2026-05-08, 10:21
Medlem
Har sett dessa klipp och också ämnen relaterade till detta. Neurologisk påverkan av denna dopaminutsöndring som sker vid doomscrolling. Synopser i hjärnan trubbas av och när scrollaren plötsligt ska ägna sig åt någonting annat tappas fokuset fort. Denne återgår då ideligen till sin skärm.

Det uppstår olika grader av hjärnskador och koncentrationssvårigheter, oro, ångest osv.

Cocomelon har topp positionen i denna soppa som riktar sig till små barn. Klippen som visas skiftar i färg och ljud och form typ 3 gånger i sekunden.
Barnen blir hypnotiserade av skiten som visas på skärmen.
En avtrubbad befolkning som inte bryr sig?
Vem kan ha nytta av det...

Politikereliten, som utan hot från folket kan styra och domdera ostört.
Citera
2026-05-08, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Vi var på väg dit, men det kom en ny skollag som tog bort kravet på digitala hjälpmedel i undervisningen ( Hur det ens blev en lag att riktig små barn ska sitta tyst med en skärm, övergick mångas förstånd)

Jo, traditionellt lärande verkar funka bättre så bra att det införs igen. Fast det är inte säkert det går... Om skolan blir som en alternativ värld där barn använder penna och papper, men inte alls i övrigt kanske det inte räcker for att mota utvecklingen?

Citat:
Dessutom ges inga surfplattor till barn under två år oavsett . ( Tack för det , men varför just 2 år , vill man ha tysta barn så ger man dom en skärm och ser på när de går bakåt i den mentala utvecklingen trots att de befinner sig i en skola och ska skolas färdigheter , inte peta på en skärm )

Politikerna trodde på ett helt rubbat sätt, att barn skulle halka efter i den digitala utvecklingen om de inte fick surfplattor i lekskolan. Knappast så att barn riskerar brist på kontakt med surfplattor, men de riskerar brist på allt annat...

Citat:
Det som är glädjande är att skolor går över från digitala hjälpmedel till papper, penna och fysiska böcker -Alltså det som funkat i tusentals år för att få elever att läsa ,skriva och räkna . Allt detta är pedagoger i styrande ställning fel , många bortslösade år ... desvärre

Jo, men som jag var inne på förr är det inte säkert att det blir så lätt att skruva tillbaka utvecklingen. Vuxna använder idag papper och penna mindre ofta... Man kan jämföra med att om yngre plötsligt skulle tvingas att köra bil utan GPS. Jag anar att deras förmåga att hitta utan GPS inte är hög direkt...

Citat:
Det här att "eleven ska söka information själva" är på väg ut. Då det är klarlagt att unga elever inte klarar sig på egen hand utan tydliga instruktioner från pedagogen i klassrummet

Det är kanske bra. Att de får klart och tydligt reda på vad de ska läsa och vad de ska lära sig.
Citera
2026-05-08, 10:25
Medlem
Seglivad myt av högmodiga svensksossar.

Sverige har fler uteliggare per capita än USA och deras medborgare får mer för pengarna där i genomsnitt.
Citera
2026-05-08, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
Det är svårt att veta vem eller vad det är som drar fördelarna av detta, högst troligt ingen. Men har man t.ex. en annan planet i åtanke så kanske man tror det i alla fall.

Kött/grönsaksfrågan är lurig. Som vanligt vill alla ha någon slags manual för hur dom ska äta.

Jag tror att det styrs mest av ekonomiska incitament, typ att tech-bolagen försöker tjäna så mycket pengar som möjligt. Fast en mindre bildad och dummare befolkning, är lättare att styra. Och världen går kanske överlag i en mer totalitär riktning?
Citera
2026-05-08, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Seglivad myt av högmodiga svensksossar.

Sverige har fler uteliggare per capita än USA och deras medborgare får mer för pengarna där i genomsnitt.

Har vi verkligen? Jag har sett videos från USA med städer som har hemlöshet i sjuklig skala. Jag har aldrig sett något liknande i eller ifrån Sverige...
Citera
2026-05-08, 10:30
Medlem
Karmans avatar
Det kommer bli så att AI kommer ta över beslutsfattande och drift av samhället. Ingen normal människa kommer klara av att hänga med och absorbera den utveckling och informationshantering som AI kan prestera.

Vad som sedan händer med mänskligheten är väl mer oklart. Förmodligen innebär det artens död. Man kan se det som ett naturligt steg i evolutionen. Och jag tror att elevernas lärande förmåga är en indicium på denna utveckling.
Citera
2026-05-08, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Har sett dessa klipp och också ämnen relaterade till detta. Neurologisk påverkan av denna dopaminutsöndring som sker vid doomscrolling. Synopser i hjärnan trubbas av och när scrollaren plötsligt ska ägna sig åt någonting annat tappas fokuset fort. Denne återgår då ideligen till sin skärm.

Jag tror inte det är lika skadligt för vuxna, men för barn vars hjärnor inte är färdigutvecklade, kan det vara värre. Hjärnan är plastisk och har stor förmåga att återhämta sig, men uppväxten kännetecknas till stor del av morfologiska förändringar som rensning av synapser. Forskare förstår inte detta helt, men en enkel beskrivning är att synapser som "inte behövs" eller används tas bort.

