2026-05-10, 00:13
Medlem
TheJesuits avatar
Jag har en märklig "defekt"! Mitt lillfinger är väldigt kort, kanske hälften så långt som mitt långfinger. Pekfinger och ringfinger är kortare än långfingret, men bara lite.

Kasst för den som vill spela gitarr och att göra hårdrocktecknet ser bara fånigt ut...

Är det något som känns igen?
Citera
2026-05-10, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Jag har en märklig "defekt"! Mitt lillfinger är väldigt kort, kanske hälften så långt som mitt långfinger. Pekfinger och ringfinger är kortare än långfingret, men bara lite.

Kasst för den som vill spela gitarr och att göra hårdrocktecknet ser bara fånigt ut...

Ja. Du bör välja andra hobbys än gitarr eller piano eftersom du kommer ständigt bli påminnen om dina korta lillfingrar. Är inte bra för psyket i längden.
Det kommer inte funka.
Varför inte intressera dig för trumpet eller trombon istället?

För 68 år sedan hade jag en väninna som hade blivit av med halva lillfingret och det slutade med att hon gifte sig med en italienare.
Citera
2026-05-10, 00:35
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Ja. Du bör välja andra hobbys än gitarr eller piano eftersom du kommer ständigt bli påminnen om dina korta lillfingrar. Är inte bra för psyket i längden.
Det kommer inte funka.
Varför inte intressera dig för trumpet eller trombon istället?

För 68 år sedan hade jag en väninna som hade blivit av med halva lillfingret och det slutade med att hon gifte sig med en italienare.

Gipskatter alltså, gillar de folk med korta lillfingrar? Men gitarr lade jag ned för länge sedan, men ukulele funkar bättre.

Tänkte mer på missbildningen och hur vanlig den är?
Citera
2026-05-10, 00:41
Medlem
Citat:
Gipskatter alltså, gillar de folk med korta lillfingrar? Men gitarr lade jag ned för länge sedan, men ukulele funkar bättre.

Tänkte mer på missbildningen och hur vanlig den är?
Jag har nog stött på ett par. Men har umgåtts med musiker mest, och i övrigt folk som kan tyckas vara normala. Inget som helst statistiskt underlag.
Alltså troligen inte tillräckligt för Guinness rekordbok. Men kan vara värt testa.
Citera
2026-05-10, 00:41
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:

Tony Iommi har ju en "hyfsat framgångsrik" karriär som gitarrist trots att han saknar topparna på två av fingrarna. Så det går tydligen ändå.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tony_Iommi
Citera
2026-05-10, 01:03
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Kan ju bli klurigt med gitarr spelandet men när dom andra gör hårdrocks tecknet så kan du sätta fingret mot näsan å lura alla att du petar i den. Kan ju bli ditt nästa party trick? 😁
Citera
2026-05-10, 01:13
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Kan ju bli klurigt med gitarr spelandet men när dom andra gör hårdrocks tecknet så kan du sätta fingret mot näsan å lura alla att du petar i den. Kan ju bli ditt nästa party trick? 😁
hahah nu vill jag också ha kort lillfinger!
Citera
2026-05-10, 01:22
Medlem
Kan du posta en bild så man ser, tror det är det normalt med litet lillfinger
Citera
2026-05-10, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Tony Iommi har ju en "hyfsat framgångsrik" karriär som gitarrist trots att han saknar topparna på två av fingrarna. Så det går tydligen ändå.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tony_Iommi
Sen har vi Django Reinhart

Citat:
Following his accident in 1928 in which his left hand was severely burned, he was left with the use of only his first two fingers. As a result, he developed a completely new left hand technique and started performing on guitar accompanying popular singers of the day, before discovering jazz and presenting his new hybrid style of gypsy approach plus jazz to the outside world via the Quintette du Hot Club de France.
https://en.wikipedia.org/wiki/Django_Reinhardt#Technique_and_musical_approach
Citera
2026-05-10, 05:25
Medlem
Borasare1980s avatar
Citat:

Gitarr är ju ett instrument som kan spelas på en mängd olika sätt och ändå få ut samma ljud. Ser ens händer konstiga ut får man helt enkelt välja en udda spelstil. Har man inte tillräcklig räckvidd med vänsterhanden kan du ju antingen välja att spela närmare gitarrkroppen där fretsen sitter tätare eller även använda högerhanden på gitarrhalsen som Eddie Van Halen.
Citera
2026-05-10, 07:10
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borasare1980
Gitarr är ju ett instrument som kan spelas på en mängd olika sätt och ändå få ut samma ljud. Ser ens händer konstiga ut får man helt enkelt välja en udda spelstil. Har man inte tillräcklig räckvidd med vänsterhanden kan du ju antingen välja att spela närmare gitarrkroppen där fretsen sitter tätare eller även använda högerhanden på gitarrhalsen som Eddie Van Halen.
kan ha en slide på lilla lillfingret med 🙂
Citera
2026-05-10, 09:38
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi

Det finns ju ett annat trick där man stärker ut båda lillfingrar från två knutna händer som man håller ihop. Då ser man inte att lillfingrarna är korta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in