2026-05-10, 15:48
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Ni som har tillgång till insiderinformation och därmed ges en möjlighet att tjäna snabba pengar på aktier, anser ni verkligen att det är värt risken att bli upptäckt för att tjäna en slant?

Själv hade jag inte tyckt det. Om jag hade fått möjlighet att ta del av insiderinfo så hade jag inte vågat agera på den. Om jag visste säkert att en viss aktie skulle gå upp t.ex. 20% så hade gått in med ett mindre belopp, typ 10 tkr, för att tjäna ynka 2 tkr. Den summan i vinst gör ju knappast till eller från vad gäller levnadsstandard, om man blir upptäckt så är det ju däremot rätt kört att t.ex. söka jobb i framtiden. Vilket jag inte hade tyckt var värt för ynka 2 tusen spänn.

Om jag däremot hade slagit på stort och typ skjutit in 2 mkr och tjänat 400 tkr så visst, då är ju avkastningen markant högre men risken likaså. Att helt random skjuta in 2 mkr i en viss aktie, som omedelbart stiger varpå man cashar hem vinsten lär utan tvivel dra misstankarna till sig. Och det blir nog väldigt svårt att bortförklara, ingen vågar ju gå in med ett större belopp i en enskild aktie på kort sikt så då riktas nog misstankarna mot en rätt snabbt.

Så hade själv aldrig vågat handla på insiderinformation, antingen så är avkastningen för liten eller risken för hög, hur man än gör bär det emot för mycket.

Tänker på Gunther Mårder och vad han gamblat med, tänk vilken grym framtid han hade precis innan brottsmisstankarna. Superhög lön, massor med styrelseuppdrag osv., han hade ju lätt haft goda inkomster hela livet, är det värt att riskera allt det för en snabb peng liksom?
Citera
2026-05-10, 15:58
Medlem
discofunks avatar
Det verkar ju vara sanslöst svårt att få någon fälld för det brottet så det är nog inte helt omöjligt att man hade agerat på sådan information om man hade haft möjlighet.

Fallet Mårder är ju rätt speciellt eftersom han verkar ju inte ha handlat själv utan förmedlade informationen till någon annan som handlade.
Sen vet man ju inte om de hade någon deal sinsemellan, man får ju nästan hoppas det annars är det ju extremt märkligt.
Citera
2026-05-10, 16:02
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discofunk
Det verkar ju vara sanslöst svårt att få någon fälld för det brottet så det är nog inte helt omöjligt att man hade agerat på sådan information om man hade haft möjlighet.

Fallet Mårder är ju rätt speciellt eftersom han verkar ju inte ha handlat själv utan förmedlade informationen till någon annan som handlade.
Sen vet man ju inte om de hade någon deal sinsemellan, man får ju nästan hoppas det annars är det ju extremt märkligt.

Att handla via någon annan är nog standard tror jag så tror inte det är ett så speciellt fall. Hade jag själv ägnat mig åt insiderhandel så hade jag lätt låtit en kompis utan släktband handla. Men det är ju knappast riskfritt heller, speciellt inte om personen åker fast och vill kasta någon annan under bussen.
Citera
2026-05-10, 17:00
Medlem
Merwinnas avatar
Det låter som en väldigt dålig idé, faktiskt. Kan bli väldigt otrevligt. Jag har en gammal klasskompis som fick sitta på Hinsan med en typ av kvinnor som hon VERKLIGEN inte har något gemensamt med, för att hon gjorde det. Hon fick tag i sådan information i sitt arbete på en revisionsbyrå, och utnyttjade den GROVT för egen vinning. (Lätt OT: det är förstås galet att brottslingar som inte begått något våldsdåd ska sitta med brottslingar som har gjort det, men när det gäller kvinnor så kör de ofta ihop dem så eftersom det inte finns så många kvinnofängelser. Eller så var det då i alla fall, för drygt 20 år sedan.)
Citera
2026-05-10, 17:33
Avstängd
TheJesuits avatar
Inte så lätt även om man går via en kompis. Små belopp märks inte, men är det större rörelser i anslutning till att börspåverkande nyheter släpps så kommer det upptäckas, men spanar konstant efter sådant.

Så, nej, det är inte värt det. De som sitter på denna typ av information har vanligen bra löner och kommer inte riskera allt för att tjäna kanske max några tiotusingar (för att hålla sig under radarn med lite mindre belopp).
Citera
2026-05-10, 22:18
Medlem
stilichos avatar
Borde det inte finnas en svart marknad för sådan information. Att det är riskabelt att använda informationen själv är ju uppenbart, men varför inte sälja den på darknet för lite bitcoin och låta någon annan ta risken. Men jag antar att det finns en del praktiska problem med verifikation av informationen och liknande.
Citera
2026-05-11, 12:48
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Borde det inte finnas en svart marknad för sådan information. Att det är riskabelt att använda informationen själv är ju uppenbart, men varför inte sälja den på darknet för lite bitcoin och låta någon annan ta risken. Men jag antar att det finns en del praktiska problem med verifikation av informationen och liknande.

Många skulle nog anse att risken att bli lurad vägde tyngre än en ev. vinst, speciellt om tipsaren vill vara anonym.

Plus, om informationen sprids så är den ju snart inte insiderinformation längre.
Citera
2026-05-11, 13:49
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Många skulle nog anse att risken att bli lurad vägde tyngre än en ev. vinst, speciellt om tipsaren vill vara anonym.

Plus, om informationen sprids så är den ju snart inte insiderinformation längre.

Jag tror det var så jag tänkte. Det är svårt att tjäna betydande pengar på insiderinformation eftersom det snabbt kommer att bli misstänkt. Om man istället säljer informationen på en marknad till många köpare så kan man ändå få in en del pengar och varje köpare har betalat så lite för informationen att de går med vinst utan att hamna på någons radar. Men, som sagt, det finns vissa praktiska hinder att övervinna, men rent teoretiskt känns det som ett fungerande upplägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in