2026-05-09, 09:20
Medlem
Om du har någon form av funktionshinder (själv har jag en del koncetrationssvårigheter) så har du rätt till https://www.legimus.se/ Du ansöker om ett konto på ditt lokala bibliotek (inget läkarintyg eller liknande behövs inte).

Där finns de flesta böcker inlästa som ljudböcker, vilket jag själv föredrar.

Finns det fler som använder Legimus? Vad tycker ni om det? De håller dock något sämre kvalitet än ljudböcker man köper, då böckerna inte är inlästa av t.ex kända skådespelare o ibland helt utan inlevelse.
Citera
2026-05-09, 09:58
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Abdullah-
Om du har någon form av funktionshinder (själv har jag en del koncetrationssvårigheter) så har du rätt till https://www.legimus.se/ Du ansöker om ett konto på ditt lokala bibliotek (inget läkarintyg eller liknande behövs inte).

Där finns de flesta böcker inlästa som ljudböcker, vilket jag själv föredrar.

Finns det fler som använder Legimus? Vad tycker ni om det? De håller dock något sämre kvalitet än ljudböcker man köper, då böckerna inte är inlästa av t.ex kända skådespelare o ibland helt utan inlevelse.

Min son hade legimus innan. Så hjälpte ju honom en hel del med det. Jag föredrar traditionella tjänster som jag tycker är bättre. Finns även biblio nu som är bibliotekets tjänst, den har blivit väldigt bra. Jag tyckte aldrig riktigt om legimus. Layout och funktion då.
Citera
2026-05-09, 11:08
Medlem
TheJesuits avatar
Jag har Legimus på grund av trassel med synen. Använder det väldigt sällan på grund av att det är så tråkigt uppläst, de flesta är väldigt stela. Förmodligen är det en medveten strategi för att det inte skall vara ett alternativ till kommersiella tjänster, utan en samhällstjänst att ta till sig text om man har svårt för att läsa själv.
Citera
2026-05-09, 12:33
Medlem
Eller så är det en medveten strategi att det är svindyrt att anlita Stefan Sauk istället för randos.

Det är priset man får betala för gratis. Har ändå lyssnat på många böcker på legimus. Tre av fem toasts
Citera
2026-05-10, 08:32
Medlem
De har ju lite mer obskyra böcker en t.ex Storytel, däremot så lämnar uppläsarna en del att önska.
Citera
2026-05-10, 08:35
Medlem
Fettsugnings avatar
Har provat men gav upp ganska snabbt. Daisy suger, och inte kuk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in