2026-05-08, 11:43
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Jag har länge valt de lättaste, snabbaste och "roligaste" löparskorna att springa i.

På senare tid har jag dock haft känningar emellanåt, ibland är det vaden, ibland fotleden. Någon gång har känningar kommit från ländryggen samt knä.

Inga stora skador eller så, ofta kör jag på trots lite smärta, och det har hittills fungerat.

Men! Man vill gärna leva ett långt och smärtfritt liv, utan att vara för stel eller utsliten på äldre dar.

Därför har jag nu gått all in på löphälsa. Från att tidigare bara ha tittat på prestanda, låg vikt och energigivande egenskaper. Så vill jag nu bara hitta de skor som erbjuder bäst dämpning.

Men det visade sig mer komplicerat än så, har jag nu förstått, bäst dämpning är inte nödvändigtvis det mest skonsamma. Finns många parametrar att ta hänsyn till.

Jag frågade ett AI-verktyg följande:

vilka skor skulle du rekommendera generellt (om vi bortser från individuella faktorer, alla är ju som bekant olika med olika behov) om vi tittar strikt på hälsa - för ett långt, hälsosamt och smärtfritt liv (knän, höfter, rygg, leder, hälsenan, etc)?

Den spottade ut några specifika skomodeller, men framförallt tryckte hen på vikten av rotation:

Ett sista "tråkigt" men viktigt råd:

Det mest hälsosamma för kroppen är faktiskt rotation. Att äga två olika par skor (t.ex. en stabil ASICS och en rullande Hoka) och växla mellan dem gör att belastningen på dina leder flyttas runt. Det är det absolut bästa sättet att undvika förslitningsskador över tid.

Stämmer detta? Om det stämmer, räcker det med två par, eller får man ytterligare "rotations-effekt" med ett tredje par? Och hur skall paren bäst differentiera, är det olika drop på skoparen som är viktigast, eller något annat?

Springer 3-5 ggr/veckan, ca 3 mil/vecka.

Tips och erfarenheter tas tacksamt emot. Har alltid bara kört ett par åt gången. Visserligen köper jag ett nytt par varje år, men har aldrig någonsin roterat. Ni som har testat, vad gjorde det för kroppen?

Vh,
Tupo
Senast redigerad av TupolevTu-144 2026-05-08 kl. 11:47.
Citera
2026-05-08, 11:49
Medlem
Aldrig roterat skor, dock springer jag på olika underlag.

Sen är det väldigt beroende på hur du sätter i fötterna, vikt, fotbredd och en jävla massa saker. Kör själv Asics Trabuco max 4 då jag helst springer trail. Lite för studsiga på asfalt men knän å leder tackar mig.
Citera
2026-05-08, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Jag har länge valt de lättaste, snabbaste och "roligaste" löparskorna att springa i.

På senare tid har jag dock haft känningar emellanåt, ibland är det vaden, ibland fotleden. Någon gång har känningar kommit från ländryggen samt knä.

Inga stora skador eller så, ofta kör jag på trots lite smärta, och det har hittills fungerat.

Men! Man vill gärna leva ett långt och smärtfritt liv, utan att vara för stel eller utsliten på äldre dar.

Därför har jag nu gått all in på löphälsa. Från att tidigare bara ha tittat på prestanda, låg vikt och energigivande egenskaper. Så vill jag nu bara hitta de skor som erbjuder bäst dämpning.

Men det visade sig mer komplicerat än så, har jag nu förstått, bäst dämpning är inte nödvändigtvis det mest skonsamma. Finns många parametrar att ta hänsyn till.

Jag frågade ett AI-verktyg följande:

vilka skor skulle du rekommendera generellt (om vi bortser från individuella faktorer, alla är ju som bekant olika med olika behov) om vi tittar strikt på hälsa - för ett långt, hälsosamt och smärtfritt liv (knän, höfter, rygg, leder, hälsenan, etc)?

Den spottade ut några specifika skomodeller, men framförallt tryckte hen på vikten av rotation:

Ett sista "tråkigt" men viktigt råd:

Det mest hälsosamma för kroppen är faktiskt rotation. Att äga två olika par skor (t.ex. en stabil ASICS och en rullande Hoka) och växla mellan dem gör att belastningen på dina leder flyttas runt. Det är det absolut bästa sättet att undvika förslitningsskador över tid.

Stämmer detta? Om det stämmer, räcker det med två par, eller får man ytterligare "rotations-effekt" med ett tredje par? Och hur skall paren bäst differentiera, är det olika drop på skoparen som är viktigast, eller något annat?

Springer 3-5 ggr/veckan, ca 3 mil/vecka.

Tips och erfarenheter tas tacksamt emot. Har alltid bara kört ett par åt gången. Visserligen köper jag ett nytt par varje år, men har aldrig någonsin roterat. Ni som har testat, vad gjorde det för kroppen?

Vh,
Tupo

Jag brukar ha minst två olika par, men ännu viktigare känns det som att rotera var och hur du springer. Jag är inte så insatt i modeller eller detaljer kring dämpning, men jag kör ett par vanliga, ett par lite mer trail-anpassade och sen barfotaskor ibland (inte den tuffaste sorten, med tår). Upplever att det som AI skrev stämmer bra för mig, springer jag för mycket i samma skor och samma runda så känns det betydligt mer efter ett tag än om jag byter skor och rundor, lägger in lite backträning etc. så olika delar tränas.
Jag skulle tro att du inte behöver enorm skillnad på skorna för att få till en effekt, utan ändrar du bara nedslaget lite så kommer du hålla foten och kroppen på ett annat sätt.
Citera
2026-05-08, 12:22
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Aldrig roterat skor, dock springer jag på olika underlag.

Sen är det väldigt beroende på hur du sätter i fötterna, vikt, fotbredd och en jävla massa saker. Kör själv Asics Trabuco max 4 då jag helst springer trail. Lite för studsiga på asfalt men knän å leder tackar mig.

Det verkar vara en sko som står ut lite, på ett bra sätt. Jag springer själv trail, mina heter Fuji Lite 5 (Asics), men jag är sugen på ett par Trabuco.

Fick ASICS Trabuco Max 3 rekommenderad, men det är väl helt enkelt bara föregångaren till Max4, så i princip samma sko?
Citera
2026-05-08, 12:54
Medlem
Jo typ samma, mina förra var 3, kör 4 nu. Ingen större skillnad.
Men de kunde ju se över färgerna på dom.
De har ju blandat regnbågens alla färger

Tror btw att Max 5 kommit ut...
Senast redigerad av Svensklord 2026-05-08 kl. 12:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in