2026-05-09, 21:31
Medlem
Finns det någon som bor i USA eller som bott där och kan verifiera hur trafiken funkar där?
Jag kollar en hel del på dashcam videos där folk klantar sig i trafiken och mycket av det är från USA.

Det verkar som att när ett trafikljus blir rött från ena riktningen så blir det direkt grön från andra riktningen. Är det så?

I Sverige har vi ju dels saken att man får inte köra på gult, så då måste man ju stanna, men även om man skulle köra på gult så är det många sekunder från att et blivit rött tills att det blivit grönt i andra riktningen. Ibland så pass länge att man blir förbannat. Häromdagen stod jag typ och funderade vidd ett rödljus varför ingen kör och räknade till nånstans mellan 10-15 sekunder från att det blev rött till att andra sidan körde. Brukar kanske inte vara så länge, men just den här gången var det en evighet.

Det slösar bort folks tid att ingen får köra på så länge.

Men och andra sida har vi USa där det verkar (kan ha fel) vara 0 sekunder mellan rött och grönt i olika riktninar samt att de också får köra mot gul hela vägen tills det blir rött så alla utnyttjar ju det. Gör man inte det utan stoppar mot gult i USA så blir man påkörd bakifrån, så enkelt är det.
Citera
2026-05-09, 21:45
Moderator
tobess avatar
Jag varken bor eller har bott i USA men har varit där och det finns definitivt en fördröjning mellan att det blir rött åt ett håll och grönt åt ett annat. Sen kan det vara lite olika längd beroende på stället (delstat och/eller county) hur länge alla har rött, men att det skulle slå om samtidigt är ingen grej någonstans.

Utöver det så är det mesta du beskriver beroende på att

a) Många i USA har dashcams
b) Det finns många fler bilförare i USA
c) De kör mycket mer överlag

Om man snöar in sig på dashcam videos från land X så är det lätt att börja tro att man inte kan ge sig ut på vägarna utan att råka ut för en allvarlig olycka, så är det inte.
Citera
2026-05-09, 21:54
Moderator
Bilar --> Trafik och körkortsfrågor
/Moderator
Citera
2026-05-09, 22:35
Medlem
FolkrepublikenKinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Det verkar som att när ett trafikljus blir rött från ena riktningen så blir det direkt grön från andra riktningen. Är det så?

Ja, det är bara i Sverige det blir gult innan grönt… som om man skulle behöva förbereda sig och varva motorn innan man drar iväg eller nåt…
Citera
2026-05-10, 00:43
Medlem
Man får för det mesta svänga höger fast det är rött. Är väl den största skillnaden jag kommer på. Folk stannar visst vid gult och det blir inte grönt direkt när det blir rött på andra sidan.
Senast redigerad av Southstone 2026-05-10 kl. 00:46.
Citera
2026-05-10, 05:15
Medlem
Cindells avatar
Jag har kört flera gånger i USA och har inte märkt någon större skillnad mot Sverige när det gäller trafikljus. (Förutom att det är okej att svänga höger vid rött ljus om det är fritt från övrig trafik.)

Det som var mer läskigt var filkörning på motorväg. Ofta flera filer (4+ i varje riktning). och helt okej att ligga i vilken fil som helst, samt att omkörning både till vänster och höger är tillåtet.

Däremot var alla extremt schyssta; blinkar du släpps du i princip alltid in till den fil du siktar på direkt!
Senast redigerad av Cindell 2026-05-10 kl. 05:31.
Citera
2026-05-10, 07:40
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cindell
Däremot var alla extremt schyssta; blinkar du släpps du i princip alltid in till den fil du siktar på direkt!
Jag tror det här är ett storstadsfenomen. Ju större stad desto mer liberal måste man vara i tät trafik för att det ska flyta på. Någon har hamnat i fel fil, bara släpp in honom när han blinkar. Annars kommer han ligga där och blinka och hålla upp den filen för alla andra.

Jag tycker man märker det även i Sverige. Norrlänningar ser det som en ren provokation om man kommer på att man behöver byta fil och försöker blinka in sig framför någon. De blockar en med flit. För du ska fan inte tro att du ska komma här och tro du kan köra som du vill.

Medan trafiken i Stockholm skulle se ut än mer som en stillastående parkeringsplats om folk skulle hålla på så i trafiken.

Sen kommer man till Paris där filer och riktningar är helt förlåtet. Alla byter filer kors och tvärs. Vilket de antagligen lärt sig fungerar smidigare i rusningstid än att hålla på och blockera varandra och orsaka trafikstockningar.

