2026-05-08, 07:33
Medlem
Hej,
Jag "blev" "allergisk" mot pollen för ungefär 3 år sedan, som jag förövrigt tycker är tjafs.
Men detta år, med symptomen av pollen (snuva, hosta, trötthet) har jag samtidigt blivit rasande från ingenstans. Jag vaknar upp och är förbannad helt utan anledning. Har någon varit med om detta? Vad kan det bero på? Har ni några andra konstiga Symptom?
Citera
2026-05-08, 08:23
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ansvarsfullalkis
Hej,
Jag "blev" "allergisk" mot pollen för ungefär 3 år sedan, som jag förövrigt tycker är tjafs.
Men detta år, med symptomen av pollen (snuva, hosta, trötthet) har jag samtidigt blivit rasande från ingenstans. Jag vaknar upp och är förbannad helt utan anledning. Har någon varit med om detta? Vad kan det bero på? Har ni några andra konstiga Symptom?

Om man är kraftigt allergisk så kan dålig sömn absolut utmynna i att man blir lättirriterad och grinig skulle jag säga. Jag är själv allergisk men har min värsta tid i augusti och blir då ofta lättirriterad och trött då man sover så där.
Ingen direkt biverkning men dålig sömn kan utlösa många andra problem.
Citera
2026-05-08, 09:03
Medlem
Har du börjat kolla på nyheterna nyligen eller?

Skämt åsido, köp en nässkölj å kör ett par ggr/dag, det hjälper.
Ta även probiotika, ibland kan bättre tarmhälsa mildra pollenallergi.

Citat:
Hej,
Citera
2026-05-08, 18:00
Medlem
Vet inte eller rättare jag tror inte det är pollen men jag vill köra en "Falling down" varenda satans morgon.
Citera
2026-05-08, 18:42
Medlem
Kroppen blir överansträngd och därmed blir du irriterad pga allergin...

Har för mig vissa typer av allergimedicin kan ge ilska och irrabilitet som biverkan.
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-05-08 kl. 18:45.
Citera
2026-05-08, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Om man är kraftigt allergisk så kan dålig sömn absolut utmynna i att man blir lättirriterad och grinig skulle jag säga. Jag är själv allergisk men har min värsta tid i augusti och blir då ofta lättirriterad och trött då man sover så där.
Ingen direkt biverkning men dålig sömn kan utlösa många andra problem.

Men sömnproblem har jag haft till och från genom livet, detta har inte bidragit med någon ilska direkt.. Nu vaknar jag (och tror iaf att jag sover ganska okej) men är så uti helvete förbannad..... Skrämmande
Citera
2026-05-08, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Har du börjat kolla på nyheterna nyligen eller?

Skämt åsido, köp en nässkölj å kör ett par ggr/dag, det hjälper.
Ta även probiotika, ibland kan bättre tarmhälsa mildra pollenallergi.

Inte fan kan väl en nässkölj hjälpa mot illska?? Eller menar du mot allergin i allmänhet
Citera
2026-05-08, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Kroppen blir överansträngd och därmed blir du irriterad pga allergin...

Har för mig vissa typer av allergimedicin kan ge ilska och irrabilitet som biverkan.

hmmm, det låter inte bra. Jag försöker undvika allergimedicin då jag har hört att man blir väldigt trött av det, det kan jag inte vara på jobbet
Citera
2026-05-08, 19:45
Medlem
UltraSlinkys avatar
Citat:
Inte fan kan väl en nässkölj hjälpa mot illska?? Eller menar du mot allergin i allmänhet

Nässkölj hjälper mot symtomen och besvären och därmed eventuellt humör, sömn & mående.
Citera
2026-05-08, 20:17
Medlem
Och nu är all jävla reklam på denna hemsida om sömnproblem. Det är inte problemet!!!
Citera
2026-05-08, 22:15
Medlem
Ja å med ökat välmående lär man ju bli mindre irritabel

Citat:
Citera
2026-05-08, 22:27
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Hej,

Yes. En allergisk reaktion består av två huvudkomponenter som kroppen använder sig utav för att bekämpa detta ev hot. Histamin och adrenalin där adrenalin faktiskt ofta står för den större mängden om jag inte minns helt fel. Jag har dock inte ingående kunskap i varför adrenalin-injektioner används vid anafylaktisk chock men det kan hända att det på något sätt återställer själva adrenalinet till en mer normal nivå alt att histamin har tagit över nästan helt å hållet och om adrenalin sjunker för lågt kan man få tex blodtrycksfall m m (ngn annan kanske har denna djupare detaljkunskap).

Det är INTE alltid det händer mig men ofta sker det vid större plötsliga mängder pollen. Det är dock aldrig så att jag agerar på det utan det är mer tankarna och känslorna som blir helt fucked up. Sannolikt då pga alldeles för mkt adrenalin i ens system.

EDIT: även om det är sällsynt så förekommer faktiskt anafylaktisk chock vid pollenallergi - jag har fått det kanske 2 ggr och då hamnat på den första nivån av sådan chock - plötsliga ologiska katastrof-känslor, onormalt kall i kroppen, något yr. nära att jag sökte akut vård men det passerade inom 1-2 dagar.
Senast redigerad av JohnnySamhall 2026-05-08 kl. 22:47.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in