Citat:
Ursprungligen postat av
flyzz
Fantastiskt! Mobbning är så extremt utbrett här i Sverige och folk tar livet av sig dagligen pga. detta.
Mobbare kommer väldigt ofta undan eftersom dom väljer offer "ingen gillar". Sen står det en arme av fega svenskar som tittar bort för att dom inte själva ska drabbas eller uteslutas ur gruppen.
Det mobbare inte förstår är de långtgående effekterna av mobbning. Det kan helt bryta ner en person, vill det sig illa är det för resten av livet eller så avslutar offret sitt liv.
Spöstraff tycker jag är väldigt milt straff för mobbning som i värsta fall har döden som konsekvens. Men det är också min personliga åsikt efter att ha utsatts, sett och upplevt mobbning på nästan alla lärosäten, arbetsplatser, grupperingar, föreningar.
Grejen med mobbare är att dom vet att det dom gör är fel så dom håller sig ofta inom lagen så att dom "officiellt" inte gör något fel. Men som sagt kan konsekvenserna av mobbning vara förödande och jag ser det i klass med våldtäkt eller grovt fysiskt våld.
Men det är också för att jag är just den som fått plocka upp spillrorna av ett liv kantat av mobbning.
Jag har absolut blivit en fantastisk person av det på ett sätt, men på ett annat har det förstört mitt liv.