2026-05-07, 17:39
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
https://www.svd.se/a/k0M2RQ/polisen-varnar-for-nya-vagen-av-cykelpirater-i-stockholm

"De dyker upp bakom cyklister längs Stockholms cykelvägar, glider upp jämsides och rycker åt sig väskor från pakethållare och cykelkorgar innan de försvinner. ”Cykelpiraterna” har återigen börjat slå till – ofta utan att offren märker något förrän långt senare".
"Nu varnar polisen för att tjuvarna är tillbaka igen. Längs med cykelvägarna på Kungsholmen, framförallt på Norr Mälarstrand och i närheten av Stadshuset har flera cyklister blivit bestulna på väskor".

Någon som vet mer om fenomenet?
Öststatare eller de gamla vanliga adidaskrigarna?

Skönt ändå att det är blekfeta sosse och liberalröstande medelklassare som drabbas och inte helt oskyldiga den här gången.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2026-05-07 kl. 17:41.
Citera
2026-05-07, 18:13
Medlem
YouNailedIts avatar
Vad blir deras byten då? Lite veganska matvaror, vattenflaskor och en eller annan lunchlåda? De flesta har väl värdesakerna i jackfickorna eller byxfickorna. Börjar de bli desperata?
Citera
2026-05-07, 18:34
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Finns nog många kvinnor som har både telefon, plånbok och andra prylar i sina väskor om de ligger i cykelkorgen fram.
Saker på pakethållaren är nog mest matlådor som skrivits tidigare.
Citera
2026-05-07, 18:47
Medlem
YouNailedIts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Finns nog många kvinnor som har både telefon, plånbok och andra prylar i sina väskor om de ligger i cykelkorgen fram.
Saker på pakethållaren är nog mest matlådor som skrivits tidigare.

Det hade du väldigt bra koll på.
Citera
2026-05-07, 18:53
Medlem
AlfaQhards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Cyklar piraterna också?

Smyger fram på elscooter, lättare att komma åt grejerna.
Citera
2026-05-07, 19:14
Medlem
Studspojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YouNailedIt
Vad blir deras byten då? Lite veganska matvaror, vattenflaskor och en eller annan lunchlåda? De flesta har väl värdesakerna i jackfickorna eller byxfickorna. Börjar de bli desperata?

Det är vad som väntar dem om de beger sig till söder, de får nog rikare byte om de cyklar till Östermalm!
Citera
2026-05-07, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
En affärside - tillverka cykelkorgar med ett stängbart plastlock. Som en bonus ger det lite regnskydd.

Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Tack, jag tar patent genast.

Det finns redan ett stort utbud av cykelväskor som går att stänga. Ofta har de också fästen som sitter fast mycket säkrare på cykeln än de flesta cykelkorgar. Jag är mycket nöjd med mina Vaude Aqua.
Citera
2026-05-07, 21:29
Medlem
Anybodykillers avatar
Jag var nära att råka ut för det en gång i Göteborg en sen kväll.

Det var två taniga maskerade grabbar på en moped som gled upp brevid min cykel. Föraren försökte mana den som satt där bak att ta min gymväska men han vågade nog inte sträcka sig så långt. Väskan och korgen sitter dock fast i pakethållaren så det hade nog slutat med att vi alla skulle krascha.

Jag har bara slitna gymkläder, ett hänglås, en plastkåsa och en tabac tvål. Allt har ett samlat värde på kanske ~200kr.
Citera
2026-05-07, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
(...)
Väskan och korgen sitter dock fast i pakethållaren så det hade nog slutat med att vi alla skulle krascha.
(...)
Jag knyter alltid fast det jag har i korgarna (en fram, en bak), jag också. Och har funderat på samma sak, att det skulle bli rejäl krasch om några idioter skulle få för sig att testa det här pirattricket mot mig.

Frågan är vilket som är värst, att riskera att skadas eller att riskera att bli av med prylarna. Kanske ska man skaffa något slags lock, som någon skrrev om ovan...
Citera
2026-05-07, 22:09
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YouNailedIt
Det hade du väldigt bra koll på.

Mest bara för att kvinnor sällan har byxor där just dessa saker får plats och då måste de istället ha en väska.
Citera
2026-05-07, 22:22
Medlem
En fjärrstyrd rörbomb eller två i väskan samt en gopro man kan kika och livestreama, ja varsågoda mina herrar jag väntar tills jag ser era ansikten på min skärm.
Citera
2026-05-08, 06:41
Medlem
b00b00s avatar
Stockholmare tror att detta är ett nytt fenomen. I Göteborg har dessa tjyvar härjat senaste åren. Zigenare och pundare som snor allt de kommer över.

Exempel
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/tjuvarna-stal-anitas-ryggsack-ur-cykelkorgen-i-farten
Senast redigerad av b00b00 2026-05-08 kl. 06:51.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in