2026-05-10, 20:47
Medlem
norther1s avatar
Hej bloggen. Vår gamingstation infinner sig i allrummet just nu och där kan fru och barn också kolla på TV, läsa böcker osv. Tangentbordet är tyst, men klickandet från musen utgör ett stort störningsmoment och således är jag i behov av en tyst mus som också funkar till spel som RTS såväl som FPS. Är på en amatörnivå, men har vanliga kontorsmöss duger inte.

Känner förstås till alternativ som Logitch Superstrike, men har verkligen ingen lust att lägga ner 2000pix på det. Inte heller har jag tid att vänta på att den går ner i pris/rea. Har kollat runt med chatgpt och vidare gjort en reddit-research om ämnet, men hittar då nästan enbart alternativ som utgått eller inte finns på den svenska marknaden.

Men jag undrar här om älskade Flashback känner till andra alternativ på tysta gamingmöss? Hade spontant en tanke på 500kr i budget, men är beredd att lägga några hundralappar extra ifall något alternativ är väsentligt mycket bättre.

Tack.
Norther1
Citera
2026-05-11, 01:04
Medlem
Det du kan göra är att byta brytarna på din befintliga mus till tystare.
De vanligaste brytarna som sitter i möss är Omron och Kailh och finns som 2-pin och 3-pin.
3-pin är vanligast, men går att använda 2-pin också.
Ex https://www.maxgaming.se/sv/ovrig-utrustning-datormus/silent-switch-till-moss-4-pack?srsltid=AfmBOopJ5fNADqq2BL4aD38IEClAmeAKLHely z1oBX8wTviRQEzuPrvnigE

Sedan beror ljudet också på musens utformning, man kan klistra fast ljudabsorberande material under brytarna samt på insidan av skalet.
Senast redigerad av peckapecan 2026-05-11 kl. 01:16.
Citera
2026-05-11, 04:40
Avslutad
Logitech gjorde bra musar förr i tiden, kolla om du kan hitta en begagnad, Logitech MX510 är bra, för gaming.
Citera
2026-05-11, 11:41
Medlem
norther1s avatar
Tackar för förslag. Har kollat upp det där med att byta switches, men jag är en kontorsnisse med tummen i handen så även om denna process att byta ut är rätt simpel så känns inte detta som en bra lösning. Förövrigt är det nog ändå dags att byta mus jag har nu då den verkar glappa lite ibland.

Jag tycker verkligen det är märkligt att det inte finns många alternativ alls för tysta gamingmöss. Allt fokus ligger på prestanda, men känns som en kompromiss här skulle vara väldigt vinstbringande.

Just nu lutar det åt att försöka importera en Razer Pro Click Mini, då de tycks vara perfekt för mina behov. Men det är ju jävligt bökigt
Citera
2026-05-11, 12:11
Medlem
norther1s avatar
Kan ju också betona att den inte nödvändigtvis behöver kategoriseras som en gamingmus, utan den kan också vara en kontorsmus som är responsiv och konsekvent. Skiter fullständigt i RGB och sånt trams.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in