2026-05-07, 15:43
Medlem
WetCigarettes avatar
Citat:
Riksdagen säger ja till att slopa matkravet för serveringstillstånd.

– Skälet är att det krånglar till det för företagare, krögare, restauranger och caféer som vill utveckla sin verksamhet och ha ett mer nischat utbud. Att man då ändå ska ha ett fullt utrustat restaurangkök och en bred meny av rätter – det är inte ändamålsenligt, sa socialminister Jakob Forssmed (KD) till TV4 Nyheterna då.

Lagändringarna bedöms mer än fördubbla tillväxten av pubar, barer, sportbarer och andra serveringsställen som fokuserar mer på drycken än på matupplevelsen.

Antalet sådana så kallade nöjesrestauranger väntas öka med 85 per år och med cirka 190 för övriga restauranger.

De nya reglerna börjar gälla 1 juni i år.
https://www.tv4.se/artikel/7IoRdmANqf6M5OkTo41mYu/matkravet-slopas

Tankar om detta? Skål och eller bu och rädd för en jävla massa liv?
Senast redigerad av WetCigarette 2026-05-07 kl. 15:49.
Citera
2026-05-07, 15:48
Medlem
Jag är för, men inte helt odelat.

Det känns ju som att det var ett typiskt krav från överförmynderiet. Men det har också varit många gånger där jag har uppskattat att kravet funnits när jag blivit hungrig.

Personligen hade jag gärna sett att man gjorde något mittemellan. Inga krav på stor meny med fullt utrustat restaurangkök, men krav på att det i alla fall finns någon form av vettig mat.
Citera
2026-05-07, 15:53
Avstängd
Severlohs avatar
Va, har det funnits krav på att barer ska laga mat? Det har verkligen inte efterföljts isf.
Citera
2026-05-07, 15:53
Medlem
WetCigarettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Jag är för, men inte helt odelat.

Det känns ju som att det var ett typiskt krav från överförmynderiet. Men det har också varit många gånger där jag har uppskattat att kravet funnits när jag blivit hungrig.

Personligen hade jag gärna sett att man gjorde något mittemellan. Inga krav på stor meny med fullt utrustat restaurangkök, men krav på att det i alla fall finns någon form av vettig mat.
Ja alltså eftersom vi har haft det här matkravet så kan jag tänka mig att många får lära bort sig vanan att förlita sig på att stället har mat. Å andra sidan tänker jag att ett ställe med serveringstillstånd nästan alltid ligger ett stenkast från en matrestaurang, eller?
Citera
2026-05-07, 15:54
Medlem
WetCigarettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Va, har det funnits krav på att barer ska laga mat? Det har verkligen inte efterföljts isf.
Ja. Har du exempel på något ställe som inte följt det? Kollar du noggrant så erbjuder de säkert något. Säkert något oaptitligt och dyrt men ändå någonting.
Citera
2026-05-07, 15:55
Medlem
Det kan bli ett hårt slag mot de etablerade krogarna med sprittillstånd och som har ett brett kök med tillhörande personal.
De har satsat miljoner för att följa dessa regler.
Nu kan alltså vem som helst, snudd på, bara öppna ett ölhak och servera drinkar och öl plötsligt.
Dessa kommer att kunna sälja öl och sprit mycket billigare och dra till sig kunder från de redan etablerade krogarna.

Inte helt schysst alltså.
Citera
2026-05-07, 15:55
Medlem
svenskors avatar
Sverige ett steg närmare Europa men långt kvar tyvärr.
Citera
2026-05-07, 15:58
Medlem
WetCigarettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Det kan bli ett hårt slag mot de etablerade krogarna med sprittillstånd och som har ett brett kök med tillhörande personal.
De har satsat miljoner för att följa dessa regler.
Nu kan alltså vem som helst, snudd på, bara öppna ett ölhak och servera drinkar och öl plötsligt.
Dessa kommer att kunna sälja öl och sprit mycket billigare och dra till sig kunder från de redan etablerade krogarna.

Inte helt schysst alltså.
Det har du en poäng i. Inte så att jag inte tycker att lagändringen ska gå igenom, men surt är det för de som mer eller mindre tvingats erbjuda mat.

Om de har ett brett kök som du säger så kanske det är en efterfrågad del av restaurangen ändå.
Citera
2026-05-07, 15:59
Medlem
Riksreptilens avatar
Bra sätt att hålla restauranger under armarna under FotbollsVM®

I långa loppet har de dock problem med tilltagande nyktra ungdomar, angående alkohol åtminstone.
Citera
2026-05-07, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
Det har du en poäng i. Inte så att jag inte tycker att lagändringen ska gå igenom, men surt är det för de som mer eller mindre tvingats erbjuda mat.

Om de har ett brett kök som du säger så kanske det är en efterfrågad del av restaurangen ändå.

Jag undrar också hur en sådan fråga plötsligt var så aktuell så här innan valet.
Har det varit för få ställen med dricka?
Har någon hört klagomål på krogvärlden som den ser ut nu?
Citera
2026-05-07, 16:01
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Det är fan på tiden att man få ta sig en öl utan att äta men det gjorde jag innan också, ofta på sportsbarer!
Citera
2026-05-07, 16:03
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Det har det nog, fastän krogbesökarna varit omedvetna om det. Ta Spy Bar och Sturecompagniet, till exempel. Klassiska exempel på nattklubbar, där gästerna förmodligen inte har den blekaste aning om att det faktiskt finns en restaurang, eftersom de enligt lag måste ha det för att få tillstånd att servera alkohol. Se genomgången i den här tråden:

https://x.com/Spesam/status/1786855233345269871

Att restaurangerna i princip aldrig används innebär dock inte att de inte har funnits.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in