2026-05-12, 08:32
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Det kommer bli än mer tydlig åtskillnad i klientel och vart dessa väljer att gå. Riffraffet, WT och Svenssons kommer välja de nyetablerade och sunkiga ölhaken, där standarden kommer vara minimal och det är Hassan och Mohammed som står i baren, samt cashar in. De finare ställena som serverar mat kommer enkom bli dyrare och se sig om efter en mer exklusivare kund.
Citera
2026-05-12, 09:01
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
https://www.tv4.se/artikel/7IoRdmANqf6M5OkTo41mYu/matkravet-slopas

Tankar om detta? Skål och eller bu och rädd för en jävla massa liv?

Självklart bra men Sverige har fortfarande LÅÅÅÅNGT kvar vad gäller helt sjuka alkohollagar.

Tex:
- Man får inte sälja kall öl på systemet.
- Ligger uteserveringen på andra sidan en gångväg får man inte bära ut sin egen öl.
- Skriver man ”Stor stark 69kr” på en griffeltavla i en bar så MÅSTE man skriva att man har alkoholfria alternativ under.
- Man får inte ta en öl från en bar 1 cm utanför det så kallade ”serveringsområdet” om man tex ska röka.
- Du får inte sälja sprit för billigt i din egen bar (staten bestämmer hur mycket du måste lägga på inköpspriset).
- Har du gårdsförsäljning måste dina kunder gå en 30min kurs om att alkohol är farligt och denna kurs FÅR INTE vara gratis.
Citera
2026-05-12, 10:12
Medlem
BufordT.Justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Jag är för, men inte helt odelat.

Det känns ju som att det var ett typiskt krav från överförmynderiet. Men det har också varit många gånger där jag har uppskattat att kravet funnits när jag blivit hungrig.

Personligen hade jag gärna sett att man gjorde något mittemellan. Inga krav på stor meny med fullt utrustat restaurangkök, men krav på att det i alla fall finns någon form av vettig mat.

Enig med dig i detta. Någon form av vettig mat och då gärna prissatt på ett rimligt sätt. En Billys panpizza för 150 kr faller inte in under godkänt alternativ.
Citera
2026-05-12, 10:28
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Det kommer bli än mer tydlig åtskillnad i klientel och vart dessa väljer att gå. Riffraffet, WT och Svenssons kommer välja de nyetablerade och sunkiga ölhaken, där standarden kommer vara minimal och det är Hassan och Mohammed som står i baren, samt cashar in. De finare ställena som serverar mat kommer enkom bli dyrare och se sig om efter en mer exklusivare kund.

Kommer också att poppa upp snobbiga vinbarer och craft beer-pubar som inte serverar någon mat, men där klientelet består av en ung välbemedlad medelklass. De där ställena finns ju redan, men sitter med ett kök och en matmeny som de egentligen inte vill ha och som kommer att ryka 1 juni.
Citera
2026-05-12, 10:37
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Kommer också att poppa upp snobbiga vinbarer och craft beer-pubar som inte serverar någon mat, men där klientelet består av en ung välbemedlad medelklass. De där ställena finns ju redan, men sitter med ett kök och en matmeny som de egentligen inte vill ha och som kommer att ryka 1 juni.

Ja, så är det också, såklart. Rätt så...
Citera
2026-05-12, 10:42
Medlem
Kid-sids avatar
Givetvis är detta för att diverse microbryggerier och andra små producenter av alkoholhaltig dryck ska kunna servera sina produkter tillsammans med grillad karre eller kanske bara lite vitt bröd.

Helt civiliserat alltså. Äntligen!
Som det funkar i andra civileserade länder.
Citera
2026-05-12, 11:01
Medlem
Orm Ondes avatar
Detta kommer säkert att gå bra, varför skulle det inte det? Det går ju bra utomlands, där är dessutom restaurangkulturen ofta bättre än den svenska. Vi har alltför länge lidit under de frikyrkligas och organiserade nykteristernas diktatur. Alla som gnäller över att "detta kommer att gå ut över matens pris och kvalitet" är samma typer som har för sig att det skulle bli omöjligt att få tag på fina viner om andra än systembolaget fick lov att sälja alkohol. l utlandet går det att utan problem få tag på fina viner, det skulle gå bra här också.

Det kommer att gå utmärkt att äta på restaurang även i fortsättningen, de som kommer att stänga köken är sunkhaken som bara serverar skräp för att få lov att sälja billig öl. Ingen kommer att sakna deras mat. Däremot kommer det alltid att vara ett argument för att besöka ett visst hak att man där enkelt också kan stilla sin fyllehunger, så någon risk för att vi blir av med restauranger som serverar mat till alkoholen befarar jag inte.
Senast redigerad av Orm Onde 2026-05-12 kl. 11:22.
Citera
2026-05-12, 11:04
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Självklart bra men Sverige har fortfarande LÅÅÅÅNGT kvar vad gäller helt sjuka alkohollagar.

