2026-05-12, 12:50
Medlem
Gubbens avatar
Man får svänga höger fast det är rött. Precis som i Östtyskland.
Citera
2026-05-12, 13:07
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubben
Man får svänga höger fast det är rött. Precis som i Östtyskland.

Ja men det finns undantagskylt där Turn Right On Red inte gäller.

Jag har för mig Stockholm skulle ha Turn Right On Red för cyklister - vet inte hur det fick
Citera
2026-05-12, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Southstone
Man får för det mesta svänga höger fast det är rött. Är väl den största skillnaden jag kommer på. Folk stannar visst vid gult och det blir inte grönt direkt när det blir rött på andra sidan.
i dom flesta fall är det så. Dock måste man alltid stanna innan man svänger.

sen har du väl regeln om stopp, i båda riktningarna, när en skolbuss stannar och blinkar med ljusen.
Citera
2026-05-13, 02:52
Medlem
Pungsvings avatar
Nej. Men du får svänga höger vid rött om du först stannat, och det inte är skyltat i din fil att du inte får svänga höger vid rött. Det finns mängder med drogpåverkade eller korkade eller fulla förare i USA. Ibland ser man skyltar som varnar för fulla eller arga förare utmed vägen.
Senast redigerad av Pungsving 2026-05-13 kl. 02:55.
Citera
2026-05-13, 08:17
Medlem
CygneRouges avatar
Det jag skulle torska på är skolbussar.
En stillastående skolbuss med de röda ljusen påslagna betyder stopp i båda riktningarna, oberoende av hur många filer det finns.
Citera
2026-05-13, 11:28
Avstängd
448s avatar
Många delstater har infört även vit strobe ljus på skolbussar som förstärkning för det röda speciellt vid sämre väder
Citera
2026-05-15, 12:10
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Ja så är det exakt , det är inte alltid så jättemånga som klarar av testet i.g
Haha, nej folk fattar inte alltid att deras "field sobriety tests" är designade för att du ska faila. Det är hela tanken. Så de får sin probable cause att tvinga dig att blåsa. Alla har väl någon gång testat hemma helt nyktert att försöka klara deras test. "Lyft vänster fot. Håll den exakt two inches över marken. Inte en inch. Inte tre inches. Exakt two inches. Luta huvudet bakåt medan du räknar baklänges från 209 med sju siffror!". Eh...209...202...198. Nej vänta! "Sådärja! Kliv över här så får du blåsa!"

Det är inte tänkt att man ska klara testen även som nykter.
Citera
2026-05-15, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Haha, nej folk fattar inte alltid att deras "field sobriety tests" är designade för att du ska faila. Det är hela tanken. Så de får sin probable cause att tvinga dig att blåsa. Alla har väl någon gång testat hemma helt nyktert att försöka klara deras test. "Lyft vänster fot. Håll den exakt two inches över marken. Inte en inch. Inte tre inches. Exakt two inches. Luta huvudet bakåt medan du räknar baklänges från 209 med sju siffror!". Eh...209...202...198. Nej vänta! "Sådärja! Kliv över här så får du blåsa!"

Det är inte tänkt att man ska klara testen även som nykter.

Om det är så, vad är då meningen med det? varför inte bara låta folk blåsa direkt som svenska polisen gör? I Sverige behöver polisen inte direkt någon anledning för att folk ska tvingas blåsa.

För någon vecka sedan hade Svenska polisen återigen en av sina specialveckor på vägarna där extra mycket kontroller gjordes landet över. Det var nog 10 år sedan jag blev stoppad i någon poliskontroll, men nu blev jag det igen. Inga konstigheter, fick blåsa bara och det var allt. Självklart kan man inte tacka nej till det. Att försöka leka lekar som amerikansk polis gör är ju bara slöseri med tid. Låt folk blåsa direkt bara och skippa lekarna!
Citera
2026-05-15, 20:29
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Om det är så, vad är då meningen med det? varför inte bara låta folk blåsa direkt som svenska polisen gör? I Sverige behöver polisen inte direkt någon anledning för att folk ska tvingas blåsa.

För någon vecka sedan hade Svenska polisen återigen en av sina specialveckor på vägarna där extra mycket kontroller gjordes landet över. Det var nog 10 år sedan jag blev stoppad i någon poliskontroll, men nu blev jag det igen. Inga konstigheter, fick blåsa bara och det var allt. Självklart kan man inte tacka nej till det. Att försöka leka lekar som amerikansk polis gör är ju bara slöseri med tid. Låt folk blåsa direkt bara och skippa lekarna!
Det hela har ju med någon sorts inbillad integritet att göra. Amerikaner koketterar gärna med att deras poliser inte får stoppa någon utan en konkret misstanke om brott. Och polisen ska inte hålla på och tvinga dig att blåsa om de inte har mycket goda anledningar att tro att du är berusad.

Därmed deras teater med field sobriety test. Där momentet tydligen uppfattas som mindre provocerande om snuten säger ”Vi insinuerar verkligen inte på att du skulle vara berusad! Vi skulle självklart inte komma här och tvinga dig till den kränkande situationen att behöva blåsa utan vidare. Om du bara går balansgång här så kan vi få det överstökat utan att du känner dig förnedrad till att behöva blåsa”.

Ungefär alla skulle faila ett test med att balansera på ett ben och räkna konstiga nummer. Särskilt om man är lite stressad över att bli stannad av ett par snutar. Och japp, då kan de plötsligt påpeka att nja, det där gick ju inte så bra. Nu finns det misstanke om rattfylla.

