2026-05-11, 11:53
Medlem
Jag blev hotad och filmade personen i smyg. Har jag rätt att visa det för allt o alla eller det räknas som förtal?
Citera
2026-05-11, 12:01
Avstängd
Menar du att bevis är förtal?
Citera
2026-05-11, 12:03
Medlem
Lifestealers avatar
om du visar polisen är det inte förtal

om du visar "allt o alla" är det förtal
Citera
2026-05-11, 12:35
Medlem
Smekarn87s avatar
Förtal kan det bara vara om en dom faller. Beteendet är inte olagligt att sprida utan informationen om att någon begått ett brott är olagligt.
Citera
2026-05-11, 12:52
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FilipDick
Menar du att bevis är förtal?
Förtal handlar inte om rätt eller fel. Eller ”bevis”
Citera
2026-05-11, 13:24
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tekkenisthegame10
Jag blev hotad och filmade personen i smyg. Har jag rätt att visa det för allt o alla eller det räknas som förtal?
Har du bevis så lämna bevisen till polisen. Då är det inte förtal. Lägger du däremot ut detta på t ex Facebook, Flashback eller Instagram så kan det mycket väl vara förtal. Det behöver inte vara osanning för att bli förtal.
Citera
2026-05-11, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Förtal kan det bara vara om en dom faller. Beteendet är inte olagligt att sprida utan informationen om att någon begått ett brott är olagligt.

Nej, det har inget med domar att göra. Det kan vara förtal om man får någon att framstå som klandervärd.
Citera
2026-05-11, 14:01
Medlem
Smekarn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Nej, det har inget med domar att göra. Det kan vara förtal om man får någon att framstå som klandervärd.

Ja så är det men jag lovar att rätten till att i allmänhet filma på offentlig plats väger tyngre.
Citera
2026-05-11, 14:10
Medlem
Citat:
Ja så är det men jag lovar att rätten till att i allmänhet filma på offentlig plats väger tyngre.

så är det förmodligen men då vi inte sett filmen eller vet dess bakgrund så får man nog vara
försiktig med att lova
Citera
2026-05-11, 14:14
Medlem
Citat:

Att filma på offentlig plats är givetvis lagligt.

Att sprida det man filmat till "allt och alla" kan vara förtal - även om filmningen var laglig.
Citera
2026-05-11, 18:17
Medlem
Citat:

Rätten att filma på offentlig plats har inte med saken att göra.
TS pratar om publicering. Publicering är något helt annat än att filma.
Citera
2026-05-11, 18:19
Medlem
Smekarn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Rätten att filma på offentlig plats har inte med saken att göra.
TS pratar om publicering. Publicering är något helt annat än att filma.

Man har i princip rätt att publicera det man filmat på allmän plats om man filmar i allmänhet. Jag menar att jag i princip får lägga ut en film på dig när du är naken på torget om du råkade vara där allmänt naken och jag filmat i allmänhet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in