2026-05-07, 22:48
Moderator
Neksnors avatar
Jag har för mig att de redan tillåter viss fysisk bestraffning i hemmet, att då låta skolan göra samma sak är egentligen inget konstigt.
När det gäller vuxna så döms det ut en hel del (brutalare) spöstraff där.
Citera
2026-05-08, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.sverigesradio.se/artikel/singapore-infor-spostraff-for-mobbande-pojkar

Jag anser att man aldrig skall slå barn. Vad tycker ni?
Bra!
Citera
2026-05-08, 13:51
Medlem
Borde vara standard i alla skolor, problemet är att det kanske inte alltid blir helt rättvist varje gång samt att läraren kan utnyttja det.

Jag skulle nog säga att 90% av samhällets problem grundar sig i just detta. Det är alltid några jävlar som sabbar till det för resten, dessa jävlar går det sällan bra för, men deras mobboffer får det ännu värre och blir ofta missbrukare som sen enligt svenska modellen anses kriminella och blir dubbelt bestraffade av samhället. Det är ett under att vi inte ser fler vansinnesdåd med tanke på hur det sett ut. Jag kan förstå rasismen som växt fram till viss del. Några apor som härjar i skolan/området hela uppväxten utan att bestraffas för det.

Men vems fel är det egentligen? Jo det är skolan. De "vuxnas".
Citera
2026-05-09, 00:25
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.sverigesradio.se/artikel/singapore-infor-spostraff-for-mobbande-pojkar

Jag anser att man aldrig skall slå barn. Vad tycker ni?

Att mobbare ska smaka piskan.

Singapore föregångsland som så ofta.
Citera
2026-05-20, 17:57
Medlem
FunAndGamess avatar
Tycker det är så svårt att avgöra vad man borde tycka om mobbning. Ibland är det helt groteskt och uppenbart att de skyldiga är en samling slödder. Men ibland är det lite som att man först tycker synd om den mobbade och kort senare känner man "Okej, nu begriper jag varför de mobbar dig". Misstänker att de värsta wokebögarna nog var ungar som en gång i tiden hade blivit mobbade och förtjänat det men eftersom de växte upp i en tid då mobbning tolererades betydligt mindre än några decennier tidigare uppmuntrades istället alla deras störiga små tendenser som deras klasskamrater instinktivt ville mobba dem för, och följaktligen växte de upp till att bli groteska monster.

Och nu när wokebögeri med tillhörande offerhierarkimentalitet dominerar hela samhället verkar det som att den traditionella mobbningen ersatts av den betydligt mer groteska gråtmobbningen, alltså att man gråter och ljuger ihop att man fick stryk eller på nåt annat sätt mobbades av sitt tilltänkta mobboffer och på så sätt manipulerar utomstående till att bestraffningsmobba den påstådda mobbaren (som är det egentliga mobboffret).

Men observationen om gråtmobbning gäller väl kanske inte riktigt Singapore då jag antar att de är fria från wokebögeri.
Senast redigerad av FunAndGames 2026-05-20 kl. 18:33.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in