2026-05-11, 01:26
Medlem
BAKGRUND
I höstas lärde jag känna en tjej på biblioteket där vi båda vistades en del. Efter att vi umgåtts lite berättade hon att hon just nu hade likviditetsproblem och behövde låna lite pengar. Jag var väldigt tveksam då min bild är att personer som behöver smålån av det här slaget inte sköter sin ekonomi. Hon insisterade att det bara var tillfälliga problem hon hade, och att hon snart skulle ha fått ordning på ekonomin igen. Efter lite grubblande gick jag med på att låna några hundra. Snart börjader hon igen och ville låna ännu mera. Jag blev än mer tveksam, men gick snart med på att låna ut mera, i några omgångar. Hon betalade också tillbaka en del mellan lånen. Jag lånade totalt ur 3000 och fick tillbaka 2100, så 900 kronor är ej återbetalda.

Efter en stund gjorde jag klart att jag absolut inte lånar ut något mera. Hon hade bedyrat att hon inte skulle behöva låna mera, och att allt skulle vara återbetalt 30e september. När datumet inföll kunde hon inte betala och hade massa märkliga förklaringar. Plötsligt blockerade hon mig på telefonen och inga pengar har kommit tillbaka.

När vi diskuterade ev lån frågade jag om hon hade skulder hos Kronofogden vilket hon förnekade. Nyligen gjorde jag en kreditkontroll som visade att hon hade flera hundra tusen i skulder där. Jag har också upptäckt att hon är dömd för försök till försäkringsbedrägeri och bidragsbrott.

TRÅDENS TEMA
Jag är jävligt förbannad för att hon bedyrat dyrt och heligt att hon ska betala tillbaka på angivet datum och sedan ändå inte gör det, och att hon har mage att blockera mig. Jag avser att anmäla skulden till Kronofogden, mest för att ställa till med så mycket problem för henne som möjligt och inte för att jag bryr mig så mycket i de 900 kronorna. Jag skulle gärna betala en tusenlapp i någon avgift om det fick till följd att hon tvingades betala en.

Jag undrar om det är någon här som anmält ett privat lån till Kronofogden och kan dela med er av era erfarenheter.
Jag vill även höra andra tips om hur jag ska gå till väga från personer som kan juridiken och praktiska teknikaliteter kring detta.
Senast redigerad av MrFawkes 2026-05-11 kl. 01:34.
Citera
2026-05-11, 01:38
Medlem
tantrs avatar
Det kommer inte göra någon skillnad. Visst ditt krav kommer läggas i en kö bland alla andra kreditgivare. Men händer nog inte så mycket mer än så.

Hon lär säkert ansöka om skuldsanering i framtiden och du lär inte se röken av pengarna.

jag skulle nog bara gått vidare även fast om det känns surt.
Citera
2026-05-11, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantr
Det kommer inte göra någon skillnad. Visst ditt krav kommer läggas i en kö bland alla andra kreditgivare. Men händer nog inte så mycket mer än så.

Hon lär säkert ansöka om skuldsanering i framtiden och du lär inte se röken av pengarna.

jag skulle nog bara gått vidare även fast om det känns surt.

Skuld: 340k
Inkomst 2023: 288k
Inkomst 2024: 337k
Inkomst 2025: 274k

Varför är det så omöjligt att hon får betala tillbaka? Med dessa inkomster borde hon kunna betala via löneutmätning.
Som jag skrev bryr jag mig inte så mycket i om hon betalar utan det handlar mest om att förstöra för henne. Får hon en till skuld registrerad på sig så kan det försvåra för henne på något vis.
Citera
2026-05-11, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFawkes
Skuld: 340k
Inkomst 2023: 288k
Inkomst 2024: 337k
Inkomst 2025: 274k

Varför är det så omöjligt att hon får betala tillbaka? Med dessa inkomster borde hon kunna betala via löneutmätning.
Som jag skrev bryr jag mig inte så mycket i om hon betalar utan det handlar mest om att förstöra för henne. Får hon en till skuld registrerad på sig så kan det försvåra för henne på något vis.

