2026-05-10, 16:32
Medlem
”Umeå tingsrätt beskriver mannens relation till sina barn som god och mycket nära. Enligt domstolen skulle de sannolikt påverkas mycket negativt om pappan utvisades.”

Mannen får fängelse på grund av brott mot just sina egna barn.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/fangelsedomd-man-far-stanna-i-sverige-sedan-offren-vadjat

Kommer domen att överklagas av åklagaren i denna del?
Följer det praxis att barnen framgångsrikt kan vädja om att deras förövare ska slippa utvisning?
Citera
2026-05-10, 16:47
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Vilket brott, och vilka omständigheter kring brottet, var han full?

Varför skulle åklagaren överklaga menar du?

Barn är ju instinktivt fästa vid sina föräldrar, ofta älskas föräldrar trots oerhörda kränkningar, för sanningen är ju den att till och med dåliga föräldrar bryr sig ner om sina barn, än vi andra och samhället bryr oss om eller älskar andras barn. Sådant är livet, tyvärr.
Citera
2026-05-10, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Vilket brott, och vilka omständigheter kring brottet, var han full?
Barnfridsbrott, han misshandlade deras mamma inför dem.
Citat:
Varför skulle åklagaren överklaga menar du?
Jag undrade, jag påstod inget. Det händer ganska ofta att åklagare överklagar domslut.
Citat:
Barn är ju instinktivt fästa vid sina föräldrar, ofta älskas föräldrar trots oerhörda kränkningar, för sanningen är ju den att till och med dåliga föräldrar bryr sig ner om sina barn, än vi andra och samhället bryr oss om eller älskar andras barn. Sådant är livet, tyvärr.
Jag noterar det du skriver men här undrar jag över juridiken.
Citera
2026-05-11, 03:13
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldner.Spessart
Följer det praxis att barnen framgångsrikt kan vädja om att deras förövare ska slippa utvisning?
Ingen praxis utan detta bedöms från fall till fall.
men om skadan som föräldern orsakat anses som mindre och barnens framtida relation med föräldern förutspås kunna bli bra, kan det anses att det är bättre för batnen att inte tvingas separeras från föräldern.
Citera
2026-05-11, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Ingen praxis utan detta bedöms från fall till fall.
men om skadan som föräldern orsakat anses som mindre och barnens framtida relation med föräldern förutspås kunna bli bra, kan det anses att det är bättre för batnen att inte tvingas separeras från föräldern.
Jag tycker att det ligger i farans riktning att brottsoffer uttalar sig positivt om sin förövare i sådana här fall. Rädda för repressalier. I vart fall har jag svårt att förstå att en förövare skulle vara positiv i sina egna barns framtid. Det är osannolikt. Jag ser nog detta som ännu ett utslag av rättsapparatens ovilja att utvisa brottslingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in