Ser jag en film jag inte sett förut så är mobilen en no go, om ett sliddjur ska börja fråga eller prata blir det ett kort tyst tills filmen är slut.
Ser man nån Sagan om ringen för 9767 gången kring jul tittar man på mobilen om vart annat, man kan ju filmerna utantill. De definieras som slötittade.
En fotbollsmatch, fan, de är ju ofta flera matcher igång i olika serier. Hur fan ska man hålla koll vad som händer då? Är de fel att kolla när det blir en avblåsning då? Är ju som mer intressant att notera att det står 0 - 1 efter 27 min men kvitteras i 49 min och 2 - 1 kommer i 83 min. Och se vem som scorade, vilka byten som görs osv istället för att kolla tre timmar efter och konstatera att de blev 2 - 1.
På nått sätt lever man in sig i matchen man inte ser, kanske hur coachen tänker, går offensivt, stärker mitten, en skada, hur parerar man det.
Senast redigerad av Demigurgen 2026-09-05 kl. 03:29.
Om jag är själv är det svårt, behöver antinge ha rökt gräs innan eller ha mobilen långt bort. Men med sällskap är jag duktig, då känner jag en prestige i att inte vara en sån person. Jag brukar även pausa filmen om någon tar upp telefonen mer än 5-10 sekunder. Sen är det lite skillnad såklart på vad det är för scen, om det är en actionfilm med ändlösa action-scener så bryr jag mig mindre, men om det är en scen med värde tycker jag det är viktigt att alla som tittar faktiskt uppfattar vad som sker också. Film är något seriöst.
Har ingen smartfån så valet att hålla sig till en skärm åt gången, är därför givet mig. Dessutom hade jag förmånen att växa upp i en tidsålder, när filmerna var långsammare, tog mer tid på sig att bygga upp en story och då det också var vanligare med mastodontfilmer. Inga snabba klippningar där för att överstimmulera / bränna ut hjärnan.
Som filmfantast är jag dessutom lagd åt det hållet, att jag gärna ser klart en film i en sittning. Avskyr verkligen de fåtal gångerna man varit så trött, att man tvingats avbryta för att fortsätta nästa dag.