2026-05-10, 17:38
Medlem
Nihennas avatar
Som barn bodde jag i hus, och i lägenhet från 80-talet. Sedan när man flyttade första gången blev det lägenhet från 60-talet, och nu bor jag i en från 50-talet.

Rätt så billig hyra, 6800 kr, för en 55 m2 stor tvåa, och jag trivs som bara den. Visst ser man att det är en äldre stil, men det lägger bara till charmen tycker jag. Det enda jag riktigt har att klaga på är att det skulle kunna ha varit två mer eluttag som var smart utsatta, men det är inget som en förlängningsladd inte löser. Jag var orolig över att lägenheten skulle vara lyhörd, men det enda jag hör egentligen är när grannen ovan tappar något i golvet.

Har nog aldrig varit i en nybyggd lägenhet, men jag är nyfiken. Om man ska betalar det dubbla för att få bo i en lika stor tvåa, vad "får" man? Finns det fördelar över äldre lägenheter utöver att det möjligtvis känns fräschare?
Citera
2026-05-10, 17:42
Medlem
Det är väl just det, att nyare är fräschare. Men gamla är mysigare.
Citera
2026-05-10, 17:46
Medlem
Gubbens avatar
I nya lägenheter måste du ju sätta upp alla gardinfästen och taklampskontakter själv.
Citera
2026-05-10, 17:48
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Man slipper fattiga grannar.
🤗
Citera
2026-05-10, 17:55
Medlem
Absolut ingenting annat än glädjen att betala en ockerhyra.
Citera
2026-05-10, 17:56
Medlem
bithaxs avatar
Det finns vissa förbättringar:

- Jordade uttag och jordfelsbrytare är standard.
- FTX ventilation i stället för passiv ventilation, eller bara frånluft, som i äldre hus.
- Bättre isolering, mindre drag och liknande.
- Kök har alltid diskmaskin.
- Badrum är ofta större och det finns golvvärme.
- Större fönster och mer ljus pga öppnare planlösning
Senast redigerad av bithax 2026-05-10 kl. 18:01.
Citera
2026-05-10, 18:01
Medlem
Vissa väljer att bo i nya lägenheter för då slipper man en viss krets av grannar.
Känslan av nytt "lyxigt"
Dom jag känner som bor i nya lägenheter har haft "relax" avdelning som man kunnat boka egen tid på.
Och allt personen ovanför mig skrev såklart.

Sedan väljer andra att flytta in i nya lägenheter för det inte finns tillgängligt äldre lägenheter, Fast det är väl mer en utväg bara man har.
Citera
2026-05-10, 18:03
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Vissa väljer att bo i nya lägenheter för då slipper man en viss krets av grannar.
Känslan av nytt "lyxigt"
Dom jag känner som bor i nya lägenheter har haft "relax" avdelning som man kunnat boka egen tid på.
Och allt personen ovanför mig skrev såklart.

Sedan väljer andra att flytta in i nya lägenheter för det inte finns tillgängligt äldre lägenheter, Fast det är väl mer en utväg bara man har.

Även studentlägenheter från 70 talet har ofta bastu i källaren. Men det är ofta i dåligt skick.

Jag har hittills inte bott i någon BR fastighet som inte hade bastu. Däremot i hyresrätter verkar det vara ovanligt.
Citera
2026-05-10, 18:14
Medlem
Hardstekts avatar
Skillnaden är inte mellan nyproduktion och äldre bestånd.

Utan vilket årtionde huset är byggt

Hus byggda före 30talet har högst standard och är i en helt egen liga gällande kvalitet, och ligger på de bästa och mest centrala adresserna, överlag. Högt i tak, stora luftiga lägenheter, fina portar/entréer, innergårdar. Dessa är dock nästan alltid bostadsrätter.

Sen kommer husen från 40-talet till 50-talet. Dessa har ofta ljussläpp från två håll, ligger i närförorter, okej takhöjd typ 2,60.

Sen kommer nyproduktion. Lägena är oftast snarlika de från 50-60tal, närförorter. Lågt i tak, ibland lite roligare balkonger typ, en fördel är väl att alla ytskikt är nya och kök mm är moderna.. Men annars påminner nog byggnaderna mest om 70-tals kåkarna, som är de sämsta.
Citera
2026-05-10, 18:32
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Som barn bodde jag i hus, och i lägenhet från 80-talet. Sedan när man flyttade första gången blev det lägenhet från 60-talet, och nu bor jag i en från 50-talet.

Rätt så billig hyra, 6800 kr, för en 55 m2 stor tvåa, och jag trivs som bara den. Visst ser man att det är en äldre stil, men det lägger bara till charmen tycker jag. Det enda jag riktigt har att klaga på är att det skulle kunna ha varit två mer eluttag som var smart utsatta, men det är inget som en förlängningsladd inte löser. Jag var orolig över att lägenheten skulle vara lyhörd, men det enda jag hör egentligen är när grannen ovan tappar något i golvet.

Har nog aldrig varit i en nybyggd lägenhet, men jag är nyfiken. Om man ska betalar det dubbla för att få bo i en lika stor tvåa, vad "får" man? Finns det fördelar över äldre lägenheter utöver att det möjligtvis känns fräschare?

Utöver det som redan nämnts, bättre fönster (mindre buller), säkerhetsdörr, bättre kök, större hissar, bättre tvättstuga, ibland garage i huset, du slipper stambyte, fasadrenovering, takrenovering, hissrenovering etc i många år framöver.
Citera
2026-05-10, 18:38
Medlem
jcockers avatar
Bland annat så får du en bostad byggd enligt de senaste byggnormerna - och en klaustrofobisk, karaktärslös och steril upplevelse.

Det sista där kan vara något av ett personligt färgat omdöme.
Citera
2026-05-10, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Även studentlägenheter från 70 talet har ofta bastu i källaren. Men det är ofta i dåligt skick.

Jag har hittills inte bott i någon BR fastighet som inte hade bastu. Däremot i hyresrätter verkar det vara ovanligt.

Ja det är nog standard skulle jag säga fanns i den BRF jag bodde i (miljonprogram) fanns gym också men det var byggt senare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in