Citat:
Ursprungligen postat av
hometeambored
Har nyligen fått mitt körkort och råkade nästan orsaka en olycka för ett par dagar sedan och är nojjig över vad som kan hända. Körde runt 60 km/h bakom en lastbil på en landsväg det var 80 på. Innan mig hade ett par bilar redan kört om lastbilen. När jag nu låg bakom väntade jag med att se till att det var bra sikt på vägen framför och ingen mötande trafik innan jag körde om. Dock hade jag helt missat att det fanns en väg till vänster (det var skog) och att lastbilen skulle svänga in dit så när jag påbörjade omkörningen svängde lastbilen vänster. Jag hann väja undan den på vänster sidan och den tvärnitade vilket räddade oss från att krocka. Vad kan konsekvenserna på detta vara? Finns det risk att körkortet ryker? Vet att lastbilen fick en bit av det hela på en dashcam.
Då borde det vara den föraren som var ouppmärksam. Hade den dessutom kamera så ligger du nog mycket bra till.
Bra att du är så försiktig i trafiken som man alltid bör vara och grattis till en snabb reaktion från din sida:-)