2026-05-13, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Fast risken för stopp måste väl rimligen öka ju längre väntan blir? Framförallt när väntan blir mycket längre än man är van vid?

Så går ju spekulera i att första kollisionen inte hade ägt rum vid normalt antal startande.

Tror inte tidsaspekten spelar någon större roll, är inte flera minuter det handlar om när dom ställer upp sig för start.

Eftersom första kollisionen var mellan förare nr 2 och 11 i startordningen hade första kollisionen ägt rum oavsett.
Vad är normalt antal förare? I motogp är dom 22 förare i varje lopp, i övriga klasser under sm varierade det mellan 17 och 22 startande.
Citera
2026-05-13, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zbgj
Tror inte tidsaspekten spelar någon större roll, är inte flera minuter det handlar om när dom ställer upp sig för start.

Eftersom första kollisionen var mellan förare nr 2 och 11 i startordningen hade första kollisionen ägt rum oavsett.
Vad är normalt antal förare? I motogp är dom 22 förare i varje lopp, i övriga klasser under sm varierade det mellan 17 och 22 startande.

Jo, är nog så att första inte hade undvikits. Även om alla aspekter bör med som möjlig orsak.

Normalt? Kikade bakåt två år, och vid SM Open 1000 brukar det starta 10-14 ekipage. Så även om det är vanligt med fler i andra klasser får man väl se ”cirka 12” som normalt. Här var det 24. Går liksom inte bortse från att det kan finnas ett samband.
Citera
2026-05-13, 12:54
Medlem
Citat:
Jo, är nog så att första inte hade undvikits. Även om alla aspekter bör med som möjlig orsak.

Normalt? Kikade bakåt två år, och vid SM Open 1000 brukar det starta 10-14 ekipage. Så även om det är vanligt med fler i andra klasser får man väl se ”cirka 12” som normalt. Här var det 24. Går liksom inte bortse från att det kan finnas ett samband.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg, naturligtvis ökar risken med fler förare i samma lopp. Men som i detta fall där olyckan sker i flera steg är det svårt att förutse och förhindra.

Sen är det så klart så att startfältet på gridden blir längre och föraren som stod längst bak fått upp en högre hastighet än om dom hade haft färre förare. Tiden att reagera blir kortare och kraften i kollisionen kraftigare.
Citera
2026-05-13, 14:20
Medlem
Vart på kroppen tog smällen eftersom det gick väldigt snabbt till att ”det såg mörkt ut” enligt funktionärerna?

Också vet någon vad för nummer hojen hade?
Senast redigerad av Hera2018 2026-05-13 kl. 14:40.
Citera
2026-05-13, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hera2018
Vart på kroppen tog smällen eftersom det gick väldigt snabbt till att ”det såg mörkt ut” enligt funktionärerna?

Nummret var 63
Citera
2026-05-13, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hera2018

Påkörd 1 (avliden) - Nummer 63 (Aprilia RSV4)
Den som körde på 1 - Nummer 21 (Honda CBR)
Sista inblandade - Nummer 76 (BMW S1000RR)

Ett jävligt löst rykte som jag hört vid 1-2 tillfällen i luften är att han blev påkörd omkring halsområdet typ.. Har inga belägg för det men hört det från 2-3 pers som satt på läktaren
Citera
2026-05-13, 19:44
Medlem
Citat:
Är såklart svårt/fel att anklaga någon av förarna. För min del ifrågasätter jag lämpligheten att ha ett cirka 10 extra förare stort startfält för klassen där de längst bak är oerfarna. Olyckan hade ju inte skett med t ex 12 förare i startfältet och ju fler och rörigare desto större risker. Tycker det är märkligt att jag verkar vara ensam om den åsikten.
Allt under 20 startande i Roadracing är ett fattigt startfält.
Runt 30 startande är ett för sporten mer vitalt antal och det har förekommit runt 60 startande förr om åren.
Citera
2026-05-13, 19:54
Medlem
https://www.svemo.se/nyheter/joakim-jonsson-har-avlidit
Citera
2026-05-13, 20:00
Medlem
Var det nummer 76 som körde på den liggande föraren som avled? Vem är nummer 76 som nog inte mår så bra. Jag har inte läst hela tråden är att notera.
Citera
2026-05-13, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TungTrafikanten
Påkörd 1 (avliden) - Nummer 63 (Aprilia RSV4)
Den som körde på 1 - Nummer 21 (Honda CBR)
Sista inblandade - Nummer 76 (BMW S1000RR)

Ett jävligt löst rykte som jag hört vid 1-2 tillfällen i luften är att han blev påkörd omkring halsområdet typ.. Har inga belägg för det men hört det från 2-3 pers som satt på läktaren

Hjälp mig förstå olyckan.
Hur går olyckan till? Vem står längst fram och inte får start på sin hoj? Vem kör in i den som står still?

Är det så att 63 står längst fram av dessa tre och inte får start på sin hoj, blir påkörd av 21 bakifrån, sen slungas 63 ut på banan och sedan blir överkörd av 76?

Jag har också hört samma som dig, att det var runt halsen/nacken.
Citera
2026-05-13, 21:51
Medlem
jj_6s avatar
I de officiella Tilläggsreglerna (TR) för Roadracing‑SM på Falkenbergs Motorbana anges uttryckligen:

”Enligt banlicensen är max antal startande i klasserna 28 st.

Vid kval träning är max antal 34 st.

Så startfältet var inte fullt.

Lite skillnad mot slutet av 80-talet då var det oftast fulla startfält, i tex B350 så många att förarna blev uppdelade i två kvalgrupper och två race kördes så att alla skulle kunna delta.

Kommer ihåg en tävling jag körde på Gälleråsen i B350 runt 1988, då skedde också en tragisk dödsolycka. På träning tror jag det var, allt ställdes in. Officiella dödsbudet kom efter att alla åkt hem.
Dödsolyckor händer sällan men är svårt att helt eliminera i denna sport. Man får bita ihop ett tag för att kunna motivera sig att fortsätta när sånt händer.
Citera
2026-05-13, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazoid
Allt under 20 startande i Roadracing är ett fattigt startfält.
Runt 30 startande är ett för sporten mer vitalt antal och det har förekommit runt 60 startande förr om åren.

Under 20 startande är klent startfält men 60 startande i samma rejs känner jag inte till att någon normal bana i världen är godkänd för. Anderstorp är väl den banan i Sverige som är godkänd för flest startande och för kval några ytterligare.

Oerhört tragiskt det som skett och går inte att lägga skulden på någon av dom övriga som var inblandade. Vila i frid Jocke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in