2026-05-10, 22:19
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Den enkla matematiken kanske visar att det det blivit nån tiondels procent säkrare eller så, men den bistra verkligheten är att det är precis lika farligt att vistas ute på kvällarna som det var förut.

Varför har de inte stärkt nödvärnsrätten och sett till att vi kan försvara oss som de lovade i Tidö-avtalet?

Jag vet inte vilka siffror du tänker på, en burar vi inte fler våldsverkare under längre tid så blir det ju säkrare att vistas ute. Sedan är det väl alertes nyss vi fick lagförändring och de skall ju buras in först. Du år ge det lite tid.

Stand your ground hade inte varit orimlig när det gäller att skydda sig i det egna hemmet. Jag tror inte vi kommer dit, SD kanske är för men inte fler. Kanske KD till viss del. M är för fega och L tycker nog att det är bättre att ge en kram. Även hör pågår en utredning men den är ju otroligt nog inte färdig förrän nästa år (då kanske det är röd majoritet och då åker den utredningen förmodligen i slasken).
Citera
2026-05-10, 22:28
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Du tror alltså att regeringen gör saker för just DIG? Sov du dig igenom grundskolan?

Regeringen styr landet, via myndigheter. Individer har kontakt med myndigheter, inte regeringen.

Kritisera gärna regeringen, men gör det konkret dvs med tydliga exempel. Du klarar ju uppenbarligen inte av att ens nämna EN ENDA konkret sak som försämrats.

Mycket märkligt ska man läsa på Flashback....... vem skrev du ens till, trådstartaren?
Citera
2026-05-10, 22:32
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Det kompenserar inte andra saker som blivit dyrare.
Och det ska det ju heller inte göra.
Saken är dock den att jag har mindre pengar kvar på kontot idag än jag hade för fyra år sedan.
Det är ett hån mot låginkomsttagare att argumentera med att ökade levnadskostnader ligger utanför regeringens kontroll, samtidigt som man sänker skatten kraftigt för de som redan har pengar i överflöd.
Regeringens skattesänkning var för min del som en spottloska i rymden.
Jag har fått det sämre och regeringen gynnar höginkomsttagare.
En pensionär som jag har inget till övers för regeringen.

Det var ju trist, såklart. Jag fick mer pengar i plånboken men sedan har ju allt blivit satans så mycket dyrare pga räntor och maten (där grunden väl är både räntor och drivmedel). Men vare sig räntor eller priset för drivmedel är ju regeringens fel, tvärtom så har nog alla billigare drivmedel nu än alternativet där MP får bestämma.
Citera
2026-05-10, 22:42
Medlem
Olduvais avatar
1. Typ inget

2. De såg ju snabbt och smidigt till att villaägare fick massor av skattepengar i energistöd (haha nej, BjEbba Busch misslyckades totalt).

Sen så har de ju tagit bort en massa rättigheter, och höjt en massa straff, för att kunna vara "tuffa mot kaosblattarna". Ett problem som de själva skapade.

De har också höjt taket på högkostnadsskyddet för medicin, så att vi inte behöver betala för pensionerernas mediciner lika mycket.

De hjälper barn byta kön.
Citera
2026-05-10, 23:09
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Det var ju trist, såklart. Jag fick mer pengar i plånboken men sedan har ju allt blivit satans så mycket dyrare pga räntor och maten (där grunden väl är både räntor och drivmedel). Men vare sig räntor eller priset för drivmedel är ju regeringens fel, tvärtom så har nog alla billigare drivmedel nu än alternativet där MP får bestämma.

Ja du argumenterar som regeringen och skyller på att saker ligger utanför deras kontroll.
Och skyller på MP, precis som regeringen.
Samma högerretorik som vanligt.

Högern har inte gjort något för vanligt arbetarfolk någonsin. Här är några talande exempel:
S drev igenom 8 timmars arbetsdag. Högern var emot.
S drev igenom femdagarsvecka. Högern var emot.
S drev igenom 5 veckors semester. Högern var emot.
S drev igenom studielån via CSN. Högern var emot.
S drev igenom ökat fackligt inflytande. Högern var emot.
S drev igenom uppsägningstid. Högern var emot.
S drev igenom skyddsombud. Högern var emot.
S drev igenom studiestöd för gymnasiestudier. Högern var emot.
S drev igenom offentlig förskola (dagis) så att kvinnorna kunde jobba och inte bli fast vid spis och tvättmaskin. Högern var emot.

