2006-09-11, 22:05
Medlem
p2xs avatar
Jag skulle gärna vilja veta hur andra aktiesparare gör sina aktieanalyser.
-Var och vilken fakta letar ni efter.
-Hur analyserar ni faktan. mm
-Övriga faktorer som påverkar er om ni skall köpa eller sälja.
Citera
2006-09-11, 22:49
Medlem
Steg 1: Kolla på priset

Det allra viktigaste att komma ihåg vid aktieaffärer är aktiens pris, precis som alla andra sorters varor. Många nybörjare handlar kända företag som HM. Den aktien kostar dock nästan 300 kronor. Man får tio mer aktier om man väljer Ericsson.

Precis som i affärern bör välja den billigaste TVn tycker jag man bör välja den billigaste aktien. Inte ens Ericsson är en billig aktie. Letar man vidare hittar man tillexempel Fly Me för nästan bara 2 kronor per aktie.

Letar man ännu håradare hittar man före tag som CISL som handlas för - håll i er - 25 öre styck! Det sägre ju sig självt tycker jag att man gjort en bra affär när man får 1 000 CISL för priset av en HM-aktie.

Det räcker ju med att CISL stiger till 10 kronor så har man 40 ggr pengarna. Om HM en aktie i HM skall dubblas 40 gånger skulle aktien behöva kosta 10 000 kronor - och hur troligt är det?

Steg 2: Köp It, bioteknik och framtiden

Många människor köper gamla trista företag som Volvo och klädbutiker. Hallå? De kommer ju knappast att öka sina vinster!

Leta kursvinnare inom Iternet-bolag, bioteknik och andra framtidsbrancher där nya bolag kan bli hur stora som helst!
Citera
2006-09-12, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birdinthesky

Det allra viktigaste att komma ihåg vid aktieaffärer är aktiens pris, precis som alla andra sorters varor. Många nybörjare handlar kända företag som HM. Den aktien kostar dock nästan 300 kronor. Man får tio mer aktier om man väljer Ericsson.

Precis som i affärern bör välja den billigaste TVn tycker jag man bör välja den billigaste aktien. Inte ens Ericsson är en billig aktie. Letar man vidare hittar man tillexempel Fly Me för nästan bara 2 kronor per aktie.

Letar man ännu håradare hittar man före tag som CISL som handlas för - håll i er - 25 öre styck! Det sägre ju sig självt tycker jag att man gjort en bra affär när man får 1 000 CISL för priset av en HM-aktie.

Det räcker ju med att CISL stiger till 10 kronor så har man 40 ggr pengarna. Om HM en aktie i HM skall dubblas 40 gånger skulle aktien behöva kosta 10 000 kronor - och hur troligt är det?

Många människor köper gamla trista företag som Volvo och klädbutiker. Hallå? De kommer ju knappast att öka sina vinster!

Leta kursvinnare inom Iternet-bolag, bioteknik och andra framtidsbrancher där nya bolag kan bli hur stora som helst!

Håll i hatten...det är ju ena riiiiiktigt skrämmande råd du ger!!
Jag blir mörkrädd.

Du kan väl inte på fullaste allvar mena att bara för att HM står i 300kr/aktie och Ericsson står i 30kr/aktie så är HM dyr och Ericsson billig?????
Det beror ju självfallet på hur många aktier båda företagen har TOTALT också. T.ex. Om H&M helt plötsligt gör en s.k. splitt och därmed utökar antalet aktier med det dubbla...ja då sjunker ju även priset med hälften...men det är ju EXAKT samma värde i företaget...inget har ju förändrats förutom Utbudet av aktier. Aktien har ju varken blivit dyrare eller billigare rent VÄRDEMÄSSIGT...
Ja, det är klart att du som småsparare får fler antal aktier efter splitten, närmare bestämt dubbelt så många...men samtidigt så kommer värdeökningen på aktien vara hälften så stor framöver. Utdelningen per aktie kommer vara hälften så liten osv osv...allt anpassar sig ju självfallet till utbudet av aktier...om det är fler aktier ute så ska ju FLER aktier få del av vinster osv...

Att köpa t.ex Flyme är ju helt sanslöst hög risk jämfört med att köpa Ericsson och att tro att Flyme's aktie femdubblar sitt aktievärde så lurar man sig själv...Har FLyme överhuvudtaget gjort vinst något år i sin livshistoria???
Om ett företag inte går med vinst så vet vi ju alla vad som händer...investerarna drar öronen åt sig eftersom ingen vill fortsätta att pumpa in pengar i ett förlustföretag...företaget går alltså i konkurs.

Sen dissar du Volvo och H&M ännu mera genom att säga att dom knappast kommer att öka sina vinster mer...men är du helt uppe i det blå???
H&M kan starta nya butiker mest hela tiden...nyligen öppnade dom 2 i Dubai eller vart det nu var...som går skitbra! De ökar ständigt sina vinster dessutom och är en riktig svensk framgångssaga.

