Citat:
Ursprungligen postat av
James-b
Jag har oxå tänkt på vad detta betyder framgent för ligan.
Unga spelare som visar riktigt stor potential men som inte tagit de där sista stegen. De kommer nu ta en stor del av lagens cap, och en ung spelare är alltid en risk. Nu investetar man stora pengar vilket gör att risken är betydligt större att man gör en dålig investering till en stor del av sin budget. Unga spelares utvecklingskurva kan ju gå hur som helst.
Så ett bygge kan snabbt haverera med fel investering. Sen kommer det bekymmer du lyfter med breddspelare.
Nu är det ju förhoppningsvis bara några år detta är ett problem tills capen satt sig på "rätt" nivå. Men för många lag kan detta vara ett problem framöver.
Vi får se.
Jag tror i mångt och mycket att detta blev en lärdom. Klart att lönerna kommer skena i takt med lönetaken, men man såg nu när Mike Grier knöt till sig Celibrini att Carlssonaffären blev en väckarklocka. 20,8 milj hade Celibrini kunnat få per år, visserligen var det han själv som nöjde sig med 18.8, för att ge laget utrymme ekonomiskt.
Man kan sedan inte gå och ha risker i beakt som GM, man lär satsa för att vinna. Även om spelarna inte bevisat något i ligan, vilket säger ganska lite. Jag tänker främst på EP40 affären, han hann bevisa mer än väl i NHL.