2026-05-09, 07:47
Medlem
Ibn.habibis avatar
Som NATO-chef och Danmarks statsminister har Anders Fogh Rasmussen alltid förespråkat en nära relation med USA. Nu efterlyser han ett radikalt nytänkande – och en ny europeisk försvarsallians, där även Ukraina bör vara medlem.

Källa: Länk

Jag skulle däremot förespråka en nordisk försvarsallians med följande länder: Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Åland, Färöarna och Grönland.

Vad tycker du?
Citera
2026-05-09, 07:56
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibn.habibi

Jag skulle däremot förespråka en nordisk försvarsallians med följande länder: Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Åland, Färöarna och Grönland.

Vad tycker du?

Varför bara länder i norden? Pga någon slags nationalism?

Försvars allianser syftar till att skydda mot en gemensam fiende, dvs Ryssland och kanske Kina. Numera även USA, som hotat Grönland och Kanada.

Ju fler man är i alliansen desto starkare blir man.

Men förklara gärna varför du vill skapa en svag allians, istället för en stark allians. Är det för att gynna Putin och trump?
Citera
2026-05-09, 09:45
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Som NATO-chef och Danmarks statsminister har Anders Fogh Rasmussen alltid förespråkat en nära relation med USA. Nu efterlyser han ett radikalt nytänkande – och en ny europeisk försvarsallians, där även Ukraina bör vara medlem.

Vad tycker du?

Det fetade:

Ännu ett projekt för att stärka världssionismen.
Jag tror inte att det behövs fler av dessa, Man borde avskaffa några hundra först...
Senast redigerad av holmium 2026-05-09 kl. 09:47.
Citera
2026-05-09, 10:01
Medlem
slagskotts avatar
Norden borde ha en styrka vars uppgift först och främst borde skydda den östra flanken mot ryssland, en quick response group som fort kan ta sig till olika posteringer.
Dessutom borde Sverige/Danmark kunna stänga östersjön.

Europa-alliansen borde också ha satteliter som kontinuerligt bevakar/övervakar Europas gränser.
Mellan-Europa borde ha styrkor i förslagsvis Baltikum/Polen

Drönarteknologi ska byggas upp med Ukraina och bör vara massivt som fanken på alla plan.
Citera
2026-05-09, 10:25
Medlem
Batagares avatar
Anders Fogh Rasmussen född den 26 januari 1953 (73 år), så han törs komma med utspel (ingen karriär att tänka på).
Citera
2026-05-09, 10:38
Medlem
Fogh Rasmussen är bara en typisk neo-con och opportunist, precis som Mark Rutte.
Citera
2026-05-09, 10:57
Medlem
Ibn.habibis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma

Försvars allianser syftar till att skydda mot en gemensam fiende, dvs Ryssland och kanske Kina. Numera även USA, som hotat Grönland och Kanada.

Ju fler man är i alliansen desto starkare blir man.

Men förklara gärna varför du vill skapa en svag allians, istället för en stark allians. Är det för att gynna Putin och trump?
Ja, delvis på grund av nationalism men inte baserat på främlingshat. Jag tror viljan att försvara olika objekt växer om man delar område. Om det blev krig i Danmark så skulle jag ställa upp på militära uppgifter men ej om t.ex. Trump gick i krig.

Man kan givetvis samarbeta med NATO men på frivillig basis. Tyvärr fick svenska folket inte rösta om medlemskapet i den pakten.
Citera
2026-05-09, 13:26
Medlem
Citat:
där även Ukraina bör vara medlem.

Tycker Anders verkligen det? Får inte Putin spatt då? Låter farligt.

Lite lustigt att "the fist of USSR" ska in i en NATO-liknande allians. Vem hade trot det på 60-talet?
Citera
2026-05-09, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma

Är väl klart det blir lättare att ha en långsiktig allians med människor som har identiska värderingar.
Citera
2026-05-09, 14:13
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:

Vad tycker du?
Ännu ett projekt från Rasmussen att sälja in till idioterna utan att de förstår att det hela kommer kontrolleras och styras från Washington.
Precis som EU som i verkligheten visade sig vara en ekonomisk/militär allians/proxy under Amerikansk kontroll.
USA startar fientligheterna och ger order till EU att fortsätta och betala för kriget.
Citera
2026-05-09, 14:15
Medlem
ILoveKnarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deballerur
Är väl klart det blir lättare att ha en långsiktig allians med människor som har identiska värderingar.
Äckel-svennarna sålde Norge och Danmark till nassarna så vem säger att äckelsvennarna inte kommer göra samma sak igen
Citera
2026-05-09, 14:46
Medlem
Citat:

Vad tycker du?
Det är inget i NATO fördraget som hindrar medlemmar att var med i flera allianser. När man ser NATO av idag så verkar det inte alls vara så dumt. Tex en EU baserad, en nordisk och kanske någon form av global, tex med Japan, Australien etc. Men vi behöver nog ha krav på att de har liknande grundläggande värderingar som demokrati och regelbaserad världsordning. Faller NATO samman så är vi utan stöd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in