Helt sanslöst okunnigt inlägg av birdinthesky och jag hoppas VERKLIGEN inte att du själv gör aktieaffärer baserat på det du själv skriver. Jag hoppas förövrigt att det var ett enda stort skämt....

Tillägg: Jag kan utveckla detta ÄNNU mer och lägga till en satans massa saker, men jag tror att budskapet gått fram, eller?
Citera
2006-09-12, 00:55
Bannlyst
Citat:

Citera
2006-09-12, 03:22
Medlem
p2xs avatar
Men seriöst

Det är just kursvinnare jag letar efter, gjorde en bra hacka på Yield, CAG, IMPC, WSIB Starbreeze och SKYC (innan den rasa )
Dock var detta inga aktier jag hitta själv, jag gick på tips jag funderingar kring aktierna, vilja jag hitta i div forum.

Saken är att jag vill själv kunna leta efter bra aktier och göra bättre bedömningar på egen hand. Så fram med tipsen nu. Vilken fakta skall jag leta efter, och hur analyserar jag faktan.
Citera
2006-09-12, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p2x
Det är just kursvinnare jag letar efter, gjorde en bra hacka på Yield, CAG, IMPC, WSIB Starbreeze och SKYC (innan den rasa )
Dock var detta inga aktier jag hitta själv, jag gick på tips jag funderingar kring aktierna, vilja jag hitta i div forum.

Saken är att jag vill själv kunna leta efter bra aktier och göra bättre bedömningar på egen hand. Så fram med tipsen nu. Vilken fakta skall jag leta efter, och hur analyserar jag faktan.

Mitt första råd är att INTE följa birdintheskyes råd....

mitt andra råd är att dra iväg en sökning eller varför inte kika i några av trådarna som skapades för 2-4veckor sen...där finns en del råd.
Citera
2006-09-12, 04:44
Medlem
I-Ss avatar
Citat:

Det ovan var väl inte så bra råd men det där stämmer ju om man som trådskaparen letar efter chans/risk-bolag. Bioteknik har mkt stor potential men likväl kan det bli fiasko eller massa år när inget händer. Det ligger ju ofta x antal år framåt i tiden innan visnterna kan komma och marknaden är ofta otålig. Men forskningsstudier kan man inte avverka på en vecka...så köper man sådana bolag har man ju chans till att flerfaldiga investeringen, men det kan också bli fiasko eller väldigt lång väntan på "skörden".

Det kan kännas frustrerande och risken är ju ofta hög att de där fina råttstudieresultaten inte går lika bra på människor...en fördel om man satsar på bioteknik är ju också om man har lite kunskaper på området, få branscher är så svåra att sätta sig in i för oinvigda som bioteknik. Men är man kunnig och har lite flyt kan det ge väldigt bra också.

Citat:
Ursprungligen postat av p2x
Det är just kursvinnare jag letar efter, gjorde en bra hacka på Yield, CAG, IMPC, WSIB Starbreeze och SKYC

Om man bara letar kursvinnare och är beredd på att förlora allt för att vinna mycket kan man ju snegla åt options/warrantshållet. Fast det är väl inte att rekomendera utan en viss förkunskap eller pluggande på hur det fungerar. Man bör också ha ständig koll på kursrörelser och sitta beredd på köp/säljknappen när läget blir sådant att man bör agera. Men sätter du dig in i det finns onekligen i princip obegränsad potential för den riskvillige.
Citera
2006-09-12, 04:57
Medlem
SDsmogs avatar
Börja med att bli medlem i aktiespararna. Deras tidning ger ofta bra och nyttiga tips för nybörjare. Efter det bör du välja riktning på hur du tänker göra dina analyser. De två stora analysmetoderna är TA (teknisk analys) och FA (fundamental analys). Med teknisk analys så analyserar du aktien och med hjälp av psykologiska motstånd och stöd kan du göra en ungefärlig uppskattning om hur aktien bör gå inom en kortare framtid. Med fundamental analys analyserar du företaget bakom aktien. Du kollar helt enkelt hur värderingen av företaget stämmer överens med den faktiska bilden. FA är mycket användbart för långsiktiga analyser men säger lika lite om vad som kommer hända inom en vecka som TA säger om vad som kommer hända om 2 år.

Jag har själv alltid använt mig av TA som grund. För att göra TA finns många olika program som underlättar. Aktiespararna har ett program för både TA och FA som är helt okej och funkar om man inte är en alltför avancerad sparare (som medlem i aktiespararna får du programmet till ett mkt bra pris).