Så även om detta inte förändrar barn på ett genetiskt plan, kanske det ändå kan orsaka förändringar som är svåra att återställa? Ett kommande område för psykiatrisk behandling blir kanske att försöka rehabilitera folk som "skadats" neurologiskt under sin uppväxt?

Citat:
Det uppstår olika grader av hjärnskador och koncentrationssvårigheter, oro, ångest osv.

Ja, att hos yngre konstant mata hjärnan med onyttiga saker samtidigt som det blir minimal tid till reflektion, kritiskt tänkande och problemlösning är nog inte bra.

Citat:
Cocomelon har topp positionen i denna soppa som riktar sig till små barn. Klippen som visas skiftar i färg och ljud och form typ 3 gånger i sekunden.
Barnen blir hypnotiserade av skiten som visas på skärmen.
En avtrubbad befolkning som inte bryr sig?
Vem kan ha nytta av det...

Jag vet inte ens vad skiten är men föräldrar borde inte låta sina stackars barn se på värdelös dynga.

Citat:
Politikereliten, som utan hot från folket kan styra och domdera ostört.

Ja, och kom ihåg att när nazisterna tog över Polen så avrättade de intelligentian. Detta då enbart dessa ansågs utgöra ett verkligt hot mot de nya styrande.
Citera
2026-05-08, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det kommer bli så att AI kommer ta över beslutsfattande och drift av samhället. Ingen normal människa kommer klara av att hänga med och absorbera den utveckling och informationshantering som AI kan prestera.

Tro inte att AI besitter sann intelligens eller visdom i nivå med en klok människa. AI svarar ibland urkorkat och att låta AI sv dagens kaliber styra hade nog inte varit lyckat...

Citat:
Vad som sedan händer med mänskligheten är väl mer oklart. Förmodligen innebär det artens död. Man kan se det som ett naturligt steg i evolutionen. Och jag tror att elevernas lärande förmåga är en indicium på denna utveckling.

Ja, det finns risk framtida generationer är körda och de politiker som styr nu är tyvärr för korkade, naiva eller korrupta för att stoppa en farlig utveckling. Efter tidigare undergångar har det åtminstone funnits en befolkning som varit kompetent nog att kunna bygga upp igen...
Citera
2026-05-08, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Har vi verkligen? Jag har sett videos från USA med städer som har hemlöshet i sjuklig skala. Jag har aldrig sett något liknande i eller ifrån Sverige...

Ja det stämmer enligt all tillgänglig statistik. At du inte får läsa om sossesamhällets alla negativa sidor stämmer också.

Men USA har 340 milioner invånare. Självklart ackumuleras det då på ett annat sätt.
Citera
2026-05-08, 10:52
Medlem
Citat:
Ja det stämmer enligt all tillgänglig statistik. At du inte får läsa om sossesamhällets alla negativa sidor stämmer också.

Men USA har 340 milioner invånare. Självklart ackumuleras det då på ett annat sätt.

Både saker är dåliga. Ett samhälle med för lite krav och för mycket bidrag som är lätta att få är inte optimalt. Motsatsen med ett oförlåtande och hårt samhälle där folk lätt slås ut, är inte bra heller.

En medelväg ungefär som det var i Sverige förr i tiden, är kanske det bästa.
Citera
2026-05-08, 10:55
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:

Konstigt att det att det här på Flashback alltid är sossarnas fel oavsett vilka partier som har regeringsmakten...
Citera
2026-05-08, 10:57
Medlem
LKKINGENs avatar
Först måste jag säga att jag personligen inte alls har svårt att tro på detta.
Har varit mycket i USA i tjänsten och sett en del av samhället man inte ser som turist.
Var i USA första gången 1990, som turist, och då fick jag intrycket av att USA var ett uland, visst fasaden kan vara glättiga på sina ställen men inget fungerar egentligen om man inte har pengar, med pengar menar jag rik.
Det är en uppfattning jag fortfarande har idag och det har inte blivit bättre sen dess.

Integrerade skolor, lärare som knappt själv klarat av sin skolgång, grupper i samhället som motsätter sig allt som kommer fr den vita världen trots att dom vill ha alla fördelar som finns i den.
Precis så är det på väg att bli i Sverige med, vi är på god väg.
Urholkningen av faktabaserad undervisning är total, tyckande och kännande har tagit över och när böcker inte längre läses får man inga baskunskaper utan i dessa dagar kommer svaret till dig på en skärm vilket gör att du aldrig lär dig se den stora bilden bara den lilla ruta där ditt svar på dagens fråga finns.

Läser man en hel bok får man med sig en massa kunskaper inte bara svaret på en viss fråga så bara där är säkert 70-80 % av kunskaperna förlorade av skärm generationen. Och många lärare tillhör själv skärmgenerstionen så dom har såklart ingen aning om vad jag menar med detta.

USA har alltid haft en starkt lysande stjärna dom har också alltid visat vart vi är på väg, se deras förfall och förberedd er på vårt. För utan nya smartare generationer är vi dömda att retarderat kunskapsmässigt, utvecklingsmässigt och därav kommer samhället som helhet gå samma väg.

Kanske kan den stundande bränslebrist en och depressionen som snart lär vara här göra skärm tittandet ogörligt och nästa generation får själv tänka och uppleva istället för att konstant få allt serverat.
Men.. sen 1975 är det statistiskt bevisat att varje årskull sedan dess har haft ett svagare intellekt och det har knappast med skärmarna att göra även om dom accelererat den retardationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in