Citat:
Ursprungligen postat av
Nihenna
Som barn bodde jag i hus, och i lägenhet från 80-talet. Sedan när man flyttade första gången blev det lägenhet från 60-talet, och nu bor jag i en från 50-talet.
Rätt så billig hyra, 6800 kr, för en 55 m2 stor tvåa, och jag trivs som bara den. Visst ser man att det är en äldre stil, men det lägger bara till charmen tycker jag. Det enda jag riktigt har att klaga på är att det skulle kunna ha varit två mer eluttag som var smart utsatta, men det är inget som en förlängningsladd inte löser. Jag var orolig över att lägenheten skulle vara lyhörd, men det enda jag hör egentligen är när grannen ovan tappar något i golvet.
Har nog aldrig varit i en nybyggd lägenhet, men jag är nyfiken. Om man ska betalar det dubbla för att få bo i en lika stor tvåa, vad "får" man? Finns det fördelar över äldre lägenheter utöver att det möjligtvis känns fräschare?
Utöver det som redan nämnts, bättre fönster (mindre buller), säkerhetsdörr, bättre kök, större hissar, bättre tvättstuga, ibland garage i huset, du slipper stambyte, fasadrenovering, takrenovering, hissrenovering etc i många år framöver.