2026-05-10, 22:40
Medlem
Dags för årets upplaga av Israels melodifestivalsfusk!
Israelförening kampanjar inför Eurovision: ”Rösta 20 gånger”
20 gånger. Så mycket uppmanas läsaren att rösta på Israels Eurovisionbidrag, i ett nytt mejlutskick från Vänskapsförbundet Sverige-Israel. ”Jag ser inga problem med detta”, säger vice ordförande Mats Fält [...]

– Om jag ska vara ärlig, och det ska man vara, så är jag inte säker på att jag hört låten, medger Israelvännen Mats Fält.
– Men jag har hört att den ska vara bra. Vi brukar ju tycka det.

https://www.flamman.se/israelforening-kampanjar-infor-eurovision-rosta-20-ganger/
Förra året köpte Israel mängder med annonser i hela Europa och uppmanade folk att rösta på Israel. Kampanjen, som strider mot EBU:s regler, var lyckad och ledde till att landets bidrag fick flera tolvpoängare av telefonröstare samtidigt som flera länders jury gav bidraget noll poäng.

En liknande kampanj pågår just nu som Aftonbladet var först att rapportera om:
Israels reklamkupp stoppas i Eurovision
Rösta på Israel 10 gånger. Det uppmanade Noam Bettan till i sociala medier. Men nu stoppas landets reklamkupp.

Trots den massiva kritiken efter att Israels regering förra året finansierade en påkostad reklamkampanj runt om i Europa för att maximera antalet röster på landets Eurovisionbidrag försökte sig den israeliska delegationen återigen på en reklamkupp.

Reklamfilmen ska ha släppts på 12 olika språk, inklusive svenska, engelska, tyska, nederländska, azeriska, italienska och grekiska.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/bloggar/schlagerbloggen/a/k08vyA/israels-reklamkupp-stoppas-i-eurovision
Hur påverkas bilden av Israel av att israeler jämt och ständigt känner sig nödgade till att fuska i absolut helt opolitiska (lol) musiktävlingar? Vilket budskap sänder Israelvänner som uppmanar till fusk? Borde melodifestivalsförrädarna i Vänskapsförbundet Sverige-Israel bli av med statsbidraget?
2026-05-10, 22:44
Medlem
Graavargs avatar
Det säger hurudana israelerna är, helt enkelt.
2026-05-10, 22:48
Medlem
(FB) Israels deltagande i Eurovision. Stängas av eller delta
2026-05-10, 22:52
Medlem
Har man inget folkligt stöd så får man fejka ett! Pinsamt.
2026-05-10, 23:03
Medlem
kalkryggars avatar
Du skriver att Israel "fortsätter att fuska".

Hur har Israel fuskat nu?

Frågan är varför de har ett så sjukt system att det går att rösta mer än en gång. Bara där så är det ju ett trasigt och tråkigt system.

I vilket fall så kommer du med desinformation som vanligt. Eller backa helt enkelt upp påståendet i trådens rubrik.
2026-05-10, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Du skriver att Israel "fortsätter att fuska".

Hur har Israel fuskat nu?

Reklamkampanjer som förklarar hur folk kan rösta upp till 20 gånger på Israels bidrag är "fusk". Mig veterligt har inget annat land tidigare ägnat sig åt något liknande.
2026-05-10, 23:43
Medlem
JustTrollings avatar
Det är inte fusk att rösta.

Att uppmana sina kompisar att rösta är inte heller fusk. Att uppmana andra i synagogan att rösta på Israel, är inte heller fusk.

I Finland uppmanar TV-kommentatorerna live i sändningen finnarna att INTE rösta på Sverige.

Pågår likadan kampanj vare år i Finland där folk uppmanas att inte rösta på Sverige.

2023 fick Sverige 0 poäng av teleröstarna i Finland. Fast Sverige då vann hela tävlingen. Så det pågår massiva kampanjer.

Märkligt att ni Hamas-troll fortfarande orkar hålla på....
2026-05-10, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Det är inte fusk att rösta.

Att uppmana sina kompisar att rösta är inte heller fusk. Att uppmana andra i synagogan att rösta på Israel, är inte heller fusk.

I Finland uppmanar TV-kommentatorerna live i sändningen finnarna att INTE rösta på Sverige.

Pågår likadan kampanj vare år i Finland där folk uppmanas att inte rösta på Sverige.

2023 fick Sverige 0 poäng av teleröstarna i Finland. Fast Sverige då vann hela tävlingen. Så det pågår massiva kampanjer.

Märkligt att ni Hamas-troll fortfarande orkar hålla på....

Jag vet inte om man ska ta din kommentar på riktigt när namnet är "justtrolling"
Men oavsett så är du pantad... Att rösta 20 gånger som en och samma person på något som är en röst per person är röst fusk.
Samma när du röstar på vilket parit ska sitta i riksdagen.
Att säg till någon att rösta på en viss sak är inte fusk MEN att rösta som en person 20 gånger är fusk när det är bara en röst som gäller per person. Jävla våtservett...
2026-05-11, 00:03
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RexSvea
Jag vet inte om man ska ta din kommentar på riktigt när namnet är "justtrolling"
Men oavsett så är du pantad... Att rösta 20 gånger som en och samma person på något som är en röst per person är röst fusk.
Samma när du röstar på vilket parit ska sitta i riksdagen.
Att säg till någon att rösta på en viss sak är inte fusk MEN att rösta som en person 20 gånger är fusk när det är bara en röst som gäller per person. Jävla våtservett...
Du måste seriöst vara efterbliven?

Varje telefonnummer/betalkort kan rösta 10 gånger. Det var 20 gånger tidigare år.

Så var fan får du "bara en röst per person från"? Det har fan aldrig varit så.

Man ringer eller skickar SMS eller betalar för att rösta med betalkort. Och det kostar en massa pengar.

The maximum number of votes per payment method is reduced from 20 to 10.
https://en.wikipedia.org/wiki/Eurovision_Song_Contest_2026#Voting_system
2026-05-11, 00:19
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Dags för årets upplaga av Israels melodifestivalsfusk!

Vad i består fusket? Det verkar som att reglerna säger att man får rösta flera gånger, de får man ju även i den svenska uttagningen? Obegriplig tråd...
2026-05-11, 00:36
Moderator
farbror_barbros avatar
Israels deltagande i Melodifestivalen har en egen tråd:
(FB) Israels deltagande i Eurovision. Stängas av eller delta

Denna TS är heller inte PU utan en diskussion av en TV-tävling och dess regler.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in