Bör gå, om du har det skriftligt.. men du får väl betala kronofogden 800 spänn utmätning (som hon får betala sen).. men kolla hennes skuldsaldo hos kronis annars kan du gå ännu mer back.
Citera
2026-05-11, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Bör gå, om du har det skriftligt.. men du får väl betala kronofogden 800 spänn utmätning (som hon får betala sen).. men kolla hennes skuldsaldo hos kronis annars kan du gå ännu mer back.

Jo skuldsaldot är ju 340k som jag skrev.

Som jag också skrev så skiter jag i pengarna. Se nedan vad jag menar:
https://www.youtube.com/watch?v=9rN5PJniDYQ

När jag lånade ut visste jag att det var hög chans jag ej skulle få tillbaka pengarna. Jag accepterade det. Men jag accepterar inte att bli behandlad så här. Jag skulle också gärna kasta pengarna på en brasa medans hon tittar på om jag kunde tvinga henne att betala tillbaka.

Det jag är sur över är:
1. Lovade dyrt och heligt att de skulle batalas tillbaka i tid
2. Ljög om Kronofogdeärenden
3. Blockerade mig när jag frågade om återbetalning
Utan dessa inslag hade jag accepterat att hon inte kunde betala tillbaka.
Citera
2026-05-11, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Bör gå, om du har det skriftligt.. m
Jag har konversationen på SMS. Jag frågar om hon accepterar att det ska vara återbetalt 30e sep och hon skriver att hon gör det. Även upprepar senare att det gäller.
Citera
2026-05-11, 01:59
Medlem
Citat:
Jo skuldsaldot är ju 340k som jag skrev.

Som jag också skrev så skiter jag i pengarna. Se nedan vad jag menar:
https://www.youtube.com/watch?v=9rN5PJniDYQ

När jag lånade ut visste jag att det var hög chans jag ej skulle få tillbaka pengarna. Jag accepterade det. Men jag accepterar inte att bli behandlad så här. Jag skulle också gärna kasta pengarna på en brasa medans hon tittar på om jag kunde tvinga henne att betala tillbaka.

Det jag är sur över är:
1. Lovade dyrt och heligt att de skulle batalas tillbaka i tid
2. Ljög om Kronofogdeärenden
3. Blockerade mig när jag frågade om återbetalning
Utan dessa inslag hade jag accepterat att hon inte kunde betala tillbaka.

Orkar inte kolla länkar, men det är så små summor så det är bara att strunta i, ska du blanda i kronfogoden då får du betala dem, betala bevakning varje år .. till sist är kapitalet helt uppätet... det är bara o vända blad dessvärre..
Citera
2026-05-11, 03:08
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Du kommer inte ställa till något för henne utan bara för dig själv, du har blivit blåst så gå vidare!
Citera
2026-05-11, 06:29
Medlem
Onanikrems avatar
Skuldsanering tror jag inte hon får de närmaste åren då 340k är för lite. Däremot löneutmätning om hon inte redan har det?

Sätt kronis på henne, men räkna inte med att få tillbaka några pengar de närmaste åren, du måste även förnya varje år som kostar en slant men det läggs på totalskulden som växer lite.

Rätt vad det är får hon ett arv eller pengar från någon försäkring, då är det bingo och kronkalle är där och plockar. Hände en släkting till mig, hon förnyade en hyresskuld varje år och tillslut så ramlade det in ett arv och hon fick tillbaka allt inklusive avgifterna till kronkalle.

