2026-05-10, 09:52
Medlem
Riksreptilens avatar
Norovirus antagligen och det är verkligen högssmittsamt och rätt svårt att sanera bort.

https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=687c2d2d-badf-4f13-b23b-737cb5a2928a

" På kryssningsfartyget Caribbean Princess har 102 passagerare och 13 i besättning drabbats av vinterkräksjuka, enligt ABC News.

Besättningen har efter det ökat städningen ombord och de sjuka har blivit isolerade. En omfattande rengöring på fartyget är planerat till när det går i land.

Skeppet befinner sig just nu i nordvästra atlanten och är på väg mot Puerto Plata i Dominikanska republiken, enligt kanalen. Fartyget ska sedan anlända till Florida den 11 maj. "
Citera
2026-05-10, 10:43
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Nu är ju inte jag nån expert. Men tycker ju att den rutten borde inte gå hela vägen. Hur kan dom vara så säkra på att det anses vara färdigt med det smittade antalet. Eller tänker jag lite tokigt nu 🤔

...Såvida det inte handlar om det motsatta. Att dom vill att det ska spridas. Covid skulle ju inte spridas heller..
Citera
2026-05-10, 11:58
Medlem
kräksjuka där väl ingen av?
Citera
2026-05-10, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Nu är ju inte jag nån expert. Men tycker ju att den rutten borde inte gå hela vägen. Hur kan dom vara så säkra på att det anses vara färdigt med det smittade antalet. Eller tänker jag lite tokigt nu 🤔

...Såvida det inte handlar om det motsatta. Att dom vill att det ska spridas. Covid skulle ju inte spridas heller..

Vem skulle vilja att det ska spridas? Kryssningsbolaget? Svårt att tro det...

Utbrott av noro-virus händer lite då och då på kryssningsfartyg. Mycket folk på liten yta i kombination med ett löjligt smittsamt virus. Alla rederier har planer satta för att hantera sådana utbrott, som man också övar med jämna mellanrum.
Citera
2026-05-10, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejochhej06
kräksjuka där väl ingen av?
Den typiska kryssningsgästen är väl 70+. Så visst kan det ske.

Men framförallt vill man förstås stoppa utbrottet så snabbt som möjligt pga ekonomiska skäl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in