Det finns även en hel del böcker skrivna om både teknisk och fundamental analys. Jag föreslår att du läser igenom ett par såna och övar ordentligt. Att bara följa massa tips från andra är inte en bra ide eftersom du själv inte vet vilka som ger tipsen och vilka motiv dom har... Läser du flitigt och sitter med aktier varje dag så kommer du snabbt få ett grepp om det och lära dig se mönster.

Jag vet inte riktigt hur duktig du är så det här kan möjligtvis vara lite "underkurs" för dig men det kanske finns andra som kan vara intreserade.

Lycka till!
Citera
2006-09-12, 05:05
Medlem
SDsmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-S
Om man bara letar kursvinnare och är beredd på att förlora allt för att vinna mycket kan man ju snegla åt options/warrantshållet. Fast det är väl inte att rekomendera utan en viss förkunskap eller pluggande på hur det fungerar. Man bör också ha ständig koll på kursrörelser och sitta beredd på köp/säljknappen när läget blir sådant att man bör agera. Men sätter du dig in i det finns onekligen i princip obegränsad potential för den riskvillige.

Om han nu har så begränsade kunskaper inom området som det verkar så skulle jag verkligen avråda honom från att röra optioner och warranter. Innan man springer runt och letar sånt ska man ha bra koll på aktier. Koncentrera dig på aktiemarknaden först sen om du om ett tag känner att du är beredd att ta MYCKET större risker så kan du väl börja studera warranter och optioner. Det verkar dock som du inte är tillräckligt hemma på aktiemarknaden för att kunna göra bra ifrån dig när det komer till warranter och optioner än.
Citera
2006-09-12, 08:26
Medlem
VARNING för teknisk analys! (TA)

Enligt många, inte minst Burton Malkiel (ekonomiprofessor på Princeton) är TA precis lika meningsfullt som att spå i teblad.

Det har diskuterats ett flertal gånger här, sök.
Citera
2006-09-12, 17:20
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
VARNING för teknisk analys! (TA)

Enligt många, inte minst Burton Malkiel (ekonomiprofessor på Princeton) är TA precis lika meningsfullt som att spå i teblad.

Det har diskuterats ett flertal gånger här, sök.

Alla akademiker (i alla fall som jag stött på) hatar TA, visst, alla föreläsare jag har haft tar upp TA men snabbt och säger "detta ska ni inte använda".. Men som "lekman" kan jag tänka mig att det är ganska lätt att förstå..

Själv väljer jag aktier efter namn, ju bättre namn, ju bättre avskastning på aktierna (jag är ju tjej, vad kan jag om aktier).. Nä skämt och sido.. Fundamental analys är ett bra verktyg, och lusläser jag ofta årsredovisningar (kollar kassaflödet för ett par år, läser av nyckeltal, inte bra P/E och P/S osv. m.m.)

Warranter och optioner har jag inte vågat mig in på än (har inte ritkigt kapital heller), men visst det är mycket intressant. Har så sent som idag haft en föreläsning i optionsteori.. Något krångligt ämne (men det lossar väl snart?)
Citera
2006-09-12, 18:37
Medlem
p2xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SDsmog
Börja med att bli medlem i aktiespararna. Deras tidning ger ofta bra och nyttiga tips för nybörjare. Efter det bör du välja riktning på hur du tänker göra dina analyser. De två stora analysmetoderna är TA (teknisk analys) och FA (fundamental analys). Med teknisk analys så analyserar du aktien och med hjälp av psykologiska motstånd och stöd kan du göra en ungefärlig uppskattning om hur aktien bör gå inom en kortare framtid. Med fundamental analys analyserar du företaget bakom aktien. Du kollar helt enkelt hur värderingen av företaget stämmer överens med den faktiska bilden. FA är mycket användbart för långsiktiga analyser men säger lika lite om vad som kommer hända inom en vecka som TA säger om vad som kommer hända om 2 år.

Jag har själv alltid använt mig av TA som grund. För att göra TA finns många olika program som underlättar. Aktiespararna har ett program för både TA och FA som är helt okej och funkar om man inte är en alltför avancerad sparare (som medlem i aktiespararna får du programmet till ett mkt bra pris).

Det finns även en hel del böcker skrivna om både teknisk och fundamental analys. Jag föreslår att du läser igenom ett par såna och övar ordentligt. Att bara följa massa tips från andra är inte en bra ide eftersom du själv inte vet vilka som ger tipsen och vilka motiv dom har... Läser du flitigt och sitter med aktier varje dag så kommer du snabbt få ett grepp om det och lära dig se mönster.

Jag vet inte riktigt hur duktig du är så det här kan möjligtvis vara lite "underkurs" för dig men det kanske finns andra som kan vara intreserade.

Lycka till!

TA är jag nyfiken på. Vissa aktier har ju inte TA-grafer tillgängligt (kollar på avanza). Kan man se dem via program ändå?
Jag har vissa böcker som behandlar börsen, börspsykologi, TA mm. Känner du till ngn bra bok som tar upp FA?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in