2026-05-09, 07:54
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeFakir
Tidöpartierna har och kommer aldrig ge något till någon som bor i andra hand .

Andrahandshyresgäster och inneboende är inte en regeringsfråga, det är en kontraktsfråga mellan den inneboende och den som äger huset/lägenheten.

Citera
2026-05-09, 09:18
Medlem
Vilken populism. Jag bor i villa och kommer få cirka 700 kr. Vad ska jag med dessa pengar till? Kommer inte märkas på kontot.

Bättre att satsa dessa pengar för dem som gör energibesparande åtgärder för att inte få skyhöga elräkningar.

Och hur mycket blir det i en lite lägenhet? En storm i ett vattenglas…
Citera
2026-05-09, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Till att börja med är det bara privatpersoner som får elstöd. Hyr du av en privatperson?

Nej jag bor i hyresrätt men el men betalar el och och vatten varm och kallvatten i hyran, denna månaden på totalt 4000kr.
Citera
2026-05-09, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Vilken populism. Jag bor i villa och kommer få cirka 700 kr. Vad ska jag med dessa pengar till? Kommer inte märkas på kontot.

Bättre att satsa dessa pengar för dem som gör energibesparande åtgärder för att inte få skyhöga elräkningar.

Nej jag visste inte att det bara gällde två månader, några 100 lappar gör ingen skillnad för mig heller. Jag visste inte att det var så lite pengar.
Citera
2026-05-09, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Nej jag visste inte att det bara gällde två månader, några 100 lappar gör ingen skillnad för mig heller. Jag visste inte att det var så lite pengar.
29 öre (område 4 mindre i övriga) per kWh för att vara exakt. Nä inte mycket att få men regeringen hoppas väl få behålla några väljare.
Citera
2026-05-09, 09:38
Medlem
Citat:

Men misstänker att du hade blivet asförbannad om det las på en extra skatt på 700...

Jag får 2000, och de kommer att gå till energisparande åtgärd iform av ny luftvärpump.

Dock kan jag hålla med om att de hade kunnat öronmärkt pengarna till sådan åtgärder istället.
Senast redigerad av Baheera 2026-05-09 kl. 10:15.
Citera
2026-05-09, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Men misstänker att du hade blivetvasförbannad om det las på en extra skatt på 700...

Jag går 2000, och de kommer att gå till energisparande åtgärd iform av my luftvärpump.

Dock kan jag hålla med om att de hade kunnat öronmärkt pengarna till sådan åtgärder istället.

Jag har gjort investeringar för att få ner förbrukningen. En gång i tiden eldade jag med olja som var mer tre gånger så dyrt som efter investering i jordvärmepump. Idag skulle skillnaden vara ännu större. Men idag får den som har direktverkande el och inte hjort några investeringar mer pengar i elstöd. Jag lagt över 100-tusen på att slippa få höga elräkningar utan de ligger på en hanterbar nivå. Detta är mer orättvist även om jag inte har något problem med detta än att någon hyresgäst utan eget abonnemang inte får stöd.
Citera
2026-05-09, 10:07
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Jag har gjort investeringar för att få ner förbrukningen. En gång i tiden eldade jag med olja som var mer tre gånger så dyrt som efter investering i jordvärmepump. Idag skulle skillnaden vara ännu större. Men idag får den som har direktverkande el och inte hjort några investeringar mer pengar i elstöd. Jag lagt över 100-tusen på att slippa få höga elräkningar utan de ligger på en hanterbar nivå. Detta är mer orättvist även om jag inte har något problem med detta än att någon hyresgäst utan eget abonnemang inte får stöd.

Har luft-luft i mina villor. (Sedan sekelskiftet). Pumpen håller i 8-10 år, ROT-avdrag på installation.
En pump klarar 100 kvadrat lätt, till 25 grader vid minus 15. COP runt 4, en kWh i värme är 250Wh i elräkning. Fattar inte folk som gnäller överhuvud taget på elräkningen.. (En pump med ROT kostar runt 20.000:-)

-En dator med TV drar mera än luftvärmepumpen..
Citera
2026-05-09, 10:20
Medlem
Citat:

Alla har olika förutsättningar, går inte att få ett system som är helt rättvist.

Att bygga om hus med direktel till vattenburen värme kan kosta många hundratusen, och fram till 2022 så skulle besparingen inte ens täcka räntan på det lånet, nu är det lite andra förutsättningar, men likväl ett väldigt omfattande arbete att göra snyggt på ett hus i efterhand.
Citera
2026-05-09, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Alla har olika förutsättningar, går inte att få ett system som är helt rättvist.

Att bygga om hus med direktel till vattenburen värme kan kosta många hundratusen, och fram till 2022 så skulle besparingen inte ens täcka räntan på det lånet, nu är det lite andra förutsättningar, men likväl ett väldigt omfattande arbete att göra snyggt på ett hus i efterhand.

Men då får man ta i den andra vågskålen att få höga elkostnader utan att förlita sig på elstöd. Ett alternativ är att bölja en mer lämplig bostad.
Citera
2026-05-09, 11:42
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Haha varför skulle det inte innebära några gigantiska kostnader att bo i lägenhet?
En lägenhet går på några hundralappar i el /månaden medan det kostade 10-20 tusen motsvarande period för en villa.

Men jag förstår att du inte har den vetskapen, det är ok.
Citera
2026-05-09, 11:46
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Nej jag bor i hyresrätt men el men betalar el och och vatten varm och kallvatten i hyran, denna månaden på totalt 4000kr.
Det var en rätt obegriplig mening. Ingår varmvatten i hyran eller inte?

Om du bor i lägenhet så är har du rätt dåligt avtal eller så spolar du varmvatten i kranen 24/7.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in