2026-05-11, 14:11
Medlem
bomhulls avatar
Nja ,fult med söndersolade ansikten men likblek är inte fint heller
Citera
2026-05-11, 14:52
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Nja ,fult med söndersolade ansikten men likblek är inte fint heller

Smarta modellbrudar solar 3min 2 gånger i veckan under okt-april o använder brun uran sol o ser gosiga ut.

Bara korkade hjon öser på med 20minuter i en dos en gång veckan
Citera
Idag, 01:58
Medlem
Jag gillar tex det med ”lagom” brun. Just när det blir en svag linje. För då är man inte likblek iaf längre 😅 ådrar syns inte alls lika tydligt då.
Citera
Idag, 02:06
Medlem
zombie-nations avatar
Jag minns en sommar på 90-talet, jag och min kompis drog till stranden här i stan. Vi vart helt vita och folk kollade på oss som vi var aliens. Alla andra var antingen bruna eller röda och sönderbrända. De var svenskar men vissa hade lyckats bli extremt mörka utan att bränna sig. Jag kände att det inte var riktigt normalt och solandet har definitivt avtagit sedan dess.

Det känns rätt bra. Vissa ligger och pressar men det är också vanligt att folk får lite färg när de är ute och rör på sig. Man ser många färre som trycker i solen timma efter timma.

Jag har ingen direkt åsikt om vad som är snyggt, att vara väldigt vit är helt OK, att ha fått lite färg är också OK. Bara man inte börjar bli mörkbrun som svensk, eller bränner upp sig och är illröd.
Citera
Idag, 12:43
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag minns en sommar på 90-talet, jag och min kompis drog till stranden här i stan. Vi vart helt vita och folk kollade på oss som vi var aliens. Alla andra var antingen bruna eller röda och sönderbrända. De var svenskar men vissa hade lyckats bli extremt mörka utan att bränna sig. Jag kände att det inte var riktigt normalt och solandet har definitivt avtagit sedan dess.

Det känns rätt bra. Vissa ligger och pressar men det är också vanligt att folk får lite färg när de är ute och rör på sig. Man ser många färre som trycker i solen timma efter timma.

Jag har ingen direkt åsikt om vad som är snyggt, att vara väldigt vit är helt OK, att ha fått lite färg är också OK. Bara man inte börjar bli mörkbrun som svensk, eller bränner upp sig och är illröd.

Man skall inte ligga o pressa på badstränder.

Folk ser ju gamla ut p.g.a det , använd solkräm istället o vistas ute i solen

Är ni smarta solar ni vintertid (okt till april) 5 minuter i veckan

Ni blir bruna vackra adoniser i första vårsolen , man bränner sig aldrig med den strategin i normalfall - huden är redo
Citera
Idag, 16:49
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Man skall inte ligga o pressa på badstränder.

Folk ser ju gamla ut p.g.a det , använd solkräm istället o vistas ute i solen

Är ni smarta solar ni vintertid (okt till april) 5 minuter i veckan

Ni blir bruna vackra adoniser i första vårsolen , man bränner sig aldrig med den strategin i normalfall - huden är redo

Jag tror man hade noll aning om solskador förr. Dåförtiden var det en grej att de skulle ligga och plåga sig, de tyckte inte ens det var skönt.
Citera
Idag, 17:02
Avstängd
448s avatar
Citat:
Jag tror man hade noll aning om solskador förr. Dåförtiden var det en grej att de skulle ligga och plåga sig, de tyckte inte ens det var skönt.

Folk gör ju så nu också 😅

Ligger man lågt så håller man sig brun året om utan att se ut som en pundare med krokodilhud.Testa det jag skrev om.
Citera
Idag, 17:05
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Folk gör ju så nu också 😅

Ligger man lågt så håller man sig brun året om utan att se ut som en pundare med krokodilhud.Testa det jag skrev om.

De gör det inte i alls samma omfattning. På stranden här om sommaren kanske några solar, förr var hela stranden packad med stekta människor. Man ser oftare nu folk som inte solat sig knallbruna. Förr var det en dödssynd att inte vara solad.
Citera
Idag, 17:08
Avstängd
448s avatar
Citat:
De gör det inte i alls samma omfattning. På stranden här om sommaren kanske några solar, förr var hela stranden packad med stekta människor. Man ser oftare nu folk som inte solat sig knallbruna. Förr var det en dödssynd att inte vara solad.

