För dem som fortfarande är osäkra på hur det gick till finns det film som förklarar hur. Dock visar inte grafiken alla hojar, då det är tre stycken per rad och inte två. Men den ger en bra överblick. Spekulera inte. Utredningen kommer att visa allt senare och säkerheten kommer att arbetas med.
Jävla tragisk olycka!
Den gula hojen på filmen (nr 21, startplats 4 på vänstersida) fick stopp och blev sedan påkörd av den röda hojen på filmen (nr 63, startplats 22), som går omkull efter det. Den sista hojen på filmen (nr 76, startplats 27) kör sedan på hoj nr 63.
Jag var där för att hjälpa en kompis som tävlade i samma klass och väntade vid walking lane (det röda fältet om man kollar Google Maps). Man får inte stå vid staketet/muren när starten går av säkerhetsskäl. Jag stod på andra sidan av staketet/muren. I paniken löp jag fram till staketet för att se om det var min kompis. Det var det inte. Jag såg mycket, men som tur är inte allt. Traumatiserade för dom flesta. Tycker verkligen synd om funktionärerna på andra sidan staketet som såg allt från nära håll, och även publiken. Jag tycker synd om alla inblandade – familj, vänner och roadracingfamiljen. Vila i frid, JJ!
Jag tror att en av anledningarna till att det är många startande i Open 1000 är att sporten växer fort. Motose jobbar verkligen hårt för att få sporten att synas mer, få fler deltagare och mer publik.
Att träna är inte alltid lika lärorikt som att faktiskt tävla, där man kan lära av andra, följa andras spårval och få lite draghjälp. Många tävlar inte för att vinna, utan till exempel på grund av gemenskapen. Livet och stämningen i en roadracingdepå är helt fantastisk. Är man ny inom roadracing kan man verkligen prata med alla utan att det känns konstigt. Man får hjälp med allt, oavsett om det är en skruv som saknas eller en fotpinne, utan att det känns märkligt. Folk kommer springande med skruven som saknas. Du kan gå fram till vem som helst och fråga om råd och få massor av lärdomar som man kanske inte hade fått annars. Alla tar hand om varandra. Alla. Sommarfamiljen!
Alla vet riskerna med sporten och det är nåt man alltid har i bakhuvudet. Olyckor händer, men utifrån egen upplevelse som funktionär på andra roadracing-event så är det sällan det faktiskt blir större skador på förare jämfört med hur många omkullåkningar som händer.
Hoppas tidningarna faktiskt kan visa den bra sidan av roadracingen i framtiden och inte bara när det händer hämska olyckor.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/grafik-olyckan-pa-sm-i-roadracing-sa-kraschade-motorcyklarna-i-falkenberg