2026-05-07, 07:36
Medlem
Google Chrome aktiverar nu Gemini AI automatiskt och laddar ner en 4GB AI modell på alla operativsystem, går att stänga av via chrome://flags (sök och stäng av allt som nämner "AI", "model" och "optimization", man måste tyvärr ta bort filen weights.bin själv.

I Windows ligger den under AppData\Local\Google\Chrome\User Data\OptGuideOnDeviceModel\

MacOS ~/Library/Application Support/Google/Chrome/OptGuideOnDeviceModel/

https://www.techpowerup.com/348825/google-chrome-silently-downloads-4-gb-ai-model-on-your-pc-without-consent
Citera
2026-05-07, 08:27
Medlem
Tack för inlägget, inget man hade koll på. Jävligt tråkigt att det är så dystopiskt med hur rika företag beter sig. Fuck Google. Synd att man är lite smått tvungen att använda de då det är integrerat i privatlivet och jobbet på ett sätt jag inte kan ersätta idag. Inte utan en massa möda.

Dock undrar jag exakt vilka inställningar som stoppar nedladdningen för efter omstart laddades den ner igen och jag trodde jag stängde av allt som berörde. Vill heller inte stänga av ngt "för mkt".

EDIT:

Under kommentarerna för den post du länkat kan finnas en för "Just the Browser". Dess uppgift är att "bara ha borwsern" och stänga av allt annat skit. Efter att jag körde scriptet försvann mappen OptGuideOnDeviceModel helt (fick upp en prompt av Windows att den mapp jag var inne i inte längre finns).

Just the Browser

Du kan som sagt använda scriptet eller göra det manuellt med en guide via Registry Policies.
Senast redigerad av Anthraxious 2026-05-07 kl. 08:40.
Citera
2026-05-07, 08:40
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Tack för inlägget, inget man hade koll på. Jävligt tråkigt att det är så dystopiskt med hur rika företag beter sig. Fuck Google. Synd att man är lite smått tvungen att använda de då det är integrerat i privatlivet och jobbet på ett sätt jag inte kan ersätta idag. Inte utan en massa möda.

Dock undrar jag exakt vilka inställningar som stoppar nedladdningen för efter omstart laddades den ner igen och jag trodde jag stängde av allt som berörde. Vill heller inte stänga av ngt "för mkt".

Från PCworld, om du inte testat:

Citat:
Again, simply deleting the weights.bin file won’t work, as Chrome will automatically reinstall the missing file. But you can remove the 4GB download another way: by changing a single Chrome setting. Just go to Settings > System, then toggle the “On-device AI” setting to Off. When I did that on my Mac, the weights.bin file disappeared immediately.

Of course, turning Chrome’s local AI setting off nixed Chrome’s local AI functionality, including text suggestions and scam warnings.
Citera
2026-05-07, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Från PCworld, om du inte testat:

Ah tack, trodde jag fångade alla AI-relaterade inställningar. Sån jävla uppsjö av skit i denna browser alltså...

Lade till en edit i min första kommentar för de som kanske vill testa ngt annat också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in