2026-08-24, 17:50
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood
Ankorna alltså. Där får han både PP-tid och gott om tid på bänken.

För 1 mille är jag beredd på att ta en chansning på Patrik. Kanske kan få en revival.

Men ska han han 3+ så inte en chans
Citera
2026-08-26, 03:52
Medlem
BizarreReverends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Hur kan man vara slut som regerande U18 & Jvm-mästare? Är ju ett gäng därifrån som ska in i A-laget på sikt som beviserligen har vinnarskalle.

I OS hade vi liksom liksom Finland vår förstacenter skadad, den positionen vi antagligen har sämst djup på. Med en trasig Hedman som är helt under isen springer man sedan in i USA som sedan tar guld. Men drar det iallafall till övertid.
Skönt att slippa Hallam iallafall. Han är oförmögen att coacha NHL-spelare. SHL-lirare är hans nivå, är de bättre än så har han inte kompetens för.

Så tre kronor är knappast slut. Är väl egentligen bara backsidan som ser ut att tappa när "svenska backundret" går i pension. Så lite osäkert vilken uppbackning Dahlin kommer få.

Sen 2023 har Sverige haft två drafttvåor och en drafttrea (Carlsson, Stenberg, Frondell). Det är ändå ett ganska bra betyg för framtiden.

Samtliga topplandslag hade en sämre upplaga,eller hade sina spelare i Nhl redan.

Det kommer hända fler gånger,att Sverige får just ett starkt U18 eller följande JVM lag kan vinna. Men vägen från Junior till att ta plats i Nhl. Bli ledande spelare,att komma till rätta lag spelar givetvis roll oavsett om man har en drös ettor, tvåor eller gång förstahands val.

Mer intressant att vinnare som Aho,Luostarinen,Mikkola t.exnör viktiga kuggar i Nhl lag som ej"först rundor"som faktiskt bidrar varje säsong och framförallt lyfter sitt lag med uppoffrande spel när det väl gäller än ointresserad förstaval som många blir.

Ej att jag menar att Frondell/Stenberg kommer bli bra spelare. Men vi får se några år till vad dem duger till.
Citera
2026-08-26, 03:53
Medlem
BizarreReverends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood
Kanske vore snajperna Laine & Tolvanen något för Philly? Så de kan sänka Ankorna

Laine har sommartränat med Panthers,kanske kan bli en ersättare med try out om Marchand inte dyker upp i säsongsninlednigen.
Citera
2026-08-26, 14:41
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BizarreReverend
Samtliga topplandslag hade en sämre upplaga,eller hade sina spelare i Nhl redan.

Det kommer hända fler gånger,att Sverige får just ett starkt U18 eller följande JVM lag kan vinna. Men vägen från Junior till att ta plats i Nhl. Bli ledande spelare,att komma till rätta lag spelar givetvis roll oavsett om man har en drös ettor, tvåor eller gång förstahands val.

Mer intressant att vinnare som Aho,Luostarinen,Mikkola t.exnör viktiga kuggar i Nhl lag som ej"först rundor"som faktiskt bidrar varje säsong och framförallt lyfter sitt lag med uppoffrande spel när det väl gäller än ointresserad förstaval som många blir.

Det är ett billigt argument.
Sverige har saknat till exempel Leo Carlsson & Dahlin i jvm. De allra bästa har fått nhl-plats tidigt oavsett land. Celebrini & Schaefer vann väl inte innan de draftats heller. USA tog två raka.

Aho gick precis utanför förstarundan. Svenska viktiga kuggar som vunnit utanför förstarundan på senare år är Forsling & William Karlsson.
Forsling i slutspelet 2023-24 är bland det grymmaste jag sett. Stängde ner absoluta toppspelare som McDavid, Pastrnak, Kucherov. Hade inte McDavid slagit något assistrekord hade 100% Forsling eller Barkov vunnit conn smythe då. Antagligen Forsling.

I stort sett varenda svensk som gått topp 5 senaste 20 åren har blivit impactspelare av tyngd. Enda missarna är Lias Andersson & Alex Nylander men de gick 7 & 8.

Men topp 5-missar som Juolevi & Puljujärvi har vi inte haft.
Senast redigerad av Kedox 2026-08-26 kl. 14:51.
Citera
2026-08-26, 15:52
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BizarreReverend
Laine har sommartränat med Panthers,kanske kan bli en ersättare med try out om Marchand inte dyker upp i säsongsninlednigen.

Jo, det vore ju rätt intressant.
Citera
2026-08-26, 18:33
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:

Jag är övertygad om att Puljujärvi måste ha någon form av funktionshinder. Han lärde sig aldrig engelska riktigt. Nu är jag inte bevandrad inom finsk utbildning, men borde inte engelska vara något man lär sig tidigt i skolan. Om man siktar på att bli spelare i NHL borde man studera engelska även på fritiden. Ryssarna klarar det...

...sen att han petade näsan med sin tunga kanske också fick mig att misstänka...
Citera
2026-08-26, 19:04
Medlem
Kedoxs avatar
Detroit tänker gå hårt mot Dylan Larkin. Rycka kaptenstiteln och bänka honom utan speltid tills de fått igenom en trejd.

De var nog inte så glada över att han säger att han vill ut men bara kommer med typ 3 lag han kan tänka sig gå till.
Citera
2026-08-26, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Jag är övertygad om att Puljujärvi måste ha någon form av funktionshinder. Han lärde sig aldrig engelska riktigt. Nu är jag inte bevandrad inom finsk utbildning, men borde inte engelska vara något man lär sig tidigt i skolan. Om man siktar på att bli spelare i NHL borde man studera engelska även på fritiden. Ryssarna klarar det...

...sen att han petade näsan med sin tunga kanske också fick mig att misstänka...

Svenska kan han, och är född här. Så SHL kanske vore något för honom. Bra utveckling, bästa ligan i Europa.
Citera
2026-08-26, 19:42
Medlem
Citat:
Detroit tänker gå hårt mot Dylan Larkin. Rycka kaptenstiteln och bänka honom utan speltid tills de fått igenom en trejd.

De var nog inte så glada över att han säger att han vill ut men bara kommer med typ 3 lag han kan tänka sig gå till.

Man kan tycka att det är hårt. Men går en spelare ut med att den inte vill representera klubben så är de ganska naturligt. Hade jag varit VD för något bolag och någon i personalen sagt att den inte vill jobba kvar så hade den givetvis inte fått gjort det, främst för risken att den inte gör något bra jobb som skadar anseendet hos företaget.
Citera
2026-08-26, 21:41
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokacola
Svenska kan han, och är född här. Så SHL kanske vore något för honom. Bra utveckling, bästa ligan i Europa.

Han får högre lön i Schweiz!
Citera
2026-08-27, 02:28
Medlem
Citat:

Tänker att Kakko och kanske Laine tar plats där med.
Citera
2026-08-27, 09:40
Medlem
Pastrnak till Oilers?

Ja tack

https://www.markerzone.com/news/index.php?no=602172
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem