2026-05-07, 09:05
Medlem
2560ps avatar
Konst är ju vad sjukt som helst, det är sen gammalt. Men ibland blir t.o.m. en luttrad en aning förvånad. Vad tycker FB om den här konstyttringen? Och vad är det för sjuka människor som droppar moderkaka i juice?

Citat:
Även om det fortfarande är ovanligt i Sverige, ökar intresset bland nyblivna föräldrar som vill bevara ett minne från graviditeten. Ett alternativ är att använda moderkakan som en stämpel på en målarduk, vilket skapar ett konstverk som symboliserar det som livnärt barnet i livmodern.

Citat:
För vissa räcker det inte med ett fotografi – de vill bevara minnet på ett annat sätt. Vissa vill ta vara på moderkakans näringsämnen, då ser Frida till att den kan ångas, torkas, malas till pulver och kapslas in för att sedan kunna ätas.

– Jag lägger ingen värdering i om folk vill äta upp sin moderkaka eller inte, men om nån känner att de vill göra så kan jag hjälpa dem så att de kan äta dem smidigare, säger hon.

En del föredrar istället att bevara resterna av moderkakan i flytande form – för att droppa i vatten eller juice.

https://www.tv4.se/artikel/1pYJfQQST7lP8SupOQ6Z6b/frida-foervandlar-moderkakor-till-konst-och-aetbara-kapslar
Citera
2026-05-07, 09:48
Medlem
Vidrigt. Såg det på fyran igår. Höll på att spy. Man tycker dom kunde varna en innan dom visade bilderna.
Citera
2026-05-07, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Konst är ju vad sjukt som helst, det är sen gammalt. Men ibland blir t.o.m. en luttrad en aning förvånad. Vad tycker FB om den här konstyttringen? Och vad är det för sjuka människor som droppar moderkaka i juice?

https://www.tv4.se/artikel/1pYJfQQST7lP8SupOQ6Z6b/frida-foervandlar-moderkakor-till-konst-och-aetbara-kapslar

Frida är ett äckelpäck och behöver vård...
Citera
2026-05-07, 09:56
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Hoppas verkligen inte att en sån här "konstnär" får pengar från oss skattebetalare utan att de helt enkelt får leva på sin konst bäst fan de vill.
Att man ens gör ett reportage om just denna typ av konst är även det jävligt fel och även där kan man lägga pengar på rätt och mycket bättre reportage.

Jag har själv inte sett reportaget då jag blev varnad från skribenten ovan.
Citera
2026-05-07, 10:03
Medlem
Vilken fantastisk idé, att förvandla moderkakan till konst och kapslar, så att man kan konsumera sitt eget trauma med lite estetik på toppen. Det här är djupt samtida.
Citera
2026-05-07, 11:27
Medlem
TheJesuits avatar
Ett minne från graviditeten är ju barnet, vilket bred kunna duga för de allra flesta. Sedan kan väl var och en få göra som de vill, så länge som andra inte tvingas titta på eländet.
Citera
2026-05-07, 11:36
Medlem
Minst sagt lite kannibalvarning över detta. Barbariskt värre.
Citera
2026-05-07, 12:15
Medlem
Citat:

Konst är nytt för mig men att äta placenta/moderkaka efteråt är inget nytt fenomen alls. Många tror att det på ngt sätt är nyttigt och de skadar ju ingen annan så whatever?

Sen heter det ju förfan moderKAKA. Klart som fan folk vill äta den? (Försök till ett skämt)
Citera
2026-05-07, 12:43
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exbit
Minst sagt lite kannibalvarning över detta. Barbariskt värre.

Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Konst är nytt för mig men att äta placenta/moderkaka efteråt är inget nytt fenomen alls. Många tror att det på ngt sätt är nyttigt och de skadar ju ingen annan så whatever?

Sen heter det ju förfan moderKAKA. Klart som fan folk vill äta den? (Försök till ett skämt)

Precis, kannibalism. Det är väl förbjudet? Om inte så borde det vara det.

Bara för att det förekommit länge behöver det ju inte vara ok för det. Som omskärelse, både manlig och kvinnlig. Barbari är vad det är, ovärdigt civiliserade människor.
Citera
2026-05-07, 13:00
Medlem
Citat:
Precis, kannibalism. Det är väl förbjudet? Om inte så borde det vara det.

Bara för att det förekommit länge behöver det ju inte vara ok för det. Som omskärelse, både manlig och kvinnlig. Barbari är vad det är, ovärdigt civiliserade människor.
Ja.
Man äter rester från en människokropp hur mycket än konsten och alla dess vänner vill ha det till något annat.
Skämtet i tråden om kaka så
Citera
2026-05-07, 13:18
Medlem
LuluBrooksies avatar
Så djävla äckligt. Fyrfota djur äter upp sin egen moderkaka. Jag trodde människan hade utvecklats till en högre nivå än så.
Citera
2026-05-07, 13:45
Medlem
Har människan någonsin ätit moderkaka?

Sedan detta också från trådstarten att "de vill bevara minnet på ett annat sätt". Det påminner om seriemördare som sparar på troféer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in