Los Angeles, samma sak. Någon ligger i vänsterfilen i en korsning men börjar dra en högersväng. Ok? Jaja, han är väl turist och hamnade i fel fil. Bara släpp fram honom till höger då. Bättre det än att han blir stående mitt i korsningen och stoppar fyra riktningar.
Citera
2026-05-10, 08:34
Medlem
Man får väl svänga höger även vid rött har jag fattat det som. Sen är det en stor skillnad hur full man får vara. Dels har man 0,8 promille samt att först måste man misslyckas med deras testprogram för att polisen ska kunna testa dig.
Citera
2026-05-11, 01:00
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Man får väl svänga höger även vid rött har jag fattat det som. Sen är det en stor skillnad hur full man får vara. Dels har man 0,8 promille samt att först måste man misslyckas med deras testprogram för att polisen ska kunna testa dig.
Deras nykterhetstest är designat för att man ska misslyckas. Snuten har ju redan bestämt sig för om de vill tvinga dig att blåsa eller inte innan de påbörjar testen med att man ska gå tå till häl exakt X antal steg, stå på ett ben och citera sjuans gångertabell. Den där skiten är svår även om man är hur nykter som helst. Och det spelar ingen roll hur spiknykter man är och klarar testerna. Har de bestämt så har de bestämt sig. Och kommer säga att det där gick inte så bra. Så nu får du minsann blåsa.

Lite bisarr detalj är att de enligt lag dock måste apa sig med nykterhetstesten innan man får blåsa. De blåvägrar om man insisterar på att kom igen, kan jag inte bara blåsa direkt så kan jag köra vidare?
Citera
2026-05-11, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Deras nykterhetstest är designat för att man ska misslyckas. Snuten har ju redan bestämt sig för om de vill tvinga dig att blåsa eller inte innan de påbörjar testen med att man ska gå tå till häl exakt X antal steg, stå på ett ben och citera sjuans gångertabell. Den där skiten är svår även om man är hur nykter som helst. Och det spelar ingen roll hur spiknykter man är och klarar testerna. Har de bestämt så har de bestämt sig. Och kommer säga att det där gick inte så bra. Så nu får du minsann blåsa.

Lite bisarr detalj är att de enligt lag dock måste apa sig med nykterhetstesten innan man får blåsa. De blåvägrar om man insisterar på att kom igen, kan jag inte bara blåsa direkt så kan jag köra vidare?

Kan inte det ha att göra med at folk reagerar olika på alkohol. Vissa kanske beter sig civiliserat och går rakt vid 0,8 medans andra är helt uppe i varv och går snett och beter sig konstigt.
Så om man ligger strax under 0,8 i USA, men pratar mer eller mindre som normalt, kan gå rakt osv så kanske de tycker att man kan få köra hem ändå om man har nära.
Citera
2026-05-11, 22:52
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Kan inte det ha att göra med at folk reagerar olika på alkohol. Vissa kanske beter sig civiliserat och går rakt vid 0,8 medans andra är helt uppe i varv och går snett och beter sig konstigt.
Så om man ligger strax under 0,8 i USA, men pratar mer eller mindre som normalt, kan gå rakt osv så kanske de tycker att man kan få köra hem ändå om man har nära.
Nä. Det är lite som dörrvakten på krogen. När han frågar har han redan bestämt sig. ”Okej hur mycket har du druckit?”
Han tycker du känns full. När man får frågan vet man att det spelar mindre roll om man svarar två öl eller sjutton öl.

Det är inte som att dörrvakten kommer tro på vad du säger. Det handlar mer om attityd i det läget. Som att bli stoppad i USA av polisen. Blir man stoppad för nykterhetstest så tycker de ju redan att du kör som ett fyllo. Enligt lag får de hur som helst inte gå direkt till att blåsa. Spelar mindre roll oavsett om du påstår att du är spiknykter och villig att blåsa, eller direkt erkänner att du är aspackad och villig att blåsa.
Citera
2026-05-12, 12:27
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Nä. Det är lite som dörrvakten på krogen. När han frågar har han redan bestämt sig. ”Okej hur mycket har du druckit?”
Han tycker du känns full. När man får frågan vet man att det spelar mindre roll om man svarar två öl eller sjutton öl.

Det är inte som att dörrvakten kommer tro på vad du säger. Det handlar mer om attityd i det läget. Som att bli stoppad i USA av polisen. Blir man stoppad för nykterhetstest så tycker de ju redan att du kör som ett fyllo. Enligt lag får de hur som helst inte gå direkt till att blåsa. Spelar mindre roll oavsett om du påstår att du är spiknykter och villig att blåsa, eller direkt erkänner att du är aspackad och villig att blåsa.

Ja så är det exakt , det är inte alltid så jättemånga som klarar av testet i.g
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in