2026-05-06, 22:07
Medlem
Sillberts avatar
Jag (man 50+) har ont i magen på höger sida under revbenen. Inte jätteont, men tillräckligt för att man ska känna av det hela tiden. Ingen större skillnad om man ätit eller inte. Magen är orolig, men det är den från och till ändå.

Det konstiga är att jag har ont även utanpå kroppen på samma ställe, som ett band från naveln åt höger, på sidan och på höger sida av ryggen. Inte heller här speciellt ont, men det känns när kläderna ligger emot och när jag ligger på rygg i sängen.

Det syns ingenting utanpå huden, vilken borde att man kan stryka bältros. Gallsten brukar sitta på höger sida, men då har man väl jätteont? Skulle det kunna vara magsår?
Citera
2026-05-06, 22:21
Medlem
Jordgubbes avatar
Blindtarmen är på samma sida som din högerhand, men det kanske du inte menar (vadå utanför).
Citera
2026-05-06, 22:24
Medlem
Bältros låter det inte som. Då har du nervsmärta och utslag i huden. Ring 1177 och rådfråga istället för här.
Citera
2026-05-06, 22:24
Medlem
revodnebs avatar
Prova att ringa 1177, det är just dessa frågeställningar de är till för.
Citera
2026-05-06, 23:23
Medlem
Addhocs avatar
Låter klockrent som blindtarmen.
Citera
2026-05-07, 03:05
Medlem
Gallsten eller något problem med med denna låter rimligt för mig.

Man kan ha "lite ont i gallan" om gallgången inte är helt förstoppad.

Gallproblem kan ibland värka ut genom ryggen.

Behöver inte vara just sten i gallan eller gallgång, kan vara andra sjukdomar i dessa.

Annars kan det vara levern, super du mycket eller ofta?

Om du är öm och har ont i levern under revbensbågen kan det tyda på flera sjukdomar, även allvarliga.

Min erfarenhet av magsår är att det är mer en molande värk, man mår ofta illa samtidigt.

Du borde ringa och fråga sjukvården om detta är mitt amatörmässiga råd.
Citera
2026-05-07, 08:28
Medlem
SysterMorbids avatar
Kan vara en gallsten. Behöver ju inte vara så att man får sjukt ont men det brukar ju bli värre vid fet kost, äpple etc.

Apendicit/blindtarm sitter längre ner på höger sida men då brukar man ha lite lätt feber och svårt att gå ordentligt.
Citera
2026-05-07, 20:15
Medlem
Låter som gallsten men det kan även vara inflammerad bukspottkörtel om jag får gissa.
Citera
2026-05-09, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hj57
Låter som gallsten men det kan även vara inflammerad bukspottkörtel om jag får gissa.
Jaa...om det är bukspottkörteln så är det mera oroande och bråttom att söka hjälp.
Citera
2026-05-12, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillbert
Jag (man 50+) har ont i magen på höger sida under revbenen. Inte jätteont, men tillräckligt för att man ska känna av det hela tiden. Ingen större skillnad om man ätit eller inte. Magen är orolig, men det är den från och till ändå.

Det konstiga är att jag har ont även utanpå kroppen på samma ställe, som ett band från naveln åt höger, på sidan och på höger sida av ryggen. Inte heller här speciellt ont, men det känns när kläderna ligger emot och när jag ligger på rygg i sängen.

Det syns ingenting utanpå huden, vilken borde att man kan stryka bältros. Gallsten brukar sitta på höger sida, men då har man väl jätteont? Skulle det kunna vara magsår?

Hur har det gått ? Har du sökt hjälp eller är det onda väck ??
Citera
2026-05-12, 22:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Jaa...om det är bukspottkörteln så är det mera oroande och bråttom att söka hjälp.

Varför är det bråttom?
Citera
2026-05-13, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olikasmakeravbajs
Varför är det bråttom?
Nää, jag vill inte skrämmas men...

Googla får du se.

Bukspottkörteln är ett känsligt organ som kan ta obotlig skada av tex inflammation.
Samtidigt går det naturligtvis inte leva utan denna körtel.
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-05-13 kl. 00:06.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in