2026-05-08, 23:07
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Ja det där är också ett dilemma som du påpekar.
Äldre som börjar bli dementa och får för sig att de inte ska ha någon hjälp.
De anhöriga strider för att gamlingen ska få vård och när Achmed har varit hos henne/honom en gång så brinner stubinen av och så avslutar personen i fråga avtalet med hemtjänsten.
Kanske att de gamla ålderdomshemmen var bättre i alla fall, för vissa personer?

Jag tror att du har rätt, ålderdomshem var en bra institution och en social samvaro för de som blev äldre och kanske saknade sociala kontakter.

När min mor blev gammal så tappade hon en del, men jag som son hade inte egentlig rätt att ta del an vården till en början. Krävdes lite trixande men det löste sig. Som gammal måste man vara frisk nog att själv slåss för sin vård, eller ha anhöriga som gillar dig nog mycket att föra kampen så att de själva får ansvar över sin anhörig. I mitt fall tror jag en läkare tog ett beslut om att mamma inte längre var tillräknelig, någon form av omyndigförklaring.
Citera
2026-05-09, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2

Dessa kan naturligtvis inte hållas personligt ansvariga för att äldre drabbas av kallbrand men nog sticker det i ögonen ändå att våra skattepengar används så här uselt?

Klart ägarna är ansvariga. De väljer att företaget ska prioritera maximal vinst framför glada "kunder" och anställda.

Försvarar inte Attendo men det är ett vinstdrivande företag. De bedriver inte välgörenhet. Så då går det så här.

Men politiker från alla partier (men vissa partier lite mer) också skyldiga för att inte utvecklat ett kontrollsystem, regler och bestraffning för att säkerställa att de företag som får pengar håller en viss längsta kvalitetsnivå.
Privata företag kan vara okej men då måste det finnas någon form av kvalitetskontroll från landsting och kommun.
Citera
2026-05-10, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Klart ägarna är ansvariga. De väljer att företaget ska prioritera maximal vinst framför glada "kunder" och anställda.

Försvarar inte Attendo men det är ett vinstdrivande företag. De bedriver inte välgörenhet. Så då går det så här.

Det är ett starkt argument för varför vinstdrivande företag inte borde få verka inom vården. Deras vinst är ju en direkt konsekvens av att patienterna vanvårdas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in