Citat:
Ursprungligen postat av birdinthesky
Steg 1: Kolla på priset
Det allra viktigaste att komma ihåg vid aktieaffärer är aktiens pris, precis som alla andra sorters varor. Många nybörjare handlar kända företag som HM. Den aktien kostar dock nästan 300 kronor. Man får tio mer aktier om man väljer Ericsson.
Precis som i affärern bör välja den billigaste TVn tycker jag man bör välja den billigaste aktien. Inte ens Ericsson är en billig aktie. Letar man vidare hittar man tillexempel Fly Me för nästan bara 2 kronor per aktie.
Letar man ännu håradare hittar man före tag som CISL som handlas för - håll i er - 25 öre styck! Det sägre ju sig självt tycker jag att man gjort en bra affär när man får 1 000 CISL för priset av en HM-aktie.
Det räcker ju med att CISL stiger till 10 kronor så har man 40 ggr pengarna. Om HM en aktie i HM skall dubblas 40 gånger skulle aktien behöva kosta 10 000 kronor - och hur troligt är det?
Steg 2: Köp It, bioteknik och framtiden
Många människor köper gamla trista företag som Volvo och klädbutiker. Hallå? De kommer ju knappast att öka sina vinster!
Leta kursvinnare inom Iternet-bolag, bioteknik och andra framtidsbrancher där nya bolag kan bli hur stora som helst!
Håll i hatten...det är ju ena riiiiiktigt skrämmande råd du ger!!
Jag blir mörkrädd.
Du kan väl inte på fullaste allvar mena att bara för att HM står i 300kr/aktie och Ericsson står i 30kr/aktie så är HM dyr och Ericsson billig?????
Det beror ju självfallet på hur många aktier båda företagen har TOTALT också. T.ex. Om H&M helt plötsligt gör en s.k. splitt och därmed utökar antalet aktier med det dubbla...ja då sjunker ju även priset med hälften...men det är ju EXAKT samma värde i företaget...inget har ju förändrats förutom Utbudet av aktier. Aktien har ju varken blivit dyrare eller billigare rent VÄRDEMÄSSIGT...
Ja, det är klart att du som småsparare får fler antal aktier efter splitten, närmare bestämt dubbelt så många...men samtidigt så kommer värdeökningen på aktien vara hälften så stor framöver. Utdelningen per aktie kommer vara hälften så liten osv osv...allt anpassar sig ju självfallet till utbudet av aktier...om det är fler aktier ute så ska ju FLER aktier få del av vinster osv...
Att köpa t.ex Flyme är ju helt sanslöst hög risk jämfört med att köpa Ericsson och att tro att Flyme's aktie femdubblar sitt aktievärde så lurar man sig själv...Har FLyme överhuvudtaget gjort vinst något år i sin livshistoria???
Om ett företag inte går med vinst så vet vi ju alla vad som händer...investerarna drar öronen åt sig eftersom ingen vill fortsätta att pumpa in pengar i ett förlustföretag...företaget går alltså i konkurs.
Sen dissar du Volvo och H&M ännu mera genom att säga att dom knappast kommer att öka sina vinster mer...men är du helt uppe i det blå???
H&M kan starta nya butiker mest hela tiden...nyligen öppnade dom 2 i Dubai eller vart det nu var...som går skitbra! De ökar ständigt sina vinster dessutom och är en riktig svensk framgångssaga.
Helt sanslöst okunnigt inlägg av birdinthesky och jag hoppas VERKLIGEN inte att du själv gör aktieaffärer baserat på det du själv skriver. Jag hoppas förövrigt att det var ett enda stort skämt....
Tillägg: Jag kan utveckla detta ÄNNU mer och lägga till en satans massa saker, men jag tror att budskapet gått fram, eller?