex. säljer termin eller köper optioner) som ökar i värde om aktiekursen sjunker.

Minskar osäkerhet: Även om hedgen kostar pengar, fungerar den som en försäkring som stabiliserar portföljens värde.

Hedgefonder: Dessa fonder använder aktiva strategier för att ge positiv avkastning oavsett om börsen går upp eller ner, genom att utnyttja hedging.

Kort sagt är det att "sätta upp en häck" (hedge) runt dina pengar för att skydda dem mot stormar på finansmarknaden.

EDIT* Hedge är inte bara “motsatt position”

Det är ofta sant i derivat-sammanhang, men en hedge kan också vara:

diversifiering (t.ex. räntor mot aktier)
valutasäkring
guld mot aktier
optioner som skydd nedåt
Senast redigerad av LypsylKungen 2026-05-11 kl. 14:59.
Citera
2026-05-11, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LypsylKungen
En hedge (från engelskans ord för "häck" eller skydd) är en finansiell strategi som används för att minska risken för förluster i en investering genom att öppna en motsatt position. Syftet är att skydda kapitalet mot ogynnsamma prisrörelser, ofta genom att balansera befintliga innehav med derivat eller andra tillgångar.

Så fungerar en hedge:

Riskskydd: Du äger en tillgång (t.ex. aktier) och oroar dig för ett prisfall. Du tar då en annan position (t.ex. säljer termin eller köper optioner) som ökar i värde om aktiekursen sjunker.

Minskar osäkerhet: Även om hedgen kostar pengar, fungerar den som en försäkring som stabiliserar portföljens värde.

Hedgefonder: Dessa fonder använder aktiva strategier för att ge positiv avkastning oavsett om börsen går upp eller ner, genom att utnyttja hedging.

Kort sagt är det att "sätta upp en häck" (hedge) runt dina pengar för att skydda dem mot stormar på finansmarknaden.

Okej, det verkade lite krångligt även med förklaring.
Citera
2026-05-11, 15:01
Medlem
Africagonzos avatar
Det som talar för fortsatt uppgång den närmaste tiden/åren är att vi ökar penningmängden i aldrig tidigare omfattning, alla dessa pengar tar vägen någonstans och då ökar värdet på börsen. Min tanke.

Hela europa har stora budgetunderskott och lånar pengar, enbart Sverige ca 170 miljarder enbart i år, Tyskland närmar sig 5% budgetunderskott som lånas upp och dessutom EUs nya budgetförslag som ska finansieras med obligationer...
Citera
2026-05-11, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Det som talar för fortsatt uppgång den närmaste tiden/åren är att vi ökar penningmängden i aldrig tidigare omfattning, alla dessa pengar tar vägen någonstans och då ökar värdet på börsen. Min tanke.

Hela europa har stora budgetunderskott och lånar pengar, enbart Sverige ca 170 miljarder enbart i år, Tyskland närmar sig 5% budgetunderskott som lånas upp och dessutom EUs nya budgetförslag som ska finansieras med obligationer...

Intressant tanke, och jag håller med om att likviditet och expansiv finanspolitik ofta är ett stöd för risk tillgångar över tid. Det är ju också det vi sett historiskt i perioder med kraftig penning- och skuldexpansion.

Samtidigt känns det inte helt självklart att det automatiskt leder till högre börs framåt, eftersom det också beror på vad som händer med inflation, räntor och avkastningskrav. Det är ju de reala räntorna som brukar styra värderingarna mest i praktiken.

Men absolut, likviditet är en viktig del av pusslet – frågan är mest hur den vägs mot andra krafter den här gången.
Citera
2026-05-11, 15:49
Medlem
pn222jws avatar
Håller med TS - men kommer den stora korrektionen sommaren 2026, eller 2027? Dom stora investerarna har ingen panik att börja sälja. Frågan om alternativa investeringar är kanske mindre relevant om aktierna faller 10-20% - i ett sånt läge duger USD och EUR (eventuellt Kina) som nödlösningar.
Citera
2026-05-11, 15:56
Bannlyst
S&P 500 har ökat våldsamt i år men kommer att falla som en sten innan året är slut. Tiden håller på att rinna ut för USA.
Citera
2026-05-11, 16:01
Medlem
Flaskhalsats avatar
Det är mer eller mindre bara att köpa, det existerar inget som helst alternativ till att äga aktier eller index. Det är samma grupper som satt 2022 eller 2017 eller 2014 eller 2009 och sa att NU SKALL BÖRSEN RASA.

Le, vinka och köp mer bara, låtsas som det regnar och tacka mig om 10 år.
Citera
2026-05-11, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Håller med TS - men kommer den stora korrektionen sommaren 2026, eller 2027? Dom stora investerarna har ingen panik att börja sälja. Frågan om alternativa investeringar är kanske mindre relevant om aktierna faller 10-20% - i ett sånt läge duger USD och EUR (eventuellt Kina) som nödlösningar.

Stämmer detta dock? Har inte t ex Berkshire Hathaway likviderat och har 30% av sina tillgångar i cash? Frågar genuint då jag inte är extremt insatt, men tycker också det känns väldigt övervärderat. Techbolag går väl stadigt uppåt ett tag till dock.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in