Ja kanske , kärringarna som på 90-00 tal sola sig som galningar ser ju som 50-60 åringar nu som dinosaurier
Citera
Idag, 17:17
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ja kanske , kärringarna som på 90-00 tal sola sig som galningar ser ju som 50-60 åringar nu som dinosaurier

Mm, värst var det på 80-talet, inte bra på 90-talet heller. De som solade mycket då har verkligen ett speciellt utseende.

Tror att solen gör oss gott, man blir på bra humör, man får D-vitaminer och är man i ålder där man utvecklas så motverkar solen att man blir närsynt. Först solar alla som galningar, sedan blir det en motreaktion så att all sol är livsfarlig, och detta gör att man dör i förtid, för solen är positiv (om man inte bränner sig som barn eller solar sig till ett russin som ungdom och vuxen).

Landet lagom har inte klarat bli så lagom här.

En i min släkt har haft ett utomhusarbete över hela året. Så han fick inga brännskador för han solade gradvis. Men som gammal har han fått massor av lentigo solaris, det får man av det solbeteendet. Däremot har han inte den där russinhuden. Tror det beror på att han solade omedvetet på jobbet även på andra årstider än sommaren.
Citera
Idag, 17:25
Avstängd
448s avatar
Citat:
Mm, värst var det på 80-talet, inte bra på 90-talet heller. De som solade mycket då har verkligen ett speciellt utseende.

Tror att solen gör oss gott, man blir på bra humör, man får D-vitaminer och är man i ålder där man utvecklas så motverkar solen att man blir närsynt. Först solar alla som galningar, sedan blir det en motreaktion så att all sol är livsfarlig, och detta gör att man dör i förtid, för solen är positiv (om man inte bränner sig som barn eller solar sig till ett russin som ungdom och vuxen).

Landet lagom har inte klarat bli så lagom här.

En i min släkt har haft ett utomhusarbete över hela året. Så han fick inga brännskador för han solade gradvis. Men som gammal har han fått massor av lentigo solaris, det får man av det solbeteendet. Däremot har han inte den där russinhuden. Tror det beror på att han solade omedvetet på jobbet även på andra årstider än sommaren.

Låg dos ofta is da shit.

Sen solbrillor , har alltid haft bra/dyra glajor sen ung

Vid 50 måste alla vänner ha läsglasögon - även lillebror o själv är man typ 15 i fysik 🤣

Så tjacka bra glajor själv o till ungar o så - slipper dom gråstarr vid 25
Citera
Idag, 17:36
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Låg dos ofta is da shit.

Sen solbrillor , har alltid haft bra/dyra glajor sen ung

Vid 50 måste alla vänner ha läsglasögon - även lillebror o själv är man typ 15 i fysik 🤣

Så tjacka bra glajor själv o till ungar o så - slipper dom gråstarr vid 25

Har en sjukdom som kan få skov om jag är ute i för stark sol länge. Det har gjort att jag håller mig i skuggan om det går, och bara i solen om jag absolut måste. Är jag i solen för länge får feber och ont i kroppen, som en influensa.

Jag är som tur var närsynt, då brukar man inte behöva ha läsglasögon när man blir äldre. Man tar bara av sig sina närsynthetsglasögon när man läser och man ser perfekt. Eller man kan skaffa progressiva om man vill (men de är satandyra). Är 50+. Har solglasögon med styrka men tycker de är för mörka. Mina kompisar kör med sådana där stora solglasögon som man kan ha ovanpå sina vanliga glasögon men jag tycker inte de ser vettiga ut.

Jag är väldigt vit i hyn och brände mig lätt som barn, på den tiden fanns nog inte ens solskyddsmedel. När jag var ung vuxen var jag sällan i solen och hade min vanliga färg och blev "mobbad" av släkten att varför vill du inte se frisk ut? Ser man sjuk ut om man har sin vanliga hudfärg? Konstigt resonemang.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in