2026-05-24, 17:24
Medlem
Oerhört bra gjort av Dversnes. Jag minns hans utbrytning och etappvinst i T-A förra året mycket väl. Mycket bra av Uno-X.
Citera
2026-05-24, 23:07
Medlem
TilleyHats avatar
Två veckor avklarade och sista veckan blir väl närmast en defilering för Jonas Vingegaard. Spänningen består nog i hur många etapper han kommer att vinna ytterligare. Sett på banprofilen så är tre etappsegrar till ingen omöjlighet, om han pallar hålla fokus.

Eulalio kommer rasa genom fältet, är mitt tips. Hindley eller Gall blir tvåa. Pellizzari topp 10. Milan vinner ingen etapp och Magnier tar sista etappen i Rom. 🙂
Citera
2026-05-25, 10:53
Medlem
Ezzelinos avatar
Bardianis Enrico Zanoncello utesluten ur Girot efter att ha stångats med hjälmen när han spurtade mot JaycoAlUlas Robert Donaldson om femteplatsen på gårdagens etapp.

https://cyclingflash.com/news/giro-2026-enrico-zanoncello-expelled-from-race-for-headbutt
Citera
2026-05-26, 17:00
Medlem
TilleyHats avatar
Heja Vingegaard! Kul och spännande sista vecka vi har framför oss.
Citera
2026-05-26, 17:02
Medlem
Jävla fitt Gall, han har inget klipp säger ju Vacchi 🤬🤬🤬🤬
Citera
2026-05-26, 17:03
Medlem
Emilia Fahlin tillför noll, bevisar att tjejer är idioter och säger bara självklara saker
Citera
2026-05-26, 17:35
Medlem
perry2s avatar
Imponerande av Visma hela dagen o Vingegard på sista berget.

För få toppåkare är med i årets Giro tyvärr.
Citera
2026-05-27, 12:40
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Heja Vingegaard! Kul och spännande sista vecka vi har framför oss.

Många negativa kommentarer nu, inte bara din. Och det är givetvis helt okej.

Det är som det är med magnifika cyklister som Vingegaard och Pogacar - det blir rejäla avstånd till slut och inte mycket diskussion om var segern ska hamna. Vi får se hur det blir i Touren - jag gissar att det blir en fyra, fem, sex minuter igen för Pogacar, oavsett motstånd. När han körde Girot vann han med nära tio minuter före Daniel Martinez och Geraint Thomas.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Giro_d%27Italia_general_classification_win ners

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Tour_de_France_general_classification_winn ers

Kollar man tidsmarginaler längre bak i tiden ser man att de riktigt stora cyklisterna utklassade sin omgivning - Eddy Merckx vann sina fem Tourer med mellan 8 och 17 minuters marginal. Coppi och Bartali närmade sig halvtimmen.

Personligen tycker jag Girot och Touren är intressanta ändå, kampen om placeringarna bakom segraren, kampen om poängtröjan, de enskilda etapperna, the war of attrition som sliter ner vissa före start oddsmässigt betrodda cyklister. Och sedan tävlar de i ofta storslagna landskap där det inte sällan även finns historiskt tänkvärda platser och byggnader att beskåda.

Dessutom finns ju fantasyspelen för cykel, med Velogames i spetsen, som gör tävlingarna ännu mer intressanta för den som är med.

(FB) Velogames Fantasy Cycling 2026
Senast redigerad av Ezzelino 2026-05-27 kl. 12:51.
Citera
2026-05-27, 13:37
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Många negativa kommentarer nu, inte bara din. Och det är givetvis helt okej.

Det är som det är med magnifika cyklister som Vingegaard och Pogacar - det blir rejäla avstånd till slut och inte mycket diskussion om var segern ska hamna. Vi får se hur det blir i Touren - jag gissar att det blir en fyra, fem, sex minuter igen för Pogacar, oavsett motstånd. När han körde Girot vann han med nära tio minuter före Daniel Martinez och Geraint Thomas.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Giro_d%27Italia_general_classification_win ners

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Tour_de_France_general_classification_winn ers

Kollar man tidsmarginaler längre bak i tiden ser man att de riktigt stora cyklisterna utklassade sin omgivning - Eddy Merckx vann sina fem Tourer med mellan 8 och 17 minuters marginal. Coppi och Bartali närmade sig halvtimmen.

Personligen tycker jag Girot och Touren är intressanta ändå, kampen om placeringarna bakom segraren, kampen om poängtröjan, de enskilda etapperna, the war of attrition som sliter ner vissa före start oddsmässigt betrodda cyklister. Och sedan tävlar de i ofta storslagna landskap där det inte sällan även finns historiskt tänkvärda platser och byggnader att beskåda.

Dessutom finns ju fantasyspelen för cykel, med Velogames i spetsen, som gör tävlingarna ännu mer intressanta för den som är med.

(FB) Velogames Fantasy Cycling 2026

Var jag så negativ, egentligen? Det tycker inte jag, inte om man jämför med några andra här. Det var mer ett kallt konstaterande att som det ser ut nu är Girot i stort sett avgjort vad gäller slutsegern. Sen finns förstås en del annat att tävla om, inte minst etappsegrar. Ingen blir väl förvånad om Vingegaard vinner några ytterligare. Etapprofilerna är som gjorda för hans cykelåkning. Med det sagt så älskar jag Girot och Touren och kommer att följa det mesta, trots att inte mycket talar för någon annan än Vingegaard och Pogačar.

Förhoppningsvis blir det någon liten överraskning under slutveckan. Vore trevligt om Bernal t.ex. kom igång och lyckas vinna en etapp.
Citera
2026-05-27, 13:47
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Var jag så negativ, egentligen? Det tycker inte jag, inte om man jämför med några andra här. Det var mer ett kallt konstaterande att som det ser ut nu är Girot i stort sett avgjort vad gäller slutsegern. Sen finns förstås en del annat att tävla om, inte minst etappsegrar. Ingen blir väl förvånad om Vingegaard vinner några ytterligare. Etapprofilerna är som gjorda för hans cykelåkning. Med det sagt så älskar jag Girot och Touren och kommer att följa det mesta, trots att inte mycket talar för någon annan än Vingegaard och Pogačar.

Förhoppningsvis blir det någon liten överraskning under slutveckan. Vore trevligt om Bernal t.ex. kom igång och lyckas vinna en etapp.

Nej, ditt yttrande var inte särskilt negativt (snarare muntert sarkastiskt), och även om det hade varit det måste man få vara hur negativ som helst om man så önskar. Bara en slump att jag kommenterade med utgångspunkt i just ditt inlägg.

Man kan ana att Narváez har rätt goda förutsättningar att ta sin fjärde etappseger i årets Giro nu, när han sitter med i den jagande gruppen med Ciccone och andra, och GC-klungan förmodligen är bekväma med att de slåss om etappen.
Senast redigerad av Ezzelino 2026-05-27 kl. 13:56.
Citera
2026-05-27, 17:06
Medlem
perry2s avatar
Spännande sista berg..synd att det ej slutar på en topp
Citera
2026-05-27, 17:13
Medlem
Ezzelinos avatar
Ingen i det första utbrytargänget hade något att sätta mot den danske veteranen Valgren. Leknessund reagerade för sent. Två fina segrar för Valgren hittills i år efter några segerlösa säsonger, i Tirreno-Adriatico och så här i dag:

https://www.procyclingstats.com/rider/michael-valgren-andersen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in