Citat:
Ursprungligen postat av
Ansvarsfullalkis
Hej,
Jag "blev" "allergisk" mot pollen för ungefär 3 år sedan, som jag förövrigt tycker är tjafs.
Men detta år, med symptomen av pollen (snuva, hosta, trötthet) har jag samtidigt blivit rasande från ingenstans. Jag vaknar upp och är förbannad helt utan anledning. Har någon varit med om detta? Vad kan det bero på? Har ni några andra konstiga Symptom?
Yes. En allergisk reaktion består av två huvudkomponenter som kroppen använder sig utav för att bekämpa detta ev hot. Histamin och adrenalin där adrenalin faktiskt ofta står för den större mängden om jag inte minns helt fel. Jag har dock inte ingående kunskap i varför adrenalin-injektioner används vid anafylaktisk chock men det kan hända att det på något sätt återställer själva adrenalinet till en mer normal nivå alt att histamin har tagit över nästan helt å hållet och om adrenalin sjunker för lågt kan man få tex blodtrycksfall m m (ngn annan kanske har denna djupare detaljkunskap).
Det är INTE alltid det händer mig men ofta sker det vid större plötsliga mängder pollen. Det är dock aldrig så att jag agerar på det utan det är mer tankarna och känslorna som blir helt fucked up. Sannolikt då pga alldeles för mkt adrenalin i ens system.
EDIT: även om det är sällsynt så förekommer faktiskt anafylaktisk chock vid pollenallergi - jag har fått det kanske 2 ggr och då hamnat på den första nivån av sådan chock - plötsliga ologiska katastrof-känslor, onormalt kall i kroppen, något yr. nära att jag sökte akut vård men det passerade inom 1-2 dagar.