2026-05-09, 10:24
Medlem
Det här har blivit ett allt vanligare argument och som jag tror många tar på allvar. Själv uppfattar jag det som nästan komiskt.

Förändringen av beskattningen av partilotterier - Allvarligt hot mot demokratin
En 5% besparing på public service - Hot mot demokratin enligt en enig vänster
Inga övergångsregler i samband med nya regler kring medborgarskap - Hot mot demokratin
Minskade anslag till SIDA - Hot mot den globala demokratin

Och så vidare.

Vad finns det mer för exempel på detta groteska resonemang?
Citera
2026-05-09, 10:36
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Nyckelpotentater ur (s) har upprepat uttalat att om Tidö "vinner" valet, så kan Ricke Jamshof och Biörn Södher (båda sd) bli utrikesminister resp. justitieminister.

Detta är helt utan grund och ren desinfo. Det var med likartat demagogiskt demoniserande, som i Tyskland på sena 30-talet printblaskan
"Der Stürmer" piskade upp hat emot en utpekad grupp.

Draken D N har haft 8-sides-reportage med Kulturpersoner som säger att de lämnar Sverige "om fascisterna ta'r makten".
Citera
2026-05-09, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Nyckelpotentater ur (s) har upprepat uttalat att om Tidö "vinner" valet, så kan Ricke Jamshof och Biörn Södher (båda sd) bli utrikesminister resp. justitieminister.

Detta är helt utan grund och ren desinfo. Det var med likartat demagogiskt demoniserande, som i Tyskland på sena 30-talet printblaskan
"Der Stürmer" piskade upp hat emot en utpekad grupp.

Draken D N har haft 8-sides-reportage med Kulturpersoner som säger att de lämnar Sverige "om fascisterna ta'r makten".
Haha! Påminner mig om Joel Kinnaman som sa att han skulle lämna USA om Trump vann valet 2016. Senast jag kollade var Kinnaman kvar.
Citera
2026-05-09, 11:31
Medlem
Men "löntagarfonderna", där man konfiskerade privat egendom och donerade stöldgodset till en partiet närstående organisation (LO), det är inte ett hot mot demokratin.

Att i hemligthet (och olagligt) spionera på den egna befolkningen och föra åsiktsregister över misshagliga personer (dvs IB-affären), det är inte ett hot mot demokratin.

Att i efterhand, retroaktivt, ändra lagen så att flera tusen personer med redan beslutade utvisningsbeslut (de så kallade "ensamkommande Afghanerna") får stanna och få livstids fri tillgång till välfärd bekostad av svenskar, det är inte ett hot mot demokratin.
Citera
2026-05-09, 12:09
Medlem
De rödgrönas högra hjärnhalvor funkar ännu sämre än deras vänstra
Citera
2026-05-09, 13:30
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerAlbinErlander
Det här har blivit ett allt vanligare argument och som jag tror många tar på allvar. Själv uppfattar jag det som nästan komiskt.

Inga övergångsregler i samband med nya regler kring medborgarskap - Hot mot demokratin

Och så vidare.

För kvinnor är det viktigt att alla är överens, att man undviker konflikter till varje pris och att man premierar mjuka värden såsom jämställdhet, jämlikhet och allas lika värde. När ett parti, t.ex. Sd, påtalar allvarliga problem som dessa mjuka värden fört med sig skapar det en konflikt och då blir kvinnor rädda. Man säger då att Sd är ett allvarligt hot mot demokratin när man egentligen menar att Sd är ett hot mot dessa feminina värden.

Kvinnor röstar och styr utifrån vad som känns rätt här och nu. Känns det fel kallar man det för ett hot mot demokratin.
Citera
2026-05-09, 13:54
Medlem
Custom_mades avatar
Det är ganska enkelt.

Det egna lägret = skapar bra demokrati.

Alla andra = hot mot demokrati.

Det är ju bara lågbegåvade som går på detta.
Tyvärr är många svenskar lågbegåvade trots hög utbildningsgrad. Akademiker är särskilt lågbegåvade i Sverige av någon anledning.

Nordkorea kallar sig ju för Den Demokratiska Folkrepubliken Korea. Men man vore ju korkad om man antog att det betyder att dom har demokrati där.

I allmänhet är folk som skriker om demokrati väldigt fula. Man använder det som ett hot.

"Gör som jag säger, annars tar jag själv till anti-demokratiska metoder.". Vilket vi sett om och om igen.

Som någon tidigare skrev så påminner det väldigt mycket om Nazi-tyskland.
Citera
2026-05-09, 14:09
Medlem
Anonym552s avatar
Sd är ett "radikalt parti" trots att dom är mer liberala i migrationsfrågan än Norge, Danmark, Usa, och Merz som nyligen sa att han vill ha stor återvandring. Vilket skämt.
Senast redigerad av Anonym552 2026-05-09 kl. 14:19.
Citera
2026-05-10, 12:07
Medlem
Citat:

Och så vidare.

Lösa påståenden.

Om det röd-gröna bara visste hur det var på 80 och 90-talet. Fanns inte en chans för alliansen/Tidöpartierna etc att bilda en opinion sålänge SVt kunde styra innehållet till Göran Perssons fördel. Bodde man i mindre orter var man alltid hjärntvättad av att S och V är lösningen på allt.
Citera
2026-05-12, 16:02
Medlem
Citat:

Och så vidare.

Enstaka exempel är inga hot mot demokratin men nog f-n är det hot mot demokratin när korruptionen är så tydlig i Uffes regering.
Landerholm
Studentskiva i statliga byggnader
Enskilda bidrag till organisationer där släktingar är aktiva
Etc
Etc
Många bäckar små är ett rejält hot mot demokratin och Lille Uffe kan inte ens stå upp för något som han och hans regering har st’llt till med.
Citera
2026-08-31, 21:30
Medlem
Citat:

Och så vidare.

Allt som inte faller sosseriet på läppen är ett hot mot demokratin.

Men att deras valarbetare monterar sossarnas valaffischer så att de täcker över andra partiers valaffischer är tydligen inget hot mot demokratin...

Har hänt i minst en förort till Stockholm, i det specifika fallet var det en valaffisch från Centerpartiet de täckte över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in