Citat:
Ja, det bästa för England vore kanske om Labour tog nederlaget på rätt sätt, kavlade upp ärmarna och vidtog en rad åtgärder i rätt riktning.
En rätt bra analys tycker jag. Vill bara påpeka ett par saker. Dels underskattar du lite grann de skotska och walesiska nationalistpartierna. De har visst en ekonomisk politik och kan väl beskrivas som någon slags mitten vänster. Dessutom är de EU vänner.
Dels är det ju faktiskt så att, trots arbetarpartiets nederlag i lokalvalet har de fortfarande en massiv kontroll över underhuset det vill säga de har möjlighet att föra en ganska hårdhänt ekonomisk politik. Lyckas de att få fart på tillväxten i Storbritannien så kan det fortfarande vända men det börjar bli bråttom nu.
Dels är det ju faktiskt så att, trots arbetarpartiets nederlag i lokalvalet har de fortfarande en massiv kontroll över underhuset det vill säga de har möjlighet att föra en ganska hårdhänt ekonomisk politik. Lyckas de att få fart på tillväxten i Storbritannien så kan det fortfarande vända men det börjar bli bråttom nu.
Problemet, som jag ser det, det är att i stort sett alla partier tävlar om att utlova mest kompensation och flest nya förmåner till alla britter som nu har det tufft ekonomiskt. Näringslivspolitiken lyser med sin frånvaro, trots att det är nyckeln till en varaktigt bättre ekonomi. Sedan skulle man behöva en premiärminister med en personlighet och ett program som kan få alla (eller i alla fall de flesta) grupper att sluta upp under en gemensam agenda, för Englands bästa. Utan en sån enighet, att få alla att känna att de ”räddar landet” genom att jobba tillsammans och göra sitt bästa, tror jag det blir svårt.
Man kan dra små paralleller till Blitzen, när England var riktigt illa ute och folket led. Men man hade en ledare som fick alla att stå ut och göra sitt bästa, och man utvecklade ett flygvapen och andra försvarsmekanismer som höll nazisterna stången.
Starmer har hittills inte varit en sådan enande figur, och England har inte näringslivets motsvarighet till Spitfire på lut. Turbulensen kring Starmer efter valet, och hans tal idag, visar att de förstått situationens allvar, men har de de rätta personerna och metoderna för att få in sitt land på rätt väg på bara några år?