Det handlar mer om amerikansk mentalitet än att det är särskilt praktiskt. Vilket det ju absolut inte är.

I slutändan så har amerikanska snutar rutin på att kringgå fåniga lagar. Nej, de får inte stoppa någon på känsla och be om körkort om det inte finns en konkret misstanke om brott. Vilket exempelvis svensk polis får göra. Men de kan hänga på bakom någon tills de blir nervösa och begår något litet misstag i trafiken. Och då kan de slå på blåljusen.

Det hela är väl typ motsvarigheten till svenska dörrvakter och svensk mentalitet. De säger sällan ”Du är fan helt jävla aspackad. Gå hem och sov!”. Eftersom ganska många skulle bli provocerade och det uppstår tjafs. De frågar istället ”Hur mycket har du druckit?”. Det spelar egentligen ingen jätteroll vad man svarar.
Citera
2026-05-15, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Det hela har ju med någon sorts inbillad integritet att göra. Amerikaner koketterar gärna med att deras poliser inte får stoppa någon utan en konkret misstanke om brott. Och polisen ska inte hålla på och tvinga dig att blåsa om de inte har mycket goda anledningar att tro att du är berusad.

Därmed deras teater med field sobriety test. Där momentet tydligen uppfattas som mindre provocerande om snuten säger ”Vi insinuerar verkligen inte på att du skulle vara berusad! Vi skulle självklart inte komma här och tvinga dig till den kränkande situationen att behöva blåsa utan vidare. Om du bara går balansgång här så kan vi få det överstökat utan att du känner dig förnedrad till att behöva blåsa”.

Ungefär alla skulle faila ett test med att balansera på ett ben och räkna konstiga nummer. Särskilt om man är lite stressad över att bli stannad av ett par snutar. Och japp, då kan de plötsligt påpeka att nja, det där gick ju inte så bra. Nu finns det misstanke om rattfylla.

Det handlar mer om amerikansk mentalitet än att det är särskilt praktiskt. Vilket det ju absolut inte är.

I slutändan så har amerikanska snutar rutin på att kringgå fåniga lagar. Nej, de får inte stoppa någon på känsla och be om körkort om det inte finns en konkret misstanke om brott. Vilket exempelvis svensk polis får göra. Men de kan hänga på bakom någon tills de blir nervösa och begår något litet misstag i trafiken. Och då kan de slå på blåljusen.

Det hela är väl typ motsvarigheten till svenska dörrvakter och svensk mentalitet. De säger sällan ”Du är fan helt jävla aspackad. Gå hem och sov!”. Eftersom ganska många skulle bli provocerade och det uppstår tjafs. De frågar istället ”Hur mycket har du druckit?”. Det spelar egentligen ingen jätteroll vad man svarar.

Nu har jag aldrig kört bil i USA, men om jag skulle göra det och blir stoppad för kontroll av polisen (självklart nykter) och de ber mig stå på ett ben osv. Kan jag inte då bara säga att kan vi skippa det och låta mig blåsa direkt? Det spar ju tid både för poliserna och för mig. Eller är det något slags krav att de måste utföra den teatern även om man vill blåsa direkt?
Citera
2026-05-15, 20:58
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Nu har jag aldrig kört bil i USA, men om jag skulle göra det och blir stoppad för kontroll av polisen (självklart nykter) och de ber mig stå på ett ben osv. Kan jag inte då bara säga att kan vi skippa det och låta mig blåsa direkt? Det spar ju tid både för poliserna och för mig. Eller är det något slags krav att de måste utföra den teatern även om man vill blåsa direkt?
Nä det är ju det som är det mest absurda. De får inte hoppa över steget med nykterhetstest. För då kan du komma i efterhand och påstå att du kände dig skrämd och hotad att gå med på kränkande behandling. Och då är inte blåsningen juridiskt giltig. USA har ju inte fri beviprovning i rätten.

Det bästa du kan göra är att faila med flit direkt ”Kolla konstapeln, jag kan inte gå rakt och jag förstår inte riktigt instruktionerna. Okej då har du failat och du får blåsa.

Det är i praktiken bara fyllon som försöker klara testen som en sista desperat chans. Har man tur kan man ju köra på att okej, jag har väl antagligen druckit ett par bärs för många. Jag är fem minuter hemifrån och tänker gå och lägga mig direkt. Men man ska alltså inte inbilla sig att det spelar någon roll om du ”klarar” testet eller inte.

Numera har ju i princip alla amerikanska snutar Gopro på axeln. Så det skulle ju framgå rätt tydligt om personen frivilligt erbjuder sig att blåsa eller om det är något slags hot och tvång inblandat. Men det är fortfarande så här det funkar.

Edit:
I Sverige är det absolut bindande bevisning om man direkt erkänner att man supit som fan under en kontroll. Det är visserligen juridiskt möjligt i Sverige att ta tillbaka ett erkännande. Men det kommer vändas emot dig. Du luktade sprit. Du erkände. Det lät fullständigt rimligt att du mycket riktigt dragit i dig en halva vodka. Du ångrar ditt erkännande. Lycka till.

I USA har man dock regler för vad som är godkänt som bevis. Det går att föra i argumentation att du kände dig otrygg och hotad av polisen. Så du erkände. Vilket ledde till att snuten bad dig blåsa. Du blåste positivt. Men nu ska vi inte låta bevisning stå ivägen för frihet, star spangled banner och home of the free.
Senast redigerad av Nospheratu 2026-05-15 kl. 21:11.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in