Man skall inte räkna med att bli rikare på det men ett sätt att jävlas, ja! Svårt med allt från att få telefonabonnemang till att få en jävla hyresrätt om du sitter hos kronis.
Citera
2026-05-11, 06:31
Medlem
Onanikrems avatar
Lär er att aldrig låna ut pengar! Det förstör i många fall relationen ni har till den som vill ha ett lån.
Citera
2026-05-11, 07:27
Medlem
Citat:
BAKGRUND
I höstas lärde jag känna en tjej på biblioteket där vi båda vistades en del. Efter att vi umgåtts lite berättade hon att hon just nu hade likviditetsproblem och behövde låna lite pengar. Jag var väldigt tveksam då min bild är att personer som behöver smålån av det här slaget inte sköter sin ekonomi. Hon insisterade att det bara var tillfälliga problem hon hade, och att hon snart skulle ha fått ordning på ekonomin igen. Efter lite grubblande gick jag med på att låna några hundra. Snart börjader hon igen och ville låna ännu mera. Jag blev än mer tveksam, men gick snart med på att låna ut mera, i några omgångar. Hon betalade också tillbaka en del mellan lånen. Jag lånade totalt ur 3000 och fick tillbaka 2100, så 900 kronor är ej återbetalda.

Efter en stund gjorde jag klart att jag absolut inte lånar ut något mera. Hon hade bedyrat att hon inte skulle behöva låna mera, och att allt skulle vara återbetalt 30e september. När datumet inföll kunde hon inte betala och hade massa märkliga förklaringar. Plötsligt blockerade hon mig på telefonen och inga pengar har kommit tillbaka.

När vi diskuterade ev lån frågade jag om hon hade skulder hos Kronofogden vilket hon förnekade. Nyligen gjorde jag en kreditkontroll som visade att hon hade flera hundra tusen i skulder där. Jag har också upptäckt att hon är dömd för försök till försäkringsbedrägeri och bidragsbrott.

TRÅDENS TEMA
Jag är jävligt förbannad för att hon bedyrat dyrt och heligt att hon ska betala tillbaka på angivet datum och sedan ändå inte gör det, och att hon har mage att blockera mig. Jag avser att anmäla skulden till Kronofogden, mest för att ställa till med så mycket problem för henne som möjligt och inte för att jag bryr mig så mycket i de 900 kronorna. Jag skulle gärna betala en tusenlapp i någon avgift om det fick till följd att hon tvingades betala en.

Jag undrar om det är någon här som anmält ett privat lån till Kronofogden och kan dela med er av era erfarenheter.
Jag vill även höra andra tips om hur jag ska gå till väga från personer som kan juridiken och praktiska teknikaliteter kring detta.

Hahaha. Kan vara det sjukaste jag läst sen 2023. Du menar på allvar att du planerar driva in en skuld på 900kr hos kronofogden? Med motiveringen att ställa till det.

Okey, hade personen inget skuldsaldo hos KF så blir det nog eld i baken med att lösa det innan anmärkning men nu, på vilket sätt blir det värre för henne?

300 är väl ansökningsavgiften till KF, sen 600 per år. Avgifter du får stå för själv om inga pengar kommer in. Bestrider hon skulden helt så är det tingrätten och ytterligare kostnader för dig genom advokater mm.

Skulle jag resonera som dig så hade man kunnat skicka 20personer mot kf för obetalda taxiresor till krogen, entreer, garderobsavgifter mm mm när folk vägrade framsätet och va snabbare än Usain Bolt när den stannade...

Släpp, gå vidare, get laid!
Citera
2026-05-11, 08:12
Medlem
Om du ansöker om betalningsföreläggande hos Kronofogden kan hon motsötta sig det. Om hon väl gör det måste du gå till tingsrätten och stämma henne för att få en exekutionstitel. Det betyder egentligen att domstolen bara säger att hon har en skuld till dig och är skyldig att återbetala den. Sen kan du lämna in den till Kronofogden och de kommer utmäta hennes tillgångar.

Skulle du ansöka om betalningsföreläggande och hon godtar det blir det ingen domstol, utan de utmäter "direkt". Minns inte exakt vad det kostar att få detta gjort, men din vinst lär inte bli stor i slutändan.

Har hon något vett motsätter hon sig betalningsföreläggandet då du knappast kommer palla driva det i domstol för 900 kr.

Jag skulle släppa det hela då det inte är värt besväret.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in