Har gått och blivit lite smått besatt av tanken på att börja odla fisk på balkongen. Har en rätt stor balkong i lägenheten och började fundera: varför odlar folk bara tomater och chili där ute? 🤔
Tanken är typ ett större kar/tunna med någon tålig fiskart + kanske aquaponics med örter eller sallad ovanpå. Har sett folk i Asien och USA köra tilapia, koi och guldfisk i små urbana system, men känns som att Sverige och vårt klimat gör saker lite svårare.
Vilka fiskar funkar i svenskt klimat på balkong? Kom gärna med erfarenheter och inte bara gissningar.
Blir det mycket lukt/snusk? Bryr mig inte så mycket om grannarna men får ju inte bli fullt kaos där ute.
Målet är inte att bli självförsörjande nu direkt, än så länge ska det mest vara ett kul projekt
Jag tror att du kan odla en lax, se bara till att syresätta vattnet. Sedan kanske inte den får så fin spänst i köttet om den inte kan simma runt, men den far antagligen inte illa. Kor står tex still i spilta och utvecklar kött och trivs bra med det.
vattnet kommer bli för varmt för fisken, förr om åren när jag bodde i lägenhet så steg tempen i akvariet till solida 31 grader en sommar och på solvänd balkong så kommer du få slow cooked fisk till middag
vattnet kommer bli för varmt för fisken, förr om åren när jag bodde i lägenhet så steg tempen i akvariet till solida 31 grader en sommar och på solvänd balkong så kommer du få slow cooked fisk till middag
Man kan ju kyla vatten. Eller kyla kar också, så du slipper 31 grader…. Ett tips
Last handlar också om fördelning, inte bara total vikt tänker jag? Har svårt att tro att lite aquaponics automatiskt betyder balkongkollaps. Kan man inte ställa åbäket längst in mot huset bara?
Någon som faktiskt kan konstruktion och inte bara gissar?
Eftersom du bor i lägenhet så kan du koppla en vattenledning från köket ut till balkongen som styr vattnets temperatur. Genom en termostat så öppnas och stängs en ventil för en liten mängd varmvatten. Då kan firrarna få perfekt temperatur året om. En bonus är att du kan koppla slangarna så det blir krusningar på ytan och vattnet syresätts. Sen får du ha ett utlopp på en viss nivå av tanken som går tillbaka in i lägenheten ifall det skulle bli för mycket vatten. Fördelen med det här systemet är att det blir mycket billigare för dig än om du skulle ha en elektrisk värmare som värmer upp vattnet. Mitt på vintern kan det bli rejält dyrt. Se bara till så att vattnet har rätt pH nivå och kalknivå för den fiskart du tänkt odla.
Som flera påpekar i tråden så är temperaturen det svåraste så jag hade valt en temperaturtålig sort tex guld karp. Något som är svårt i solljus är att du riskerar alger och temperaturskillnaderna mellan natt och dag kommer att stressa dina fiskar.
Annars kanske ätbara alger vore något att odla? (om du gillar smaken).