Tex:
- Ligger uteserveringen på andra sidan en gångväg får man inte bära ut sin egen öl.
- Skriver man ”Stor stark 69kr” på en griffeltavla i en bar så MÅSTE man skriva att man har alkoholfria alternativ under.
- Man får inte ta en öl från en bar 1 cm utanför det så kallade ”serveringsområdet” om man tex ska röka.
- Du får inte sälja sprit för billigt i din egen bar (staten bestämmer hur mycket du måste lägga på inköpspriset).
- Har du gårdsförsäljning måste dina kunder gå en 30min kurs om att alkohol är farligt och denna kurs FÅR INTE vara gratis.

Enig med dig Jeff - för en gångs skull. Trevligt att du och jag kan tycka detsamma ibland.
Citera
2026-05-12, 11:06
Medlem
En som verkar först ut här nere i Skåne i det nya konceptet med öl och endast lite enkelt tilltugg till drickat om folk vill ha det är Bantorgets kiosk i Lund.
Kommer väl ihåg detta ställe när jag själv bodde i Lund för massa år sedan och som funnits där i evigheter, men som fört en tynande tillvaro i massa år innan det väl stängdes.
Läget är ju annars helt perfekt för en Biergarten och det verkar som dessa grabbar har hittat ett vettigt koncept för detta ställe för att få i gång det igen, istället för att fortsätta vara en sunkig korvkiosk i ett koncept som helt gått ur tiden för massa år sedan.
https://www.sydsvenskan.se/dygnet-runt/klart-de-vacker-liv-i-det-legendariska-gatukoket-i-lund/
Citera
2026-05-12, 11:14
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Förutspår en del bra riktiga restauranger kommer få slå igen eftersom många fler nu kommer käka middag hemma och gå på sunkiga hål i väggen för ett billigt glas, kanske också mer svartsprit och knarkförsäljning med mindre kontroller.
Blir kanske som i Thailand. Står en drinkvagn på trottoaren och turister sitter i enklaste plaststolarna och dricker billiga drinkar. Tippar det blir en hel del svarta pengar i detta.

Jag tror du har helt fel. Redan idag går det utmärkt att äta middag hemma och sedan gå ut och dricka alkohol, för att spara pengar. Så gjorde vi ofta själva när jag var en fattig student, då grundade man dessutom med några öl hemma också så att fyllan skulle bli billigare.

Upplevelsen av god mat och dryck betalar många för redan idag, det behovet kommer inte att försvinna.
Citera
2026-05-12, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Finns inget som förbjuder det specifikt. Där handlar det snarare om konkurrenslagar. Om de ska kunna erbjuda kyld öl måste de kunna erbjuda alla öl kylda. Att bara kyla några få utvalda märken skulle inte vara rättvist.

Citat:
Håller med. Det är asfånigt.

Citat:
Lite småfånigt, men i praktiken inte ett problem alls.

Citat:
Kan ju tyckas fånigt, men trots allt är ju serveringsområdet det område dit man får ta drickan. Hur många cm utanför det området ska vara ok?

Citat:
I praktiken inte ett problem. Ingen pub är ens i närheten av så låga priser. Om jag inte minns fel så är minimum inköpspris + 25%, eller typ 10kr för en stor stark.

Citat:
Asfånigt, håller med.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-05-12 kl. 12:00.
Citera
2026-05-12, 12:58
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Finns inget som förbjuder det specifikt. Där handlar det snarare om konkurrenslagar. Om de ska kunna erbjuda kyld öl måste de kunna erbjuda alla öl kylda. Att bara kyla några få utvalda märken skulle inte vara rättvist.

Håller med. Det är asfånigt.

Lite småfånigt, men i praktiken inte ett problem alls.

Kan ju tyckas fånigt, men trots allt är ju serveringsområdet det område dit man får ta drickan. Hur många cm utanför det området ska vara ok?

I praktiken inte ett problem. Ingen pub är ens i närheten av så låga priser. Om jag inte minns fel så är minimum inköpspris + 25%, eller typ 10kr för en stor stark.

Asfånigt, håller med.

Poängen är att det är helt sjukt att staten ska detaljstyra näringsidkare och folks alkoholkonsumtion på det här sättet. Tycker man kan slopa ALLA lagar kring alkohol förutom 18-årsgräns för att få köpa och förbud för rattfylla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in