Listan kan göras mycket längre.
Saken är ju den att högern har varit emot alla sociala reformer.

Och du tycker jag ska vara glad och nöjd över några kronor i elstöd, som jag inte fått.
Citera
2026-05-10, 23:32
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Det kompenserar inte andra saker som blivit dyrare.
Och det ska det ju heller inte göra.
Saken är dock den att jag har mindre pengar kvar på kontot idag än jag hade för fyra år sedan.
Det är ett hån mot låginkomsttagare att argumentera med att ökade levnadskostnader ligger utanför regeringens kontroll, samtidigt som man sänker skatten kraftigt för de som redan har pengar i överflöd.
Regeringens skattesänkning var för min del som en spottloska i rymden.
Jag har fått det sämre och regeringen gynnar höginkomsttagare.
En pensionär som jag har inget till övers för regeringen.
Du borde ha sparat mer när du var yngre så hade haft mer pengar idag som pensionär. Som man bäddar får man ligga, brukar det heta. Nu gjorde du inte detta och är istället avundsjuk på flitiga och intelligenta människor som sparade och gjorde rätt för sig.

Rika människor betalar redan mer i skatt än vad du gör - både procentuellt och i rena pengar. Dags för dig att bidra lite till skattkistan kanske och sluta klaga så jävla mycket på Flashback hela tiden?
Citera
2026-05-10, 23:32
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ja du argumenterar som regeringen och skyller på att saker ligger utanför deras kontroll.

Högern har inte gjort något för vanligt arbetarfolk någonsin. Här är några talande exempel:
S drev igenom offentlig förskola (dagis) så att kvinnorna kunde jobba och inte bli fast vid spis och tvättmaskin. Högern var emot.

Och du tycker jag ska vara glad och nöjd över några kronor i elstöd, som jag inte fått.

Detta är ju reformer som är 50 år gamla och den gamla trojkan med Fälldin, Ullsen och Bohman ger inte heller jag så mycket för. Många av de saker du nämner är väl kanske äldre än så.

Idag är det annat som gäller. Arbetare är Sveriges medelklass, de är starka, de är självbestämmande och stolta. De behöver inte att någon daltar med dem, de kan ta hand om sig själva och blir irriterade när överstatlighet försöker pilla på deras frihet. De vill ha lägre skatter och gillar inte att snylta på andra med att kräva massa bidrag, de tar stolt hand om sig själva som vuxna människor.

Dagens höger är ju mer mittenpolitiker, i alla fall Moderaterna.
Citera
2026-05-10, 23:50
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Detta är ju reformer som är 50 år gamla och den gamla trojkan med Fälldin, Ullsen och Bohman ger inte heller jag så mycket för. Många av de saker du nämner är väl kanske äldre än så.

Idag är det annat som gäller. Arbetare är Sveriges medelklass, de är starka, de är självbestämmande och stolta. De behöver inte att någon daltar med dem, de kan ta hand om sig själva och blir irriterade när överstatlighet försöker pilla på deras frihet. De vill ha lägre skatter och gillar inte att snylta på andra med att kräva massa bidrag, de tar stolt hand om sig själva som vuxna människor.

Dagens höger är ju mer mittenpolitiker, i alla fall Moderaterna.

En högerman som vet vad arbetarna vill!
Snacka om hyckleri.

Och: utan de reformer som S drivit igenom för länge sedan, så hade vi, om högern haft makten, varit ett mycket ojämlikt samhälle, i vilket vanligt folk blivit uppsagda utan uppsägningstid och utan att ens få veta varför. Ingen arbetslöshetsersättning hade funnits. Sjuka hade lämnats åt sitt öde eftersom inget socialt skyddnät i form av offentlig sjukvård hade funnits.

