Citat:
Det kan vara svårt för barnfamiljer, barn kostar mycket speciellt i en del åldrar, Hur kan folk leva på 23-26k brutto? eller ännu lägre för ett fulltidsjobb i 2026?
Jag skulle gå minus enbart genom att arbeta fulltid.
Tycker det är katastrofalt att folk som jobbar fysiskt och som sliter ut sin kropp kan tjäna så dåligt.
Hur hamna vi här och hur löser vi det? Har kommunerna ett ansvar?
Cirka 35–40 % av alla heltidsanställda i Sverige tjänar under 30 000 kr i månaden. Detta bygger på lönespridningsdata från SCB och Ratsit, där lönefördelningen visar att en lön runt 26 500 kr placerar en person i den lägsta 10‑percentilen för kvinnor, och att en mycket stor del av arbetsmarknaden ligger under medianlönen på ca 36 000 kr.
Jag skulle gå minus enbart genom att arbeta fulltid.
Tycker det är katastrofalt att folk som jobbar fysiskt och som sliter ut sin kropp kan tjäna så dåligt.
Hur hamna vi här och hur löser vi det? Har kommunerna ett ansvar?
Cirka 35–40 % av alla heltidsanställda i Sverige tjänar under 30 000 kr i månaden. Detta bygger på lönespridningsdata från SCB och Ratsit, där lönefördelningen visar att en lön runt 26 500 kr placerar en person i den lägsta 10‑percentilen för kvinnor, och att en mycket stor del av arbetsmarknaden ligger under medianlönen på ca 36 000 kr.
MEN för andra med jobb och är friska är det ju ENKELT - om man inte är ekonomisk klantskalle...
Nu har jag dels gammal och ingen vits att försöka ta med något i graven

men förut även då jag hade en massa anställda, gjorde jag ändå bara av med "existensminimum" i genomsnitt per månad. Ändå hade jag bl a biljard, lägenhet, bil, liten segelbåt, en massa hobbies... *
Det finns många hobbies som kan kosta i inköp men (s g s) inget att använda så månadskostnaden blir liten. Framförhållning, handla för framtiden då det är billigt t ex köp vinterkläder på VÅREN
eller ännu hellre handla grejer på konkurslager/begagnat/"bonnauktioner". Inga restaurangbesök, de är slöseri med både pengar och tid...(Jag har skrivit tidigare utförlig beskrivning hur.)
*Efter att jag sålt företaget med anställda behövde jag inte bo i stan längre, köpte en billig omodern villa i fin natur på landet och modernicerade den själv delvis. Det sparade jag mycket på genom att den är 6-rummare plus en massa lagringsutrymme, vilket gjorde att jag kunde skippa allt lägenhet, kontor, lagerlokal, parkeringsplats och sommarkåk. Hela villan kostar efter tillfixningen som en etta i city...
Dessutom kan jag spara en massa matpengar enkelt eftersom mycket mat sköter sig själv i egna trädgården och det finns en massa gratis mat i skogen intill. Det finns såklart fritt i skogen även då man bor i stan, men då tar det restider.