2026-05-11, 07:54
Medlem
Mondhers avatar
Det finns många saker människor inte tänker på. Till exempel hur våra barnbarnsbarn kommer att minnas oss. Jag tror inte att det blir på samma sätt som vi minns våra far- och morföräldrar. Det mesta vi vet om dem är ofta bara namn, kanske vilken bil de körde och i bästa fall ungefär hur de levde sina liv.

Men vi lämnar spår efter oss hela tiden, inte minst digitala spår som AI kan ta del av. Och om AI fortsätter utvecklas till ännu mer avancerade system kan det bli extremt mycket lättare att “återskapa” människors liv och personligheter. Det blir nästan som en ränta på ränta-effekt, där informationen om oss växer och kopplas samman över tid.

Frågan är då om detta faktiskt är en realistisk utveckling, eller om hela AI-grejen egentligen är en hype som aldrig kommer gå ur kontroll.
Citera
2026-05-11, 09:46
Medlem
fjollciggs avatar
Mina barnbarns barn lär ha samma intresse av mig som intresset jag visade för mina far- och morföräldrars föräldrar, dvs inget alls (såvida jag inte åstadkommer nåt av historiskt värde).

Jag förstår dock inte vad du menar med ränta på ränta-effekt? Ränta är ju typ svart magi som får döda ting att växa. Men hur skulle informationen om oss kunna växa efter vår död, i annat fall än om ai börjar hallucinera ihop en massa bedrifter?
Citera
2026-05-11, 16:41
Medlem
Mondhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Mina barnbarns barn lär ha samma intresse av mig som intresset jag visade för mina far- och morföräldrars föräldrar, dvs inget alls (såvida jag inte åstadkommer nåt av historiskt värde).

Jag förstår dock inte vad du menar med ränta på ränta-effekt? Ränta är ju typ svart magi som får döda ting att växa. Men hur skulle informationen om oss kunna växa efter vår död, i annat fall än om ai börjar hallucinera ihop en massa bedrifter?

Nja, det var en metafor om hur AI kan få en super-AI som bli ännu starkare och kunna få tillgång till och bearbeta information om oss på ett helt annat sätt. Det kan ha varit en misslyckad metafor.
Citera
2026-05-11, 16:53
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Nja, det var en metafor om hur AI kan få en super-AI som bli ännu starkare och kunna få tillgång till och bearbeta information om oss på ett helt annat sätt. Det kan ha varit en misslyckad metafor.

Kan du ge ett exempel på hur informationen skulle kunna bearbetas på ett helt annat sätt? Försöker inte sätta dit dig, bara nyfiken på hur du tänker.
Citera
2026-05-11, 17:03
Medlem
Mondhers avatar
Citat:
Kan du ge ett exempel på hur informationen skulle kunna bearbetas på ett helt annat sätt? Försöker inte sätta dit dig, bara nyfiken på hur du tänker.

Nej, men det är inte alls svårt egentligen. De flesta av oss pratar med AI och skriver med den och vi skriver på bl.a Flashback och diverse andra sajter och en ev "super AI" kan bearbeta all information om oss som lämnats på oilka ställen under våra liv och som just ibland inte går att koppla till en och samma person men som definitivt kan ändras om detta blir aktuellt som sagt.
Citera
2026-05-11, 19:11
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Nej, men det är inte alls svårt egentligen. De flesta av oss pratar med AI och skriver med den och vi skriver på bl.a Flashback och diverse andra sajter och en ev "super AI" kan bearbeta all information om oss som lämnats på oilka ställen under våra liv och som just ibland inte går att koppla till en och samma person men som definitivt kan ändras om detta blir aktuellt som sagt.

Då hänger jag med! Och ja, att ai kommer kartlägga allt vi gör på nätet är en väldigt trolig utveckling. Kanske sker det redan? Jag menar, vem vet vilken info vi ger bort när vi godkänner diverse användaravtal. Exempelvis Netflix ville ju tidigare ha tillgång till din webbhistorik, även om den formuleringen nu tycks ha strukits.
Citera
2026-05-11, 19:58
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Då hänger jag med! Och ja, att ai kommer kartlägga allt vi gör på nätet är en väldigt trolig utveckling. Kanske sker det redan? Jag menar, vem vet vilken info vi ger bort när vi godkänner diverse användaravtal. Exempelvis Netflix ville ju tidigare ha tillgång till din webbhistorik, även om den formuleringen nu tycks ha strukits.

Mycket kan försvinna också. https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_dark_age
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in