Högerpolitiker har i alla tider varit emot allt vad sociala reformer heter. Märk väl att högern var emot allmän rösträtt. Märk väl att högern var emot rösträtt för kvinnor. Märk väl att KD anser att kvinnans plats är vid spisen. KD vill skrota ”pappamånaderna”. Och här på Flashback finns, detta år 2026, många högernationalistiska s k ”Sverigevänner” som ger uttryck för att kvinnor inte borde få ha rösträtt.

Varför ska jag rösta Tidö-gänget?
Kan någon ge mig ett hållbart skäl, istället för att rapa upp högernationalistiska floskler.
Citera
2026-05-10, 23:56
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:

Och det här var saker S drev igenom under den här mandatperioden? För det var den här mandatperioden som skulle diskuteras? Annars tycker jag att Engelbrekts frihetskrig bör uppmärksammas. Vänstern kan de, sicka redige pôjkar.

För att svara på Ts, så inget och inget. Men, så har det antagligen inte blivit sämre än vad det blivit med en rödgrön röra. Fast, det spelar ju ingen roll vilka av de i 8-klövern som sitter vid makten, de är folkförrädare allihopa.
Citera
2026-05-10, 23:59
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Och det här var saker S drev igenom under den här mandatperioden? För det var den här mandatperioden som skulle diskuteras.

Jo det var det men det spårade ju ur ganska omgående.
Vilket jag är oskyldig till. Men jag är skyldig till att hålla urspårningen vid liv, det erkänner jag.
Citera
2026-05-11, 00:02
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
En högerman som vet vad arbetarna vill!
Snacka om hyckleri.

Och: utan de reformer som S drivit igenom för länge sedan, så hade vi, om högern haft makten, varit ett mycket ojämlikt samhälle, i vilket vanligt folk blivit uppsagda utan uppsägningstid och utan att ens få veta varför. Ingen arbetslöshetsersättning hade funnits. Sjuka hade lämnats åt sitt öde eftersom inget socialt skyddnät i form av offentlig sjukvård hade funnits.

Högerpolitiker har i alla tider varit emot allt vad sociala reformer heter. Märk väl att högern var emot allmän rösträtt. Märk väl att högern var emot rösträtt för kvinnor. Märk väl att KD anser att kvinnans plats är vid spisen. KD vill skrota ”pappamånaderna”. Och här på Flashback finns, detta år 2026, många högernationalistiska s k ”Sverigevänner” som ger uttryck för att kvinnor inte borde få ha rösträtt.

Varför ska jag rösta Tidö-gänget?
Kan någon ge mig ett hållbart skäl, istället för att rapa upp högernationalistiska floskler.

- Allmän rösträtt: 1921, över 100 år sedan
- Rösträtt för kvinnor 1921, över 100 år sedan
- KD anser att kvinnans plats är vid spisen: Jaså? Antingen spis eller partiledare då, i alla fall?
- Skrota ”pappamånaderna” : Man vill ju inte ta bort något, men myndiga personer kan väl få välja själva? Jag vill det, vill inte du?
- Varför ska jag rösta Tidö-gänget: Därför att du vill att Sverige skall få en god tillväxt, ör att du vet att endast då kommer även du få mer i plånboken.

De arbetare du pratar om finns bara i gamla pilsnerfilmer och i sossarnas retorik. Dagens arbetare är ingen tårdrypande underklass, känner du dig som en sådan så ryck upp dig.
Citera
2026-05-11, 00:15
Medlem
Citat:
Två frågor, svara ärligt.
OBS! Inget gnäll i denna tråd om vad regeringen INTE gjort.

1. Vad har den nuvarande regeringen KONKRET gjort för positivt för just DIG under mandatperioden?

2. Vad har den nuvarande regeringen KONKRET gjort för positivt för landet under mandatperioden?

Mina svar:
1. Inget
2. Inget

Kommer inte på mkt. Men joo någonting finns det såklart.

1. Dom tog bort kravet på läkarintyg för körkortstillstånd för barn med npfdiagnoser, samt tog bort kravet för handledarkurs vid övningskörning. Men det är det enda jag kan komma på, i övrigt har jag bara fått dyrare utgifter och mindre att röra mig med!

2. 🤔 Kommer inte på något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in