2026-05-07, 17:01
Avstängd
https://www.sverigesradio.se/artikel/singapore-infor-spostraff-for-mobbande-pojkar
Citat:
I Singapore införs spöstraff för pojkar från nio års ålder som mobbar andra.

Enligt landets utbildningsminister så kan spöstraff utdelas som en sista åtgärd och måste godkännas av skolans rektor.
Jag anser att man aldrig skall slå barn. Vad tycker ni?
Citera
2026-05-07, 17:09
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz

Av vilken anledning ska man inte slå barn?
Man får ju bomba barn i krig.
Ingen bryr sig om det, men om en kriminell elak ungjävel får en örfil i någon håla i Norrland, då får ni spader.
Citera
2026-05-07, 17:12
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
https://www.sverigesradio.se/artikel/singapore-infor-spostraff-for-mobbande-pojkar

Nja, ingick slag och sparkar i mobbingen och pågått en längre tid så tycker jag nog att piskan kan tas fram.

Det är dessutom en sista utväg med rektorns medgivande....öga för öga tand för tand.

Borde införas även här i Sverige...
Citera
2026-05-07, 17:25
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Mobbare skall inte accepteras, de förstör kanske ett helt liv för den som drabbas. Spöstraff kommer säkert att fungera! That said, så skall vi så klart inte ha spöstraff för någon i Sverige, medeltiden har vi ju lämnat för ganska länge sedan. Däremot skall mobbade skickas till annan skola eller helt enkelt skickas hem (skollagen till trots). Helt klart är i alla fall att mobbaren skall väck från den skola han/hon mobbar i.
Citera
2026-05-07, 17:58
Medlem
glädjande nyheter !
hoppas sverige kan ta efter dom
Citera
2026-05-07, 18:15
Medlem
Mobbning är fruktansvärt för den utsatta och sätter djupa spår för resten av livet. Det påverkar enormt mycket självförtroende.
Man tar tyvärr inte detta på allvar varken i Sverige eller andra länder. Det verkar vara mest upp till skolan vars åtgärder är alldeles för dåliga, oftast är lösningen att man tar bort den som är utsatt från skolan eller byter klass men riktigt så enkelt är det inte.
Alla barn är inte så jävla gulliga som många vuxna verkar tror och att tala med deras föräldrar är inte alltid heller en lösning då deras änglabarn är inte sådan utan det är fel på offret.

Ja jag har varit mobbad vilket har påverkat mig hela livet och förstört det. Jag blev istället tyst, tillbaka dragen och sket i skolan. Trots att jag alltid varit intresserad utbildning så hade jag ingen arbetsro. Det hänger kvar i vuxenlivet där jag gör likadant vid vuxenmobbning. Jag dra mig lätt undan och isolera mig.

Överlag ska man inte slå barn då dom i sin tur kommer slå nedåt mot dom som är i sin tur svagare än dom men i vissa fall så tycker jag kokt stryk eller piska är definitivt befogat i dom värsta fallen där man inte kan prata med dom så att dom förstår.

Däremot måste skolor ta mobbning på allvar och stänga av dom som mobbar. Dessa får i sin tur gå i klasser som handlar om empati, jobba med empati är också en del av arbetet eftersom dessa barn saknar det.
Citera
2026-05-07, 19:36
Medlem
Citat:

Helt fantastiskt. Detta borde självklart införas i Sverige också men det lär vi nog aldrig göra.
Citera
2026-05-07, 20:23
Avslutad
Man för göra en studie och se hur hjälpsamt det är.
Citera
2026-05-07, 20:29
Medlem
Våldsutsatta barn brukar oftare vara våldsamma och mer våld lär inte hjälpa dem.
Citera
2026-05-07, 22:20
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Utbildning och studier --> Politik: utrikes
/Moderator
Citera
2026-05-07, 22:28
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:

Fantastiskt! Mobbning är så extremt utbrett här i Sverige och folk tar livet av sig dagligen pga. detta.

Mobbare kommer väldigt ofta undan eftersom dom väljer offer "ingen gillar". Sen står det en arme av fega svenskar som tittar bort för att dom inte själva ska drabbas eller uteslutas ur gruppen.

Det mobbare inte förstår är de långtgående effekterna av mobbning. Det kan helt bryta ner en person, vill det sig illa är det för resten av livet eller så avslutar offret sitt liv.

Spöstraff tycker jag är väldigt milt straff för mobbning som i värsta fall har döden som konsekvens. Men det är också min personliga åsikt efter att ha utsatts, sett och upplevt mobbning på nästan alla lärosäten, arbetsplatser, grupperingar, föreningar.

Grejen med mobbare är att dom vet att det dom gör är fel så dom håller sig ofta inom lagen så att dom "officiellt" inte gör något fel. Men som sagt kan konsekvenserna av mobbning vara förödande och jag ser det i klass med våldtäkt eller grovt fysiskt våld.

Men det är också för att jag är just den som fått plocka upp spillrorna av ett liv kantat av mobbning.

Jag har absolut blivit en fantastisk person av det på ett sätt, men på ett annat har det förstört mitt liv.
Citera
2026-05-07, 22:36
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av din.mats.i.skolan
Mobbare skall inte accepteras, de förstör kanske ett helt liv för den som drabbas. Spöstraff kommer säkert att fungera! That said, så skall vi så klart inte ha spöstraff för någon i Sverige, medeltiden har vi ju lämnat för ganska länge sedan. Däremot skall mobbade skickas till annan skola eller helt enkelt skickas hem (skollagen till trots). Helt klart är i alla fall att mobbaren skall väck från den skola han/hon mobbar i.
Ja, bra förslag! När jag gick i skolan och blev mobbad så flyttade dom alltid på dom mobbade. Kommer ihåg en tjej som flyttar skola om och om igen, tragiskt.

Kommer ihåg att mobbarna fick åka på skidsemester för att dom var stökiga. Jag fick ingen hjälp, varken av skolan, eller av mina föräldrar. Alla sa att det var mitt fel att jag blev mobbad, att jag var känslig och inte som dom andra. Absolut känner jag djupt. Men jag är också en människa trots allt.

Håller än idag på att reda ut alla problem mobbningen fört med sig på en mängd nivåer.

Folk som blir mobbade och inte får nån kontakt med nån vuxen förebild kan ofta få en skev självbild där allt egenvärde endast finns externt. Man blir en people pleaser. "Bara jag är tillräckligt bra så duger även jag.."

Låt väl sägas att mobbarna från lågstadiet/högstadiet inte lyckats så bra i livet heller. Dom flesta sitter inne, döda eller white trashar i nån lght i min hemstad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in