2026-05-06, 21:26
Medlem
Har nyligen fått mitt körkort och råkade nästan orsaka en olycka för ett par dagar sedan och är nojjig över vad som kan hända. Körde runt 60 km/h bakom en lastbil på en landsväg det var 80 på. Innan mig hade ett par bilar redan kört om lastbilen. När jag nu låg bakom väntade jag med att se till att det var bra sikt på vägen framför och ingen mötande trafik innan jag körde om. Dock hade jag helt missat att det fanns en väg till vänster (det var skog) och att lastbilen skulle svänga in dit så när jag påbörjade omkörningen svängde lastbilen vänster. Jag hann väja undan den på vänster sidan och den tvärnitade vilket räddade oss från att krocka. Vad kan konsekvenserna på detta vara? Finns det risk att körkortet ryker? Vet att lastbilen fick en bit av det hela på en dashcam.
Citera
2026-05-06, 22:10
Medlem
Inget, chauffören sa förmodligen -jävla idiot jävel
Så fortsätter han me sitt liv, nej du kommer intr bli av me kortet fortsätt lev ditt liv sånt som händer.
Citera
2026-05-06, 22:10
Medlem
Slappna av, det var bara närma, inget mer kommer att hända!

Tänk efter lite till nästa gång och ta lärdom av det som nästan hände och kör vidare!
Citera
2026-05-07, 10:03
Medlem
Det är faktiskt bra att du skriver en tråd om detta, det visar att du har tagit situation seriöst och att nästa gång kommer du tänka mer än två gånger när du ligger bakom en lastbil.

Man blir ju som sagt aldrig fulllärd förare men man blir en bättre när det uppkommer situationer som dessa. Jag är själv relativt ny förare och haft märkliga situationer i trafiken som kunde varit farligt. Men man lär sig av sina misstag som det så klyshigt kallas.

Allt väl,
Citera
2026-05-07, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hometeambored
Har nyligen fått mitt körkort och råkade nästan orsaka en olycka för ett par dagar sedan och är nojjig över vad som kan hända. Körde runt 60 km/h bakom en lastbil på en landsväg det var 80 på. Innan mig hade ett par bilar redan kört om lastbilen. När jag nu låg bakom väntade jag med att se till att det var bra sikt på vägen framför och ingen mötande trafik innan jag körde om. Dock hade jag helt missat att det fanns en väg till vänster (det var skog) och att lastbilen skulle svänga in dit så när jag påbörjade omkörningen svängde lastbilen vänster. Jag hann väja undan den på vänster sidan och den tvärnitade vilket räddade oss från att krocka. Vad kan konsekvenserna på detta vara? Finns det risk att körkortet ryker? Vet att lastbilen fick en bit av det hela på en dashcam.
Då borde det vara den föraren som var ouppmärksam. Hade den dessutom kamera så ligger du nog mycket bra till.
Bra att du är så försiktig i trafiken som man alltid bör vara och grattis till en snabb reaktion från din sida:-)
Citera
2026-05-07, 11:41
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Absolut ingenting kommer att hända. Även om ni faktiskt hade krockat hade ingenting hänt.
I Sverige med nollvision och allt är det så sjukt att det i praktiken inte är straffbart att orsaka en olycka så länge det inte leder till personskador, tvärtom belönas det ekonomiskt. Det är förbjudet att köra för fort eller onykter för att det teoretiskt sett kan leda till en olycka, men att faktiskt orsaka en olycka bestraffas endast i extremfall.

Exempel: Någon kör på en annan bil bakifrån, någon typ av trafikbrott har givetvis föranlett olyckan. Det uppstår inga personskador, polis tillkallas inte och gängse förfarande med skadeanmälningar till respektive försäkringsbolag följs. Skadorna på bilarna kostar 30000 kronor att reparera och den vållande betalar 1500 kronor i självrisk. Istället för att lagföras för att ha orsakat olyckan belönas alltså den skyldiga med 28500 kronor från försäkringsbolagen.

ALLA trafikolyckor borde utredas av polis och det borde vara hårda straff på att orsaka en olycka.
Man borde ALDRIG kunna försäkra sig mot skador man själv har orsakat.
Senast redigerad av WhiteNightFlight 2026-05-07 kl. 11:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in