2026-05-11, 05:03
Medlem
PainfulVacuums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Det var tur i oturen att personen bara tog väck sig själv nu. Det kommer att ses över för att försöka förhindra att nästa person inte använder butiksvapen till massmord. I vapenbutik eller utanför, efter att ha hotat sig ut, tagit gisslan eller först dödat i butiken. Så där kan det inte fortsätta.

Citat:
Varifrån fick du utvidgat självmord? Se, det lade du in själv. Läs om, läs rätt.

Du skrev att det var tur i oturen att personen bara tog väck sig själv nu. Hade personen "tagit väck" någon annan innan han "tog väck" sig själv hade det per definition varit ett utvidgat självmord.

Så nej, det lade jag inte in själv. Det var precis det du indirekt skrev.
Citera
2026-05-11, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Du skrev att det var tur i oturen att personen bara tog väck sig själv nu. Hade personen "tagit väck" någon annan innan han "tog väck" sig själv hade det per definition varit ett utvidgat självmord.

Nedu, jag skrev att det var tur att han tog sitt eget liv istället för andras liv. Du lade in utvidgat suicid utifrån din livliga fantasi. Punkt.
Citera
2026-05-11, 09:39
Medlem
Citat:
Nedu, jag skrev att det var tur att han tog sitt eget liv istället för andras liv. Du lade in utvidgat suicid utifrån din livliga fantasi. Punkt.

Sättet du formulerade dig på kunde lika väl tolkas som att du skrev att det var tur att han bara tog sitt eget liv och inte andras liv OCKSÅ.

Sen är väl i princip alla "massmord" med vapen även suicid - antingen genom att till slut skjuta sig själv eller om man inte klarar av det - agera på ett sådant sätt så att polisen gör det.
Citera
2026-05-11, 13:43
Medlem
Ringhals3s avatar
Det heter Torsbo Handels AB, inte Torsbo Handels, uppenbart bristande språkkänsla bland journalisterna.
Citera
2026-05-11, 14:01
Medlem
Mina två teorier:
1. Ville göra dramatiskt självmord (jmf med piloten som kraschade I sitt eget hus i Ronneby för några år sedan)
2. Blivit av med sina vapen pga sjukdom men hade lite ammunition undangömt. Inget att leva för längre när han inte får jaga. Kunde inte ta livet av sig hemma pga avsaknad av vapen så gick till vapenbutik istället.
Citera
2026-05-11, 14:31
Medlem
tretiotreslaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
va inte han kund där?
bara att be dom låsa upp

bättre med metalldetektor kanske

Citat:
Ursprungligen postat av paracord85
För att man som vapenköpande kund vill känna på gången i slutstycket, eventuellt rassel och sladdrig kvalité men även torrklicka för att veta om trycket behöver bytas ut i samband med köp. I Torsbos fall skulle man dessutom behöva över 5000 lås och administrera nycklar till dessa.

Lär gå att lösa en nyckel som passar flera lås, samt skulle det innebära att om man är sugen på att köpa ett vapen så måste någon låsa upp åt dig, vilket gör att de förmodligen står brevid dig när du testar.
Vore det verkligen så jobbigt tror du? de som jobbar där får ju betalt för kundbemötande.

Väntar bara på att någon dum jävel använder denna brist igen.
Citera
2026-05-11, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Sättet du formulerade dig på kunde lika väl tolkas som att du skrev att det var tur att han bara tog sitt eget liv och inte andras liv OCKSÅ.

Sen är väl i princip alla "massmord" med vapen även suicid - antingen genom att till slut skjuta sig själv eller om man inte klarar av det - agera på ett sådant sätt så att polisen gör det.

Det fanns inte i min tanke. Jag skrev om risken att vapen skulle kunna användas för att mörda människor. Utomstående, oskyldiga människor.

Nej, det slutade inte i suicid för Mattias Flink m fl. Folk hittar på för att det ska passa deras egen agenda.
Citera
2026-05-11, 15:08
Medlem
Citat:
Det fanns inte i min tanke. Jag skrev om risken att vapen skulle kunna användas för att mörda människor. Utomstående, oskyldiga människor.

Nej, det slutade inte i suicid för Mattias Flink m fl. Folk hittar på för att det ska passa deras egen agenda.

Jag skrev "i princip alla".

Sen kan man väl diskutera Flink - han agerade på ett sådant sätt att han lika väl skulle kunna dödats av polisen.

Citat:
När han visade sig fullt synlig, skrek poliserna Olavi Blomfjord och Berndt Bergström[21] till honom att stanna och släppa vapnet. När han inte hörsammade uppmaningen utan istället höjde vapnet till skott, sköt poliserna verkanseld på långt avstånd med pistol och k-pist och träffade Flink med ett skott i höften. Flink föll omedelbart och blev liggande varefter han greps.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mattias_Flink
Citera
2026-05-11, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tretiotreslak
Vore det verkligen så jobbigt tror du? de som jobbar där får ju betalt för kundbemötande.
Jag är övertygad om att det skulle behövas en heltidstjänst bara för att låsa och låsa upp vapen med tanke på hur stora dom är och kundflödet. Mycket bistra miner bland kunder som får vänta när 10 står i kö.
Citera
2026-05-11, 17:30
Medlem
tretiotreslaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paracord85
Jag är övertygad om att det skulle behövas en heltidstjänst bara för att låsa och låsa upp vapen med tanke på hur stora dom är och kundflödet. Mycket bistra miner bland kunder som får vänta när 10 står i kö.

Tveksamt att det är folk där från öppning till stängning. Men men får väl vänta på att nån tomte med ammo får för sig att begå en massskjutning innan de blir "värt" att låsa vapen i butik.

Tänker det är ju viktigare än så länge att man får känna o klämma på sakerna 🤣
Citera
2026-05-11, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Vad jag sett ja. Är oerhört omständligt ha slutstycken på annan plats antar jag. Många har säg 50 vapen.
Torsbo har snarare 500…
Citera
2026-05-11, 19:27
Medlem
PainfulVacuums avatar
Citat:
Det var tur i oturen att personen bara tog väck sig själv nu. Det kommer att ses över för att försöka förhindra att nästa person inte använder butiksvapen till massmord. I vapenbutik eller utanför, efter att ha hotat sig ut, tagit gisslan eller först dödat i butiken. Så där kan det inte fortsätta.

Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum

Citat:

Är du dum på riktigt eller? Jag har ju för fan citerat ditt eget inlägg! Jag använder dina exakta ord och du sitter och förnekar att du skrivit det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in